Muutosjohtaminen työntekijän näkökulmasta : muutosjohtaminen uuden järjestelmän käyttöönotossa kohdeyrityksessä
Lähdesmäki, Elina; Vainionpää, Jenni (2024)
Lähdesmäki, Elina
Vainionpää, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521445
Tiivistelmä
Kehittämistehtävässä selvitettiin, miten kohdeyrityksen uuden järjestelmän muutosprosessi oli sujunut työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen avulla saatiin kohdeyritykselle tietoa ja kehitysideoita tuleviin muutosprosesseihin lähitulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna kohdeyrityksen henkilökunnalle. Haastattelu tehtiin kymmenelle kohdeyrityksen työtekijälle eri toimipisteistä ja tiimeistä. Haastattelut nauhoitettiin Teamsin tallennustekniikalla. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Muutosprosessissa olisi kaivattu enemmän käytännön läheistä tukea, aikaa uuden järjestelmän opetteluun sekä perusteluja muutokselle. Viestintä koettiin isossa kuvassa onnistuneeksi, mutta siihen kaivattiin lisää selkeyttä. Tuleviin muutosprosesseihin kaivattiin enemmän aikaa uuden opetteluun sekä esihenkilön tukea organisointiin, jotta aikaa jäisi enemmän. Käytännön koulutukseen toivottiin enemmän panostusta, sillä tämä helpottaisi uuden oppimista ja järjestelmän käyttöönottoa.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna kohdeyrityksen henkilökunnalle. Haastattelu tehtiin kymmenelle kohdeyrityksen työtekijälle eri toimipisteistä ja tiimeistä. Haastattelut nauhoitettiin Teamsin tallennustekniikalla. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Muutosprosessissa olisi kaivattu enemmän käytännön läheistä tukea, aikaa uuden järjestelmän opetteluun sekä perusteluja muutokselle. Viestintä koettiin isossa kuvassa onnistuneeksi, mutta siihen kaivattiin lisää selkeyttä. Tuleviin muutosprosesseihin kaivattiin enemmän aikaa uuden opetteluun sekä esihenkilön tukea organisointiin, jotta aikaa jäisi enemmän. Käytännön koulutukseen toivottiin enemmän panostusta, sillä tämä helpottaisi uuden oppimista ja järjestelmän käyttöönottoa.