Ravikoulujen perustamisen kustannukset
Suomela, Jenny (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521337
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on avata Suomen Hippos ry:n hyväksymien ravikoulujen toimintamalleja ja kustannusrakenteita, jotka ovat osoittautuneet tehokkaiksi ja joita voisi hyödyntää uusia ravikouluja perustettaessa. Toimeksiantajana toimi Suomen Hippos ry, aiheen ideoijana ja ohjaajana toimi Hippoksen nuoriso- ja harrastuskoordinaattori Johanna Pökkä. Aihe valikoitui opiskelijan omasta kiinnostuksesta ja Suomen Hippos ry:n tarjoamasta mielenkiintoisesta aiheesta. Opinnäytetyö on suunnattu ensisijaisesti raviurheilun parissa toimiville tai siitä kiinnostuneille ihmisille.
Tutkimukseni tavoitteena oli analysoida Ruotsin ja Suomen ravikoulumalleja keskittyen erityisesti kattojärjestön tuen tarpeeseen, yritysmuodon valintaan, yhteistyötoimintaan raviratojen kanssa, ravikoulujen toiminnan suuntautumiseen ja tarjontaan, kulurakenteeseen sekä asiakkaiden maksutapoihin ja löytämistapoihin. Käytin tutkimuksessani kyselytutkimusta, johon vastasi kolme Suomen ravikoulua.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että ravikoulut ovat riippuvaisia ulkopuolisesta tuesta, ja yhteistyö raviratojen kanssa on tiivistä. Yleisin yritysmuoto ravikouluille oli osakeyhtiö. Toiminnan suuntautuminen lapsille ja aikuisille sekä monipuolinen kurssitarjonta nousivat esille vastauksissa. Ravikoulujen kulurakenne vaihteli merkittävästi ja asiakkaiden tavoittamisessa sosiaalinen media oli keskeinen kanava.
Opinnäytetyö antaa viitteellisiä lukuja uuden ravikoulun perustamiskustannuksista ja ideoita toiminnan kehittämiseen mm. Ruotsin mallin mukaan. Tutkimustulokset voivat auttaa uusia ravikouluja suunniteltaessa ja toteutettaessa, sekä antavat arvokasta tietoa siitä, miten ravikoulutoimintaa voidaan kehittää ja laajentaa tulevaisuudessa.
Tutkimukseni tavoitteena oli analysoida Ruotsin ja Suomen ravikoulumalleja keskittyen erityisesti kattojärjestön tuen tarpeeseen, yritysmuodon valintaan, yhteistyötoimintaan raviratojen kanssa, ravikoulujen toiminnan suuntautumiseen ja tarjontaan, kulurakenteeseen sekä asiakkaiden maksutapoihin ja löytämistapoihin. Käytin tutkimuksessani kyselytutkimusta, johon vastasi kolme Suomen ravikoulua.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että ravikoulut ovat riippuvaisia ulkopuolisesta tuesta, ja yhteistyö raviratojen kanssa on tiivistä. Yleisin yritysmuoto ravikouluille oli osakeyhtiö. Toiminnan suuntautuminen lapsille ja aikuisille sekä monipuolinen kurssitarjonta nousivat esille vastauksissa. Ravikoulujen kulurakenne vaihteli merkittävästi ja asiakkaiden tavoittamisessa sosiaalinen media oli keskeinen kanava.
Opinnäytetyö antaa viitteellisiä lukuja uuden ravikoulun perustamiskustannuksista ja ideoita toiminnan kehittämiseen mm. Ruotsin mallin mukaan. Tutkimustulokset voivat auttaa uusia ravikouluja suunniteltaessa ja toteutettaessa, sekä antavat arvokasta tietoa siitä, miten ravikoulutoimintaa voidaan kehittää ja laajentaa tulevaisuudessa.