Kvalitetsutveckling inom småbarnspedagogiken: ett reflektionsverktyg för utvärdering av den småbarnspedagogiska verksamheten på den pedagogiska nivån
Fjäder, Susanna (2024)
Fjäder, Susanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521329
Tiivistelmä
Det har konstaterats att ju högre kvaliteten är på småbarnspedagogiken och den efterföljande grundläggande utbildningen, desto positivare är deras sammantagna effekt på barnens helhetsmässiga utveckling. Den reviderade lagen om småbarnspedagogik ställer större krav på utvärdering, dokumentation och utveckling av småbarnspedagogiken. Lagen betonar att småbarnspedagogiken ska utföras på lika grunder i hela landet, den ska uppfylla målen i lagen och utveckla kvaliteten på småbarnspedagogiken. Lagen stipulerar inte hur utvärderingen och kvalitetsutvecklingen ska ske.
Målsättningen med examensarbetet är att utveckla ett reflektionsverktyg för kvalitetsutvärdering på den pedagogiska nivån med syftet att utveckla en praktisk metod för kvalitetsutvärdering för de professionella inom småbarnspedagogiken som arbetar i barngrupp.
Datainsamlingsmetoder som används är scoping översikt för litteraturinsamlingen, där forskningar som svarar på frågan “vilken kunskap om processkvalitet inom småbarnspedagogiken finns från tidigare forskningar” inkluderas. Delfi-metoden används som datainsamlingsmetod för att kunna involvera de professionella inom småbarnspedagogiken i utvecklingen av verktyget. Undersökningen innefattar två paneldiskussioner via elektronisk enkät för att samla in åsikter och förbättringsförslag av de professionella angående verktygets användbarhet och frågornas relevans. Efter den andra enkätdiskussionen uppnås konsensus bland deltagarna om reflektionsverktygets innehåll och utformning. Resultaten visar att reflektionsverktyget är en användbar metod för kvalitetsutvärdering på den pedagogiska nivån.
Examensarbetet resulterade i ett reflektionsverktyg som kan användas av professionella inom småbarnspedagogiken på den pedagogiska nivån. Verktyget innehåller påståenden baserade på kvalitetsindikatorer skapade av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU). Verktyget baserar sig på självvärdering och utnyttjar metoderna pedagogisk dokumentation, reflektion och kollegialt lärande.
Språk: svenska
Nyckelord: kvalitet, kvalitetsutveckling, utvärdering, småbarnspedagogik, delfi-undersökning
OPINNÄYTETYÖ
Tekijä: Susanna Fjäder
Koulutus ja paikkakunta: Sosiaali- ja terveydenhuolto (Ylempi AMK), Turku
Suuntautumisvaihtoehto: Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäminen ja johtaminen
Ohjaaja(t): Emilia Kielo-Viljamaa
Nimike: Laadun arviointi varhaiskasvatuksessa - reflektointityöväline varhaiskasvatuksen laadun arvioimiseen pedagogisella tasolla
Päivämäärä: 4.6.2024 Sivumäärä: 66 Liitteet: 7
Tiivistelmä
On todettu, että lapset jotka käyvät korkealaatuisessa varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa, kokevat positiivisemman vaikutuksen lasten kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Varhaiskasvatuslain tarkastus asettaa suurempia vaatimuksia varhaiskasvatuksen laadun arviointiin, dokumentointiin ja kehitykseen. Laki korostaa, että varhaiskasvatus tulee toteuttaa yhdenvertaisesti koko maassa. Varhaiskasvatuksen tulee toteuttaa lain edellytykset ja kehittää varhaiskasvatuksen laatua. Laki ei määrää millä tavoin arviointi ja laadun kehitys tulee toteuttaa.
Tämän opinnäytetyön tavoite on kehittää reflektointityöväline laadun kehittämiseen pedagogisella tasolla varhaiskasvatuksessa. Tarkoitus on kehittää käytännöllinen menetelmä laadun arvioimiseen varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jotka työskentelevät lapsiryhmissä.
Yhtenä tiedonkeruumenetelmänä käytetään scoping katsausta. Tutkimukset vastaavat kysymykseen ”mitä tietoa on olemassa varhaiskasvatuksen prosessilaadusta aiemmista tutkimuksista?” Delfi-menetelmää käytetään tiedonkeruumenetelmänä aikomuksena antaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten osallistua reflektointityövälineen kehittämiseen. Tutkimus sisältää kaksi paneelikeskustelua, jotka toteutetaan kyselylomakkeella. Osallistujat kertovat mielipiteitään ja antavat parannusesityksensä reflektointityövälineen käytettävyyteen ja kysymysten relevanssiin liittyen. Toisen kyselykeskustelun jälkeen konsensus saavutettiin osallistujien keskuudessa reflektointityövälineen sisältöön ja suunnitteluun liittyen. Tutkimuksen tulos osoittaa, että reflektointityöväline on hyödyllinen menetelmä laadun arviointiin pedagogisella tasolla.
