Sateenkaarisensitiivisyys osana nuorisotyötä : opas sateenkaarisensitiiviseen nuorisotyöhön Hämeenlinnan nuorisopalveluille
Packalén, Matilda; Salminen, Iida (2024)
Packalén, Matilda
Salminen, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521218
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas nuorisotyöntekijöiden käyttöön, josta he voivat saada tietoa ja taitoa toimia sateenkaarisensitiivisesti työssään. Tarkoituksena on lisätä tietoa ja osaamista liittyen sateenkaarisensitiivisyyteen ja sateenkaarevuuteen yleisesti esimerkiksi käsitteiden ja toimintamallien kautta. Opas on helposti ymmärrettävä, hyvän pohjatiedon tarjoava ja käytännön läheinen.
Vaikka vähemmistöryhmien huomioiminen ja heille turvallisen tilan luominen on noussut tärkeäksi aiheeksi niin työpaikoilla kuin siviilielämässä, voivat tieto, taito ja työskentelytavat olla vielä monelle vieraita. Opinnäytetyö vastasi tutkimusongelmaan “Miten tehdä sateenkaarisensitiivistä nuorisotyötä?”. Opinnäytetyön tilaaja oli Hämeenlinnan kaupunki ja sen tuotoksena opas sateenkaarisensitiiviseen nuorisotyöhön Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalveluille.
Sateenkaarinuoret ovat riskiryhmä monille hyvinvoinnin haasteille. Jotta nuorisotyöntekijät voivat auttaa ja kohdata aidosti sateenkaarinuoria, on heidän osattava ymmärtää ja toimia heidän kanssaan. Inklusiivista ja kaikille nuorille sopivaa nuorisotyötä ei voida toteuttaa ottamatta huomioon sateenkaarinuoria ja heidän tarpeitaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja aineistoa oppaaseen kerättiin kahdella eri tavalla. Opinnäytetyön osana toteutettiin laadullinen tutkimus ryhmäkeskusteluna, johon osallistui viisi Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalveluiden nuorisotyöntekijää. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä ajatuksia, tietoa ja kysymyksiä sateenkaarisensitiivisyydestä ja sateenkaarevuudesta nuorisotyössä ja herättää keskustelua aiheesta työyhteisössä. Tämän pohjalta etsittiin tietoa jo olemassa olevista lähteistä vastaamaan nuorisotyöntekijöiden kysymyksiin ja tuomaan esiin nuorisotyöntekijöiden kaipaamaa tietoa sekä tukemaan nuorisotyöntekijöiden ajatuksia teoreettisesti.
Tutkimustuloksissa nousivat esiin tiedon tärkeys, nuoren kohtaaminen kokonaisvaltaisesti ja tasa-arvoisesti ja aiheesta puhuminen, kysyminen ja keskustelu niin nuorten kanssa kuin työyhteisössä. Tuloksissa korostuivat myös verkostojen arvo sekä puuttuminen syrjintätilanteisiin. Tutkimuksessa käsiteltiin myös sitä, mistä nuorisotyöntekijät uskovat syrjivän ja yleistävän kohtelun sateenkaarevia ihmisiä kohtaan kumpuavan, johon nuorisotyöntekijät kokivat syynä olevan tiedon vähyys ja väärän tiedon.
Vaikka vähemmistöryhmien huomioiminen ja heille turvallisen tilan luominen on noussut tärkeäksi aiheeksi niin työpaikoilla kuin siviilielämässä, voivat tieto, taito ja työskentelytavat olla vielä monelle vieraita. Opinnäytetyö vastasi tutkimusongelmaan “Miten tehdä sateenkaarisensitiivistä nuorisotyötä?”. Opinnäytetyön tilaaja oli Hämeenlinnan kaupunki ja sen tuotoksena opas sateenkaarisensitiiviseen nuorisotyöhön Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalveluille.
Sateenkaarinuoret ovat riskiryhmä monille hyvinvoinnin haasteille. Jotta nuorisotyöntekijät voivat auttaa ja kohdata aidosti sateenkaarinuoria, on heidän osattava ymmärtää ja toimia heidän kanssaan. Inklusiivista ja kaikille nuorille sopivaa nuorisotyötä ei voida toteuttaa ottamatta huomioon sateenkaarinuoria ja heidän tarpeitaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja aineistoa oppaaseen kerättiin kahdella eri tavalla. Opinnäytetyön osana toteutettiin laadullinen tutkimus ryhmäkeskusteluna, johon osallistui viisi Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalveluiden nuorisotyöntekijää. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä ajatuksia, tietoa ja kysymyksiä sateenkaarisensitiivisyydestä ja sateenkaarevuudesta nuorisotyössä ja herättää keskustelua aiheesta työyhteisössä. Tämän pohjalta etsittiin tietoa jo olemassa olevista lähteistä vastaamaan nuorisotyöntekijöiden kysymyksiin ja tuomaan esiin nuorisotyöntekijöiden kaipaamaa tietoa sekä tukemaan nuorisotyöntekijöiden ajatuksia teoreettisesti.
Tutkimustuloksissa nousivat esiin tiedon tärkeys, nuoren kohtaaminen kokonaisvaltaisesti ja tasa-arvoisesti ja aiheesta puhuminen, kysyminen ja keskustelu niin nuorten kanssa kuin työyhteisössä. Tuloksissa korostuivat myös verkostojen arvo sekä puuttuminen syrjintätilanteisiin. Tutkimuksessa käsiteltiin myös sitä, mistä nuorisotyöntekijät uskovat syrjivän ja yleistävän kohtelun sateenkaarevia ihmisiä kohtaan kumpuavan, johon nuorisotyöntekijät kokivat syynä olevan tiedon vähyys ja väärän tiedon.