Ympäristösääntelyn vaikutukset Itämeren merenkulkuun
Nykänen, Casper (2024)
Nykänen, Casper
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521314
Tiivistelmä
Merenkulun ympäristösääntely lähtee viemään merenkulkua kohti hiilineutraaliutta. Tavoitteena on vähentää merenkulun kasvihuonekaasupäästöjä asteittain ja lopulta saavuttaa vuoteen 2050 hiilineutraalius. Merenkulun polttoaineet ovat tällä hetkellä suureksi osaksi fossiilisia polttoaineita. Kuitenkaan fossiiliset polttoaineet eivät ole ratkaisu päästöjen vähentämisessä. Sen vuoksi vaihtoehtoiset polttoaineet nousevat nopeasti kiinnostuksen kohteeksi, kun aletaan pohtimaan ratkaisuja vähäpäästöisempään merenkulkuun.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä olivat seuraavat: ”mitä vaihtoehtoisia polttoaineita voitaisiin ottaa käyttöön merenkulussa” ja ”mitä vaikutuksia ympäristösääntelyllä on merenkululle”. Vastauksia näihin kysymyksiin lähdettiin työssä hakemaan kirjallisuuskatsauksen keinoin.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi kansainvälisen merenkulkujärjestön International Maritime Organization (IMO) ympäristösääntelyä ja EU:n ympäristösääntelyä koskien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä. Lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi merenkulun päästöjä. Teoriaosuuden tieto koostettiin pääosin kirjallisuuskatsauksen keinoin. Opinnäytetyöhön haettiin tietoa myös kahden merenkulun parissa työskentelevän ammattilaisen haastatteluilla.
Opinnäytetyön toteutusvaiheessa huomattiin, että mahdollisuuksia päästöjen vähentämiselle ja vaihtoehtoisille polttoaineille on paljon. Työssä vaihtoehtoisia polttoaineita käytiin läpi onnistuneesti. Kuitenkin ympäristösääntelyn alkuvaiheissa voidaan todeta merenkulun alalla aistittavan epätietoisuutta siitä, mitkä ovat parhaat polttoaineratkaisut kenellekin. Environmental regulation of maritime transport starts to push shipping towards carbon neutrality. The goal is to gradually reduce greenhouse gas emissions from shipping and eventually achieve carbon neutrality by 2050. Currently, marine fuels are largely fossil fuels. However, fossil fuels are not the solution to reducing emissions. When considering solutions for lower emission shipping, alternative fuels quickly become an area of interest.
The research questions of the thesis were as follows: What alternative fuels could be deployed in shipping and what impact does environmental regulation have on shipping. These were investigated by means of a literature review.
The theory part of the thesis covered the environmental regulation of the International Maritime Organisation (IMO) and EU environmental regulation regarding the reduction of greenhouse gas emissions. In addition, the theory section covered emissions from shipping. The theory section was mainly compiled by means of a literature review. Information was also collected through interviews with two professionals working in the maritime sector.
The implementation phase of the thesis showed that there are many opportunities for reducing emissions and alternative fuels. They were succesfully reviewed in the thesis. However, in the early stages of environmental regulation, there is a sense of uncertainty in the shipping industry as to which are the best fuel solutions for each different use.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä olivat seuraavat: ”mitä vaihtoehtoisia polttoaineita voitaisiin ottaa käyttöön merenkulussa” ja ”mitä vaikutuksia ympäristösääntelyllä on merenkululle”. Vastauksia näihin kysymyksiin lähdettiin työssä hakemaan kirjallisuuskatsauksen keinoin.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi kansainvälisen merenkulkujärjestön International Maritime Organization (IMO) ympäristösääntelyä ja EU:n ympäristösääntelyä koskien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä. Lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi merenkulun päästöjä. Teoriaosuuden tieto koostettiin pääosin kirjallisuuskatsauksen keinoin. Opinnäytetyöhön haettiin tietoa myös kahden merenkulun parissa työskentelevän ammattilaisen haastatteluilla.
Opinnäytetyön toteutusvaiheessa huomattiin, että mahdollisuuksia päästöjen vähentämiselle ja vaihtoehtoisille polttoaineille on paljon. Työssä vaihtoehtoisia polttoaineita käytiin läpi onnistuneesti. Kuitenkin ympäristösääntelyn alkuvaiheissa voidaan todeta merenkulun alalla aistittavan epätietoisuutta siitä, mitkä ovat parhaat polttoaineratkaisut kenellekin.
The research questions of the thesis were as follows: What alternative fuels could be deployed in shipping and what impact does environmental regulation have on shipping. These were investigated by means of a literature review.
The theory part of the thesis covered the environmental regulation of the International Maritime Organisation (IMO) and EU environmental regulation regarding the reduction of greenhouse gas emissions. In addition, the theory section covered emissions from shipping. The theory section was mainly compiled by means of a literature review. Information was also collected through interviews with two professionals working in the maritime sector.
The implementation phase of the thesis showed that there are many opportunities for reducing emissions and alternative fuels. They were succesfully reviewed in the thesis. However, in the early stages of environmental regulation, there is a sense of uncertainty in the shipping industry as to which are the best fuel solutions for each different use.