Opinnäytetyön tulos on reflektointityöväline varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jota käytetään varhaiskasvatuksen pedagogisella tasolla laadun arvioimiseen. Työväline koostuu väitteistä, jotka perustuvat Kansallisen koulutuksen arviointikeskukseen (KARVI) laatuindikaattoreihin. Työväline perustuu itsearviointiin ja hyödyntää pedagogista dokumentointia, reflektiota ja kollegiaalista oppimista työmenetelminä.
Kieli: ruotsi
Avainsanat: laatu, laadun kehitys, arviointi, varhaiskasvatus, delfi-tutkimus
MASTER’S THESIS
Author: Susanna Fjäder
Degree Programme: Master’s Degree, Turku
Specialisation: Development and Leadership in Social- and Health Care Services
Supervisor(s): Emilia Kielo-Viljamaa
Title: Evaluation of Quality in Early Education and Care – A Reflective Tool for Evaluating Quality on the Pedagogical Level
Date: 4.6.2024 Number of pages: 66 Appendices: 7
Abstract
It has been confirmed that a high-quality early education and care and basic education has a positive effect on children’s overall development. The revised law of early education and care requires consistent evaluation, documentation and development of early education and care. The law dictates that early education and care should be carried out on equal grounds in the entire country, it shall meet the purposes of the law and develop the quality of early education and care. The law does not stipulate how the evaluation and development of quality should occur.
The aim of this thesis is to develop a reflective method for quality improvement on the pedagogical level with the purpose to develop a practical method for quality assessment for the professionals of early education and care.
The method for collecting data is scoping review of studies that answer to the question “what knowledge is there of process-quality in early education and care from previous studies?” The delphi-method is used to involve the professionals in early education and care in the development of the reflective tool. The study consists of two rounds of discussions with the participants in the study. The discussions are held via survey, to collect the professional opinions and improvement suggestions of the participants on the usefulness and the relevance of the questions. After the second round of discussions consensus among the participants was reached, regarding content and design of the reflective tool. Results show that the reflective tool is a useful method for quality assessment on the pedagogical level.
This thesis results in a reflective tool that can be used on the pedagogical level by professionals in early education and care. The tool consists of claims based on quality indicators created by The Finnish Education Evaluation Centre (FINEEC). The tool is based on self-assessment and utilizes the methods pedagogical documentation, reflection and collective learning.
Language: Swedish
Key words: quality, quality assessment, evaluation, early education and care, delphi-study
Målsättningen med examensarbetet är att utveckla ett reflektionsverktyg för kvalitetsutvärdering på den pedagogiska nivån med syftet att utveckla en praktisk metod för kvalitetsutvärdering för de professionella inom småbarnspedagogiken som arbetar i barngrupp.
Datainsamlingsmetoder som används är scoping översikt för litteraturinsamlingen, där forskningar som svarar på frågan “vilken kunskap om processkvalitet inom småbarnspedagogiken finns från tidigare forskningar” inkluderas. Delfi-metoden används som datainsamlingsmetod för att kunna involvera de professionella inom småbarnspedagogiken i utvecklingen av verktyget. Undersökningen innefattar två paneldiskussioner via elektronisk enkät för att samla in åsikter och förbättringsförslag av de professionella angående verktygets användbarhet och frågornas relevans. Efter den andra enkätdiskussionen uppnås konsensus bland deltagarna om reflektionsverktygets innehåll och utformning. Resultaten visar att reflektionsverktyget är en användbar metod för kvalitetsutvärdering på den pedagogiska nivån.
Examensarbetet resulterade i ett reflektionsverktyg som kan användas av professionella inom småbarnspedagogiken på den pedagogiska nivån. Verktyget innehåller påståenden baserade på kvalitetsindikatorer skapade av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU). Verktyget baserar sig på självvärdering och utnyttjar metoderna pedagogisk dokumentation, reflektion och kollegialt lärande.
