Verkko-opetusmateriaalin laadinta etäopiskeluun
Junttila, Anne (2024)
Junttila, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621536
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, sopiiko verkko-opetusmateriaali itsenäiseen etäopiskeluun sekä mitä haasteita verkko-opetusmateriaalin suunnitteluun ja tekoon liittyi. Tuotettiin kehittämisen tuloksena, tavoitteen mukaisesti aikuisopiskelijoille, uusi itsenäiseen verkko-opiskeluun sopiva materiaali. Lisäksi oppilaitoksen kustannuksia haluttiin pienentää.
Tutkimusmenetelminä käytettiin Forms-kyselyä ja opiskelijoiden haastatteluja uuden tiedon keräämiseen. Kyselymenetelmällä tavoitettiin laaja joukko vastaajia ja haastatteluilla syvennettiin saatuja tuloksia. Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa, jossa aikaisemman materiaalin pohjalle lisättiin verkko-opiskelumateriaalin uusia elementtejä.
Tehtäväpaketti koostui kolmesta tehtäväkokonaisuudesta, jotka sisälsivät ohjevideot ja tehtävät. Suorituksessa edettiin It´s Learning sähköisen oppimisalustan opintopolun mukaisesti, jossa etenemisjärjestys määriteltiin ohjelman asetuksissa. Microsoftin Bing Copilot tekoälyohjelmistolla mahdollistettiin teoriatiedon etsiminen. Tehtävät tarkastettiin kuukausittain ja ohjausta oli saatavilla tarvittaessa. Tehtäväkokonaisuuksien ymmärtämisen opiskelijat todensivat loppukokeessa.
Verkko-opetusmateriaalin suorittamisen jälkeen kaikki 35 aikuisopiskelijaa vastasivat anonyymisti Forms-kyselyyn ja lisäksi heidät haastateltiin. Tutkimuksen mukaan itseopiskelumateriaalin toimivuuteen opiskelumuotona tyytyväisiä oli 77 %. Lisäohjausta tehtävien tekoon, verkkomateriaalin lisäksi koki tarvitsevansa 40 %. Video-ohjeiden avulla tehtävistä selvisi 86 %. Kurssin tavoitteet saavutti 77 % tutkimukseen osallistuneista eli he pystyivät tekemään loppukokeen edeltävien välitehtävien ja video-ohjeiden jälkeen.
Opiskelijoilta saatujen haastattelutulosten perusteella, verkko-opetusmateriaalin teossa kaikkein tärkein asia on kurssikokonaisuuden hyvä suunnittelu. Opetusvideot pitää olla tarpeeksi lyhyitä ja ydinasiat tuotava esille. Ohjeet ja tehtävänannot on oltava selkeitä. Opintopolun käyttö ja kurssin tavoitteiden määrittely saivat kiitosta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä suositellaan itsenäisten verkko-opetusmateriaalien käyttöönottoa laaja-alaisesti aikuiskoulutuksessa. Kehitysajatuksena on lisäresurssien kohdentaminen automaattiseen tehtävien tarkastukseen eri menetelmillä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin Forms-kyselyä ja opiskelijoiden haastatteluja uuden tiedon keräämiseen. Kyselymenetelmällä tavoitettiin laaja joukko vastaajia ja haastatteluilla syvennettiin saatuja tuloksia. Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa, jossa aikaisemman materiaalin pohjalle lisättiin verkko-opiskelumateriaalin uusia elementtejä.
Tehtäväpaketti koostui kolmesta tehtäväkokonaisuudesta, jotka sisälsivät ohjevideot ja tehtävät. Suorituksessa edettiin It´s Learning sähköisen oppimisalustan opintopolun mukaisesti, jossa etenemisjärjestys määriteltiin ohjelman asetuksissa. Microsoftin Bing Copilot tekoälyohjelmistolla mahdollistettiin teoriatiedon etsiminen. Tehtävät tarkastettiin kuukausittain ja ohjausta oli saatavilla tarvittaessa. Tehtäväkokonaisuuksien ymmärtämisen opiskelijat todensivat loppukokeessa.
Verkko-opetusmateriaalin suorittamisen jälkeen kaikki 35 aikuisopiskelijaa vastasivat anonyymisti Forms-kyselyyn ja lisäksi heidät haastateltiin. Tutkimuksen mukaan itseopiskelumateriaalin toimivuuteen opiskelumuotona tyytyväisiä oli 77 %. Lisäohjausta tehtävien tekoon, verkkomateriaalin lisäksi koki tarvitsevansa 40 %. Video-ohjeiden avulla tehtävistä selvisi 86 %. Kurssin tavoitteet saavutti 77 % tutkimukseen osallistuneista eli he pystyivät tekemään loppukokeen edeltävien välitehtävien ja video-ohjeiden jälkeen.
Opiskelijoilta saatujen haastattelutulosten perusteella, verkko-opetusmateriaalin teossa kaikkein tärkein asia on kurssikokonaisuuden hyvä suunnittelu. Opetusvideot pitää olla tarpeeksi lyhyitä ja ydinasiat tuotava esille. Ohjeet ja tehtävänannot on oltava selkeitä. Opintopolun käyttö ja kurssin tavoitteiden määrittely saivat kiitosta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä suositellaan itsenäisten verkko-opetusmateriaalien käyttöönottoa laaja-alaisesti aikuiskoulutuksessa. Kehitysajatuksena on lisäresurssien kohdentaminen automaattiseen tehtävien tarkastukseen eri menetelmillä.