Yritysten työkalut ilmastonmuutoksen hillintään ja sopivan työkalun valinta
Kostina, Daria (2024)
Kostina, Daria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521200
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli löytää pk-yrityksille sopivia työkaluja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Opinnäytetyön lähtökohtana oli selvitys, jossa yritysten toimintavaihtoehtoja ilmastonmuutoksen hillintään oli kerätty yhteen tietopakettiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää tietopaketin sisältöä. Tässä työssä tutkittiin erilaisten toimintavaihtoehtojen ominaispiirteitä ja pyrittiin siten auttamaan yrityksiä ilmastoteon valinnassa. Työssä selvitettiin, miten yrityksen tulisi viestiä ilmastoteoistaan. Työssä myös haastateltiin kahta esimerkkiyritystä, ja esitettiin niille haastattelujen perusteella parhaiten sopivia työkaluja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Työssä kävi ilmi, että pk-yrityksille on tarjolla paljon ilmastomuutoksen hillinnän työkaluja, ja niiden kirjo on hyvin laaja. Ilmastotyökalut oli jaettu työssä neljään ryhmään: päästökompensaatiota tarjoavat palvelut, ympäristöjärjestelmät, ympäristömerkit ja muut. Osa työkaluista vaatii paljon resursseja, kun taas toiset ovat yksinkertaisimpia toteuttaa. Jos yrityksellä ei vielä ole kokemusta ilmastotyön tekemisestä, voi sille olla hyödyksi aloittaa ilmastonmuutoksen hillinnän työkalujen käyttöönotto yhteistyössä ulkopuolisen asiantuntija kanssa.
Ilmastotoimien tutkiminen osoitti, että päästöjen vähentäminen on aina ensisijainen ratkaisu, mutta päästökompensaatiota vapaaehtoisilla hiilimarkkinoilla käytetään, kun päästöjen vähentäminen ei ole mahdollista. Päästöjen kompensointia tutkittiin tarkemmin tässä työssä, koska se on suhteellisen uusi ilmastoteko Suomessa, jonka suosio kasvaa ja sääntelyä päivitetään jatkuvasti.
Yrityksen ilmastoviestinnän tulisi olla rehellistä ja korostaa konkreettisia toimenpiteitä. Monet työssä esitetyt organisaatiot tarjoavat tukea sekä ilmastotyöhön että vastuullisuusviestintään. Tarjottavan tuen hyödyntäminen voi lisätä yrityksen näkyvyyttä ja asiakkaiden luottamusta.
Opinnäytetyön tilaaja on Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Canemure-hanke. Excel-muotoisen selvityksen yritysten eri ilmastotyökaluista on tilannut ILKU-hanke.
Työssä kävi ilmi, että pk-yrityksille on tarjolla paljon ilmastomuutoksen hillinnän työkaluja, ja niiden kirjo on hyvin laaja. Ilmastotyökalut oli jaettu työssä neljään ryhmään: päästökompensaatiota tarjoavat palvelut, ympäristöjärjestelmät, ympäristömerkit ja muut. Osa työkaluista vaatii paljon resursseja, kun taas toiset ovat yksinkertaisimpia toteuttaa. Jos yrityksellä ei vielä ole kokemusta ilmastotyön tekemisestä, voi sille olla hyödyksi aloittaa ilmastonmuutoksen hillinnän työkalujen käyttöönotto yhteistyössä ulkopuolisen asiantuntija kanssa.
Ilmastotoimien tutkiminen osoitti, että päästöjen vähentäminen on aina ensisijainen ratkaisu, mutta päästökompensaatiota vapaaehtoisilla hiilimarkkinoilla käytetään, kun päästöjen vähentäminen ei ole mahdollista. Päästöjen kompensointia tutkittiin tarkemmin tässä työssä, koska se on suhteellisen uusi ilmastoteko Suomessa, jonka suosio kasvaa ja sääntelyä päivitetään jatkuvasti.
Yrityksen ilmastoviestinnän tulisi olla rehellistä ja korostaa konkreettisia toimenpiteitä. Monet työssä esitetyt organisaatiot tarjoavat tukea sekä ilmastotyöhön että vastuullisuusviestintään. Tarjottavan tuen hyödyntäminen voi lisätä yrityksen näkyvyyttä ja asiakkaiden luottamusta.
Opinnäytetyön tilaaja on Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Canemure-hanke. Excel-muotoisen selvityksen yritysten eri ilmastotyökaluista on tilannut ILKU-hanke.