Språk: svenska
Nyckelord: kvalitet, kvalitetsutveckling, utvärdering, småbarnspedagogik, delfi-undersökning
OPINNÄYTETYÖ
Tekijä: Susanna Fjäder
Koulutus ja paikkakunta: Sosiaali- ja terveydenhuolto (Ylempi AMK), Turku
Suuntautumisvaihtoehto: Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäminen ja johtaminen
Ohjaaja(t): Emilia Kielo-Viljamaa
Nimike: Laadun arviointi varhaiskasvatuksessa - reflektointityöväline varhaiskasvatuksen laadun arvioimiseen pedagogisella tasolla
Päivämäärä: 4.6.2024 Sivumäärä: 66 Liitteet: 7
Tiivistelmä
On todettu, että lapset jotka käyvät korkealaatuisessa varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa, kokevat positiivisemman vaikutuksen lasten kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Varhaiskasvatuslain tarkastus asettaa suurempia vaatimuksia varhaiskasvatuksen laadun arviointiin, dokumentointiin ja kehitykseen. Laki korostaa, että varhaiskasvatus tulee toteuttaa yhdenvertaisesti koko maassa. Varhaiskasvatuksen tulee toteuttaa lain edellytykset ja kehittää varhaiskasvatuksen laatua. Laki ei määrää millä tavoin arviointi ja laadun kehitys tulee toteuttaa.
Tämän opinnäytetyön tavoite on kehittää reflektointityöväline laadun kehittämiseen pedagogisella tasolla varhaiskasvatuksessa. Tarkoitus on kehittää käytännöllinen menetelmä laadun arvioimiseen varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jotka työskentelevät lapsiryhmissä.
Yhtenä tiedonkeruumenetelmänä käytetään scoping katsausta. Tutkimukset vastaavat kysymykseen ”mitä tietoa on olemassa varhaiskasvatuksen prosessilaadusta aiemmista tutkimuksista?” Delfi-menetelmää käytetään tiedonkeruumenetelmänä aikomuksena antaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten osallistua reflektointityövälineen kehittämiseen. Tutkimus sisältää kaksi paneelikeskustelua, jotka toteutetaan kyselylomakkeella. Osallistujat kertovat mielipiteitään ja antavat parannusesityksensä reflektointityövälineen käytettävyyteen ja kysymysten relevanssiin liittyen. Toisen kyselykeskustelun jälkeen konsensus saavutettiin osallistujien keskuudessa reflektointityövälineen sisältöön ja suunnitteluun liittyen. Tutkimuksen tulos osoittaa, että reflektointityöväline on hyödyllinen menetelmä laadun arviointiin pedagogisella tasolla.
Opinnäytetyön tulos on reflektointityöväline varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jota käytetään varhaiskasvatuksen pedagogisella tasolla laadun arvioimiseen. Työväline koostuu väitteistä, jotka perustuvat Kansallisen koulutuksen arviointikeskukseen (KARVI) laatuindikaattoreihin. Työväline perustuu itsearviointiin ja hyödyntää pedagogista dokumentointia, reflektiota ja kollegiaalista oppimista työmenetelminä.
Kieli: ruotsi
Avainsanat: laatu, laadun kehitys, arviointi, varhaiskasvatus, delfi-tutkimus
MASTER’S THESIS
Author: Susanna Fjäder
Degree Programme: Master’s Degree, Turku
Specialisation: Development and Leadership in Social- and Health Care Services
Supervisor(s): Emilia Kielo-Viljamaa
Title: Evaluation of Quality in Early Education and Care – A Reflective Tool for Evaluating Quality on the Pedagogical Level
Date: 4.6.2024 Number of pages: 66 Appendices: 7
Abstract
It has been confirmed that a high-quality early education and care and basic education has a positive effect on children’s overall development. The revised law of early education and care requires consistent evaluation, documentation and development of early education and care. The law dictates that early education and care should be carried out on equal grounds in the entire country, it shall meet the purposes of the law and develop the quality of early education and care. The law does not stipulate how the evaluation and development of quality should occur.
The aim of this thesis is to develop a reflective method for quality improvement on the pedagogical level with the purpose to develop a practical method for quality assessment for the professionals of early education and care.
The method for collecting data is scoping review of studies that answer to the question “what knowledge is there of process-quality in early education and care from previous studies?” The delphi-method is used to involve the professionals in early education and care in the development of the reflective tool. The study consists of two rounds of discussions with the participants in the study. The discussions are held via survey, to collect the professional opinions and improvement suggestions of the participants on the usefulness and the relevance of the questions. After the second round of discussions consensus among the participants was reached, regarding content and design of the reflective tool. Results show that the reflective tool is a useful method for quality assessment on the pedagogical level.
This thesis results in a reflective tool that can be used on the pedagogical level by professionals in early education and care. The tool consists of claims based on quality indicators created by The Finnish Education Evaluation Centre (FINEEC). The tool is based on self-assessment and utilizes the methods pedagogical documentation, reflection and collective learning.
Language: Swedish
Key words: quality, quality assessment, evaluation, early education and care, delphi-study