Työhyvinvoinnin kehittäminen johtamisen keinoin palvelualan yrityksessä: taksinkuljettajien työhyvinvointi ja sen kehittäminen
Nissi, Sanna-Mari; Rajala, Maria (2024)
Nissi, Sanna-Mari
Rajala, Maria
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521341
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten työntekijän työhyvinvointia voidaan edistää johtamisen keinoin. Alakysymyksessä asiaa lähestyttiin taksinkuljettajien näkökulmasta. Se kirjoitettiin muotoon, mitkä ovat taksinkuljettajien työhyvinvoinnin tärkeimmät kehityskohteet, ja miten niitä voidaan edistää johtamisen keinoin.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja siinä on hyödynnetty laajalti aiheeseen liittyviä kirjallisuuslähteitä. Opinnäytetyön keskeisimpiä teorioita olivat Abraham Maslow’n tarvehierarkiateoria ja siihen pohjautuva Päivi Rauramon kehittämä työhyvinvoinnin portaat -malli sekä ”Pohjoiset tekijät työssä” -hankkeen yhteydessä luotu voimavaramalli.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena selvisi, että työhön liittyy monenlaisia kuormitustekijöitä. Taksinkuljettajien osalta ne painottuivat erityisesti työntekijän fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Myös kuljettajien työhyvinvoinnin johtamisessa ilmeni joitain puutteita, mitä olisi mahdollista parantaa.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta myös todettiin, että työntekijöiden työhyvinvointia voidaan johtamisen keinoin edistää monilla eri tavoilla. Sen ohella, että työntekijän kuormitustekijöihin osataan puuttua, on myös työn voimavarojen kasvattaminen tärkeää. Esimiehellä ja työyhteisön ilmapiirillä on olennainen vaikutus työn voimavaroihin ja työntekijän hyvinvointiin. Myös strategisuus on työhyvinvointiin liittyvässä johtamis- ja kehittämistyössä keskeistä.
Työhön liittyy kiinteästi myös jatkotutkimus, jossa laaditaan työhyvinvointia koskeva kyselytutkimus erään taksialan yrityksen työntekijöille.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja siinä on hyödynnetty laajalti aiheeseen liittyviä kirjallisuuslähteitä. Opinnäytetyön keskeisimpiä teorioita olivat Abraham Maslow’n tarvehierarkiateoria ja siihen pohjautuva Päivi Rauramon kehittämä työhyvinvoinnin portaat -malli sekä ”Pohjoiset tekijät työssä” -hankkeen yhteydessä luotu voimavaramalli.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena selvisi, että työhön liittyy monenlaisia kuormitustekijöitä. Taksinkuljettajien osalta ne painottuivat erityisesti työntekijän fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Myös kuljettajien työhyvinvoinnin johtamisessa ilmeni joitain puutteita, mitä olisi mahdollista parantaa.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta myös todettiin, että työntekijöiden työhyvinvointia voidaan johtamisen keinoin edistää monilla eri tavoilla. Sen ohella, että työntekijän kuormitustekijöihin osataan puuttua, on myös työn voimavarojen kasvattaminen tärkeää. Esimiehellä ja työyhteisön ilmapiirillä on olennainen vaikutus työn voimavaroihin ja työntekijän hyvinvointiin. Myös strategisuus on työhyvinvointiin liittyvässä johtamis- ja kehittämistyössä keskeistä.
Työhön liittyy kiinteästi myös jatkotutkimus, jossa laaditaan työhyvinvointia koskeva kyselytutkimus erään taksialan yrityksen työntekijöille.