Asiakaskysely kotoutumisvaiheessa oleville maahanmuuttajille : Mitkä palvelut ovat tärkeimpiä aikuisten maahanmuuttajien kotoutumisen ja osallisuuden näkökulmasta?
Leponiemi, Janne (2024)
Leponiemi, Janne
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521403
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajani oli Porin Kaupunki apunaan MONIPORI-info.
Maahanmuuttajien kotoutuminen/integraatio ja osallisuus olivat tärkeimmät käsitteet opinnäytetyössäni. Opinnäytetyöni tavoitteena oli auttaa palveluiden suunnittelijoita heidän työssään maahanmuuttajien kotouttamisessa. Opin-näytetyössäni tutkittiin aikuisten kotoutumisvaiheessa olevien maahanmuuttajien mielipiteitä nykyisistä palveluista ja mitkä ovat tärkeimmät palvelut.
Asiakaskysely tehtiin maahanmuuttajataustaisille asiakkaille yhdessä Porin kaupungin maahanmuuttajien kanssa toimivien asiantuntijoiden kanssa. Tehtiin helposti täytettävä, omakielinen QR-koodin kautta puhelimella vastattava kompakti kysely palveluista Porin alueella. Kysymykset koskettivat viittä eri osa-aluetta: Osallisuus, vapaa-aika, työllisyyspalvelut, Porin kaupungin MONIPORI-info sekä hyvinvointialueen kotoutumista edistävät ratkaisut.
Maahanmuuttajat olivat tyytyväisiä vapaa-aikaansa ja mahdollisuuksiin Porissa. Tärkeitä olivat aika perheen ja kavereiden kanssa, liikunta ja kulttuuri.
Osallisuus eli kokemus merkityksellisyydestä yhteiskunnan jäsenenä oli joko vahva tai sitä ei ollut juuri lainkaan. Työ ja suomen kielen osaaminen korreloivat tähän tunteeseen osallisuudesta selvästi. Maahanmuuttajat tunsivat voivansa vaikuttaa elinympäristöönsä. Yksinäisyyttä kokivat maahanmuuttajista noin kolmannes ja yli puolet ei juuri lainkaan.
Maahanmuuttajat, jotka olivat saaneet apua mieluisan työpaikan hakemisessa kokivat, että kotoutumissuunnitelma oli onnistunut ja päinvastoin. Työllä on siis suuri merkitys kotoutumiseen. Suomen kielen oppiminen ja tuki työpaikan hakemiseen olivat suurin tukitoimi ja apu työpaikan löytymisessä maahanmuuttajien mielestä. Maahanmuuttajat eivät omasta mielestään saa tarpeeksi tietoa koulutus/työmahdollisuuksista.
MONIPORI-infosta ei ollut tietoisia yli puolet maahanmuuttajista. He, jotka olivat asioineet, olivat tyytyväisiä ja saivat varausajankin nopeasti. Suomen kieli oli suurin haaste asioinnissa. Tietoisuutta MONIPORI-infosta olisi hyvä lisätä.
Maahanmuuttajat tiesivät melko hyvin sosiaalipalveluista ja olivat tyytyväisiä omaan sosiaalityöntekijäänsä. Sosiaalipalveluista toivottiin apua ja tietoa kotoutumiseen, terveydenhoitoon, opiskeluun, kieleen ja vapaa-aikaan.
Maahanmuuttajien kotoutuminen/integraatio ja osallisuus olivat tärkeimmät käsitteet opinnäytetyössäni. Opinnäytetyöni tavoitteena oli auttaa palveluiden suunnittelijoita heidän työssään maahanmuuttajien kotouttamisessa. Opin-näytetyössäni tutkittiin aikuisten kotoutumisvaiheessa olevien maahanmuuttajien mielipiteitä nykyisistä palveluista ja mitkä ovat tärkeimmät palvelut.
Asiakaskysely tehtiin maahanmuuttajataustaisille asiakkaille yhdessä Porin kaupungin maahanmuuttajien kanssa toimivien asiantuntijoiden kanssa. Tehtiin helposti täytettävä, omakielinen QR-koodin kautta puhelimella vastattava kompakti kysely palveluista Porin alueella. Kysymykset koskettivat viittä eri osa-aluetta: Osallisuus, vapaa-aika, työllisyyspalvelut, Porin kaupungin MONIPORI-info sekä hyvinvointialueen kotoutumista edistävät ratkaisut.
Maahanmuuttajat olivat tyytyväisiä vapaa-aikaansa ja mahdollisuuksiin Porissa. Tärkeitä olivat aika perheen ja kavereiden kanssa, liikunta ja kulttuuri.
Osallisuus eli kokemus merkityksellisyydestä yhteiskunnan jäsenenä oli joko vahva tai sitä ei ollut juuri lainkaan. Työ ja suomen kielen osaaminen korreloivat tähän tunteeseen osallisuudesta selvästi. Maahanmuuttajat tunsivat voivansa vaikuttaa elinympäristöönsä. Yksinäisyyttä kokivat maahanmuuttajista noin kolmannes ja yli puolet ei juuri lainkaan.
Maahanmuuttajat, jotka olivat saaneet apua mieluisan työpaikan hakemisessa kokivat, että kotoutumissuunnitelma oli onnistunut ja päinvastoin. Työllä on siis suuri merkitys kotoutumiseen. Suomen kielen oppiminen ja tuki työpaikan hakemiseen olivat suurin tukitoimi ja apu työpaikan löytymisessä maahanmuuttajien mielestä. Maahanmuuttajat eivät omasta mielestään saa tarpeeksi tietoa koulutus/työmahdollisuuksista.
MONIPORI-infosta ei ollut tietoisia yli puolet maahanmuuttajista. He, jotka olivat asioineet, olivat tyytyväisiä ja saivat varausajankin nopeasti. Suomen kieli oli suurin haaste asioinnissa. Tietoisuutta MONIPORI-infosta olisi hyvä lisätä.
Maahanmuuttajat tiesivät melko hyvin sosiaalipalveluista ja olivat tyytyväisiä omaan sosiaalityöntekijäänsä. Sosiaalipalveluista toivottiin apua ja tietoa kotoutumiseen, terveydenhoitoon, opiskeluun, kieleen ja vapaa-aikaan.