Satelliittipaikannuksen käyttö sähköverkon rakentamisessa
Tähkänen, Tommi (2024)
Tähkänen, Tommi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, voidaanko satelliittipaikannusta, tarkemmin kaivinkoneissa käytettäviä koneohjauslaitteita, käyttää hyödyksi sähköverkon rakentamisen aikana. Työn aikana selvitettiin, saadaanko maastosuunnittelijan luoma suunnitelma-aineisto suoraan kaivinkoneissa käytettäviin koneohjausjärjestelmiin. Kaivinkoneurakoitsija voi käyttää näin ollen suoraan työkarttana maastosuunnittelijan luomaa aineistoa ja tallentaa tarvittaessa koneohjausjärjestelmän avulla mahdolliset reittimuutokset suoraan laitteistosta saatavaan mittaustiedostoon. Opinnäytetyö lähestyy asiaa teorian näkökulmasta, käytännön maastokokeiluja ei tehty.
Sähköverkon rakentaminen on Suomessa Energiaviraston toimesta säänneltyä. Verkkoyhtiöt ovat viime vuosina saneeranneet 20kV runkoverkkoja maakaapeleiksi. Saneerauksen yhteydessä rakennetut verkot dokumentoidaan Traficomin määräyksen M71 mukaisesti. Tällä hetkellä GNSS (global navigation satellite system) -järjestelmiä käytetään verkon suunnittelun yhteydessä maastosuunnittelijoiden toimesta lähinnä kiinteiden rakennettavien pisteiden, esimerkiksi muuntamoiden ja jakokaappien, sijaintitietojen tallennukseen. Kartoituksen yhteydessä rakennetut kaapelireitit ja rakennetut verkkokomponentit käydään läpi GNSS-laitteen kanssa ja niiden sijaintitieto kerätään dokumentointia varten.
Opinnäytetyö toteutettiin hakemalla tietoa laitteistoista, niiden vaatimuksista sekä toiminnasta. Opinnäytetyöhön haastateltiin laitevalmistajia sekä koneurakoitsijoita. Käytännön kokeiluita ei opinnäytetyön tutkimuksen aikana tehty, vaan tarkoitus oli selvittää, onko laitteiston käyttö ajateltuun tarkoitukseen mahdollista.
Lopputuloksena selvisi, että koneohjauksen käyttö maakaapelointityömaalla on varteenotettava vaihtoehto, joskin sen soveltaminen suoraan tuotantokäyttöön vaatii hiomista. Positiivisena asiana jälkikartoituksen tarve poistuu ja kaapeleiden sijainnit ovat suoraan kaivun jälkeen tiedossa. Haittapuolena on laitteistojen korkea hankintahinta, joka aiheuttaisi urakoitsijoille hinnankorotuspaineita, sekä laitteistojen tiedostomuotojen yhteensovitukset, jotka toki ovat oikeilla muunnoksilla ratkaistavissa. Laitevalmistajat ovat kiinnostuneita mahdollisuudesta soveltaa koneohjausta kaapeloinnissa.
Sähköverkon rakentaminen on Suomessa Energiaviraston toimesta säänneltyä. Verkkoyhtiöt ovat viime vuosina saneeranneet 20kV runkoverkkoja maakaapeleiksi. Saneerauksen yhteydessä rakennetut verkot dokumentoidaan Traficomin määräyksen M71 mukaisesti. Tällä hetkellä GNSS (global navigation satellite system) -järjestelmiä käytetään verkon suunnittelun yhteydessä maastosuunnittelijoiden toimesta lähinnä kiinteiden rakennettavien pisteiden, esimerkiksi muuntamoiden ja jakokaappien, sijaintitietojen tallennukseen. Kartoituksen yhteydessä rakennetut kaapelireitit ja rakennetut verkkokomponentit käydään läpi GNSS-laitteen kanssa ja niiden sijaintitieto kerätään dokumentointia varten.
Opinnäytetyö toteutettiin hakemalla tietoa laitteistoista, niiden vaatimuksista sekä toiminnasta. Opinnäytetyöhön haastateltiin laitevalmistajia sekä koneurakoitsijoita. Käytännön kokeiluita ei opinnäytetyön tutkimuksen aikana tehty, vaan tarkoitus oli selvittää, onko laitteiston käyttö ajateltuun tarkoitukseen mahdollista.
Lopputuloksena selvisi, että koneohjauksen käyttö maakaapelointityömaalla on varteenotettava vaihtoehto, joskin sen soveltaminen suoraan tuotantokäyttöön vaatii hiomista. Positiivisena asiana jälkikartoituksen tarve poistuu ja kaapeleiden sijainnit ovat suoraan kaivun jälkeen tiedossa. Haittapuolena on laitteistojen korkea hankintahinta, joka aiheuttaisi urakoitsijoille hinnankorotuspaineita, sekä laitteistojen tiedostomuotojen yhteensovitukset, jotka toki ovat oikeilla muunnoksilla ratkaistavissa. Laitevalmistajat ovat kiinnostuneita mahdollisuudesta soveltaa koneohjausta kaapeloinnissa.