Raitiotien ylityspaikat
Kiiskinen, Henrik (2024)
Kiiskinen, Henrik
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621477
Tiivistelmä
Ylityspaikka on jalankulkijoille suunnattu erityinen kohta raitiotien ylittämiseen, jolla eivät vallitse kuitenkaan suojatien liikennesäännöt. Jalankulkija ja pyöräilijä ovat ylityspaikalla aina väistämisvelvollisia raitiovaunua kohtaan. Ylityspaikkojen tarkoituksena on sujuvoittaa raitiovaunujen kulkua. Etenkin pysäkeiltä liikkeelle lähtö nopeutuu, kun raitiovaunun ei tarvitse väistää pysäkiltä poistuvia ihmisiä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja analysoida raitiotien ylityspaikkojen tunnettuutta, sekä niihin liittyviä haasteita. Työn toimeksiantajana toimi HSL. Työn taustalla oli hieman ennen Raide-Jokerin liikennöinnin alkamista syksyllä 2023 mediassa virinnyt keskustelu ylityspaikkojen poikkeavasta väistämisvelvollisuudesta. Opinnäytetyössä tarkasteltiin erityisesti ihmisten tietoisuutta ylityspaikkojen liikennesääntöjä kohtaan, jota tutkittiin jalankulkijakyselyllä Raide-Jokerin pysäkillä. Lisäksi haastateltiin Helsingin kaupungin johtavaa liikenneasiantuntijaa ylityspaikkojen kehittämiseen liittyen. Työssä esitellään myös kahden verrattain tuoreen raitioliikennekaupungin – Tampereen ja Lundin kokemuksia ylityspaikoista. Vaikka Helsingissä raitioliikenteellä on jo pitkät perinteet, on Raide-Jokerin osalta tilanne verrokkikaupunkeja vastaava, kun raitioliikenne saapuu aivan uusille alueille.
Opinnäytetyössä käydään läpi nykymuotoisten ylityspaikkojen keskeisimpiä haasteita, joita ovat mm. epätietoisuus, lumi, esteettömyys, sekä suojateiden muuttaminen ylityspaikoiksi. Työn lopussa nostetaan haasteisiin vastaavia suositeltavia toimenpiteitä ylityspaikkojen parantamiseksi tulevaisuudessa. Keskeisiä suosituksia ovat ylityspaikan merkitseminen liikennemerkillä, tiedotuskampanjat, sekä suojateiden muuttaminen ylityspaikoiksi laadukkaasti, jotta erehtymisvaaraa suojatieksi ei ole. The light rail crossing point is a designated spot for pedestrians to cross the tramway, but it is not subject to the traffic rules of the zebra crossing. Pedestrians and cyclists are obligated to give way to the tram at the crossing point. The purpose of crossing points is to improve the flow of trams. In particular, it speeds up the departure from stops, as the tram does not have to give way to people exiting the stop.
The aim of this thesis has been to study and analyse the familiarity of light rail pedestrian crossing points and the challenges related to them. This thesis was commissioned by HSL. The background for the study was the debate in the media about the the differing obligation to give way at crossing points shortly before the start of the Jokeri-light rail service in autumn 2023. In particular, the thesis looked at people's understanding of the traffic rules at crossing points, which was examined by means of a pedestrian survey at a Jokeri-light rail stop. In addition, a leading traffic expert of the City of Helsinki was interviewed regarding the development of crossing points. The paper also presents the experiences of two relatively new tram cities, Tampere and Lund, concerning crossing points. Although Helsinki has a long tradition of operating tramways, the situation with Jokeri-light rail is similar to its peer cities, with tram services entering completely new areas.
This thesis presents the main challenges of crossings points in their current form, such as the lack of awareness, snow, accessibility, and the conversion of zebra crossings into crossing points. The paper concludes by highlighting recommended measures to respond to these challenges and to improve crossing points in the future. The main recommendations are to mark the crossing points with road signs, information campaigns, and to convert zebra crossings into crossing points with high quality, so there is no risk of mistaking them for zebra crossings.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja analysoida raitiotien ylityspaikkojen tunnettuutta, sekä niihin liittyviä haasteita. Työn toimeksiantajana toimi HSL. Työn taustalla oli hieman ennen Raide-Jokerin liikennöinnin alkamista syksyllä 2023 mediassa virinnyt keskustelu ylityspaikkojen poikkeavasta väistämisvelvollisuudesta. Opinnäytetyössä tarkasteltiin erityisesti ihmisten tietoisuutta ylityspaikkojen liikennesääntöjä kohtaan, jota tutkittiin jalankulkijakyselyllä Raide-Jokerin pysäkillä. Lisäksi haastateltiin Helsingin kaupungin johtavaa liikenneasiantuntijaa ylityspaikkojen kehittämiseen liittyen. Työssä esitellään myös kahden verrattain tuoreen raitioliikennekaupungin – Tampereen ja Lundin kokemuksia ylityspaikoista. Vaikka Helsingissä raitioliikenteellä on jo pitkät perinteet, on Raide-Jokerin osalta tilanne verrokkikaupunkeja vastaava, kun raitioliikenne saapuu aivan uusille alueille.
Opinnäytetyössä käydään läpi nykymuotoisten ylityspaikkojen keskeisimpiä haasteita, joita ovat mm. epätietoisuus, lumi, esteettömyys, sekä suojateiden muuttaminen ylityspaikoiksi. Työn lopussa nostetaan haasteisiin vastaavia suositeltavia toimenpiteitä ylityspaikkojen parantamiseksi tulevaisuudessa. Keskeisiä suosituksia ovat ylityspaikan merkitseminen liikennemerkillä, tiedotuskampanjat, sekä suojateiden muuttaminen ylityspaikoiksi laadukkaasti, jotta erehtymisvaaraa suojatieksi ei ole.
The aim of this thesis has been to study and analyse the familiarity of light rail pedestrian crossing points and the challenges related to them. This thesis was commissioned by HSL. The background for the study was the debate in the media about the the differing obligation to give way at crossing points shortly before the start of the Jokeri-light rail service in autumn 2023. In particular, the thesis looked at people's understanding of the traffic rules at crossing points, which was examined by means of a pedestrian survey at a Jokeri-light rail stop. In addition, a leading traffic expert of the City of Helsinki was interviewed regarding the development of crossing points. The paper also presents the experiences of two relatively new tram cities, Tampere and Lund, concerning crossing points. Although Helsinki has a long tradition of operating tramways, the situation with Jokeri-light rail is similar to its peer cities, with tram services entering completely new areas.
This thesis presents the main challenges of crossings points in their current form, such as the lack of awareness, snow, accessibility, and the conversion of zebra crossings into crossing points. The paper concludes by highlighting recommended measures to respond to these challenges and to improve crossing points in the future. The main recommendations are to mark the crossing points with road signs, information campaigns, and to convert zebra crossings into crossing points with high quality, so there is no risk of mistaking them for zebra crossings.