Yrittäjän kohtaamat haasteet ensimmäistä työntekijää palkatessa : asiakasymmärryksen lisääminen Verohallinnossa
Kovalainen, Sofia (2024)
Kovalainen, Sofia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621500
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa yrittäjän mahdollisesti kokemia haasteita, jotka voivat viivästyttää tai estää ensimmäisen työntekijän palkkaamisen yritykseen. Tämän tiedon oli tarkoitus lisätä Verohallinnon asiakasymmärrystä pienyrittäjistä, jotta Verohallinnolle muodostuu parempi kokonaiskuva asiakkaan kokonaistilanteesta. Tämän johdosta Verohallinto pystyy jatkossa kehittämään pienyrittäjille suunnattuja ohjeita ja palveluita paremmaksi ja täsmällisemmäksi.
Työ sisältää tietoa Suomen pienistä ja keskisuurista yrityksistä, niiden merkityksestä Suomen taloudelle ja niiden tämänhetkisestä tilanteesta Suomessa. Työssä perehdytään myös työnantajan viranomaisvelvoitteisiin ja asiakasymmärryksen merkitykseen julkisessa palvelukehityksessä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että työntekijän palkkaaminen on koettu yleisesti haastavaksi. Suurimmat kipukohdat ja vaikeudet olivat epäyhtenevät ohjeet, vaikeus soveltaa saatavilla olevaa tietoa ja tiedon hajanaisuus. Tietyt aihealueet myös osoittautuivat toisia haastavammiksi. Nämä aihealueet olivat työntekijän sosiaaliturva ja työnantajan ilmoitus- ja maksuvelvollisuudet.
Tulokset viittasivat siihen, että monilla oli epävarmuuksia aiheeseen liittyen ja tiedon saavuttamisessa ja ymmärrettävyydessä oli parantamisen varaa. Tuloksissa korostui erityisesti tarve selkeälle, kattavalle ja helposti saavutettavalle tiedolle.
Lopputuloksena saatiin tietoa asiakasymmärryksen kartuttamiseksi. Tuloksista pystyi myös havaitsemaan muutamia ilmiöitä, joita voidaan hyödyntää jatkotutkimuksissa ja kehittämistyössä Verohallinnossa. The aim of the thesis was to identify potential challenges an entrepreneur might experience that could delay or prevent hiring the first employee in a business. This information was intended to enhance the Finnish Tax Administration's customer understanding of small business owners, so that they can gain a better overall view of the total situation of these customers. As a result, the Finnish Tax Administration will be able to develop more accurate and tailored guidelines and services for small business owners.
The work includes information about small and medium-sized enterprises of Finland, their significance to the Finnish economy, and their current situation. The thesis also delves into regulatory obligations of the employer and the importance of the customer understanding in public service development.
The research revealed that hiring an employee is generally perceived as challenging. The major pain points and difficulties were inconsistent guidelines, difficulty in applying available information, and the scattered nature of the information. Certain topics also proved more challenging than others. These areas were social security of the employee and reporting and payment obligations of the employer.
The results indicated that many had uncertainties related to the topic and there was room for improvement in the accessibility and understandability of the information. The results particularly highlighted the need for clear, comprehensive, and easily accessible information.
In conclusion, the results provided information to enhance customer understanding. The findings also revealed several phenomena that can be utilized in further research and development.
Työ sisältää tietoa Suomen pienistä ja keskisuurista yrityksistä, niiden merkityksestä Suomen taloudelle ja niiden tämänhetkisestä tilanteesta Suomessa. Työssä perehdytään myös työnantajan viranomaisvelvoitteisiin ja asiakasymmärryksen merkitykseen julkisessa palvelukehityksessä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että työntekijän palkkaaminen on koettu yleisesti haastavaksi. Suurimmat kipukohdat ja vaikeudet olivat epäyhtenevät ohjeet, vaikeus soveltaa saatavilla olevaa tietoa ja tiedon hajanaisuus. Tietyt aihealueet myös osoittautuivat toisia haastavammiksi. Nämä aihealueet olivat työntekijän sosiaaliturva ja työnantajan ilmoitus- ja maksuvelvollisuudet.
Tulokset viittasivat siihen, että monilla oli epävarmuuksia aiheeseen liittyen ja tiedon saavuttamisessa ja ymmärrettävyydessä oli parantamisen varaa. Tuloksissa korostui erityisesti tarve selkeälle, kattavalle ja helposti saavutettavalle tiedolle.
Lopputuloksena saatiin tietoa asiakasymmärryksen kartuttamiseksi. Tuloksista pystyi myös havaitsemaan muutamia ilmiöitä, joita voidaan hyödyntää jatkotutkimuksissa ja kehittämistyössä Verohallinnossa.
The work includes information about small and medium-sized enterprises of Finland, their significance to the Finnish economy, and their current situation. The thesis also delves into regulatory obligations of the employer and the importance of the customer understanding in public service development.
The research revealed that hiring an employee is generally perceived as challenging. The major pain points and difficulties were inconsistent guidelines, difficulty in applying available information, and the scattered nature of the information. Certain topics also proved more challenging than others. These areas were social security of the employee and reporting and payment obligations of the employer.
The results indicated that many had uncertainties related to the topic and there was room for improvement in the accessibility and understandability of the information. The results particularly highlighted the need for clear, comprehensive, and easily accessible information.
In conclusion, the results provided information to enhance customer understanding. The findings also revealed several phenomena that can be utilized in further research and development.