Suomalaisten SaaS-ohjelmistoyritysten kansainvälistyminen
Asikainen, Tuomas; Lähteemäki, Tero (2024)
Asikainen, Tuomas
Lähteemäki, Tero
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521144
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kirjallisuudesta ja tutkimuksista yleisiä kansainvälistymismalleja ja verrata niitä suomalaisen SaaS-yrityksen kansainvälistymispolkuun. Opinnäytetyön tarkoituksena on monitapaustutkimuksen sekä yrityshaastatteluiden avulla kuvata suomalaisen SaaS-ohjelmistoyritysten kansainvälistymismalli, joka on todettu johtavan kansainvälistymisen onnistumiseen.
Työssä tehtiin ensin kirjallisuusselvitys ohjelmistoyritysten kansainvälistymisestä ja kansainvälistymismalleista. Opinnäytetyössä suoritettiin myös tapaustutkimus, jossa haastateltiin kuutta (6) suomalaista SaaS-ohjelmistoyritystä. Opinnäytetyössä haastatellut yritykset olivat suomalaisia PK-sektorin ohjelmistoyrityksiä, joiden liikevaihdosta yli 50 % syntyy omasta SaaS-pohjaisen ohjelmiston myynnistä. Haastatteluissa selvitettiin yritysten kansainvälistymisen polkua, ottaen huomioon kansainvälistymiseen ajaneet syyt, rahoituksen, osaamisen sekä kansainvälistymisen mittaroinnin, jonka perusteella voidaan päätellä, onko yrityksen kansainvälistyminen onnistunut. Haastatteluiden kautta selvitettiin myös kansainvälistymismallit, joita yritykset hyödynsivät kansainvälistymisessään.
Tutkimustulokset osoittivat, että suomalaisen SaaS-ohjelmistoyrityksen menestys ei ole kiinni valitusta kansainvälistymismallista. Kansainvälistymisen eteneminen riippuu rahoituksesta, osaamisesta ja markkinavalinnasta, jota ohjaa yksilöt ja verkostot. Tutkimus osoitti myös, että kansainvälistymistä on tärkeää myös mitata, jotta yritys voi reagoida tarpeen tullen ja tehdä muutoksia kansainvälistymisprosessiin. Kansainvälistymistä voidaan pitää iteratiivisena prosessina, joka kehittyy osaamisen ja oppimisen myötä. Menestys koostuu kokonaisuutena kaikkien markkinoiden suoriutumisesta, vaikka osa markkinoista ei menestyisikään. Tulosten perusteella tässä työssä luotiin suomalaisen SaaS-ohjelmistoyrityksen menestyksekäs kansainvälistymisen polku.
Työssä tehtiin ensin kirjallisuusselvitys ohjelmistoyritysten kansainvälistymisestä ja kansainvälistymismalleista. Opinnäytetyössä suoritettiin myös tapaustutkimus, jossa haastateltiin kuutta (6) suomalaista SaaS-ohjelmistoyritystä. Opinnäytetyössä haastatellut yritykset olivat suomalaisia PK-sektorin ohjelmistoyrityksiä, joiden liikevaihdosta yli 50 % syntyy omasta SaaS-pohjaisen ohjelmiston myynnistä. Haastatteluissa selvitettiin yritysten kansainvälistymisen polkua, ottaen huomioon kansainvälistymiseen ajaneet syyt, rahoituksen, osaamisen sekä kansainvälistymisen mittaroinnin, jonka perusteella voidaan päätellä, onko yrityksen kansainvälistyminen onnistunut. Haastatteluiden kautta selvitettiin myös kansainvälistymismallit, joita yritykset hyödynsivät kansainvälistymisessään.
Tutkimustulokset osoittivat, että suomalaisen SaaS-ohjelmistoyrityksen menestys ei ole kiinni valitusta kansainvälistymismallista. Kansainvälistymisen eteneminen riippuu rahoituksesta, osaamisesta ja markkinavalinnasta, jota ohjaa yksilöt ja verkostot. Tutkimus osoitti myös, että kansainvälistymistä on tärkeää myös mitata, jotta yritys voi reagoida tarpeen tullen ja tehdä muutoksia kansainvälistymisprosessiin. Kansainvälistymistä voidaan pitää iteratiivisena prosessina, joka kehittyy osaamisen ja oppimisen myötä. Menestys koostuu kokonaisuutena kaikkien markkinoiden suoriutumisesta, vaikka osa markkinoista ei menestyisikään. Tulosten perusteella tässä työssä luotiin suomalaisen SaaS-ohjelmistoyrityksen menestyksekäs kansainvälistymisen polku.