Ratkaisumyynnistä arvomyyntiin teknologiamyyntiyhtiössä : haasteet, kokemukset ja tulokset
Viik, Lassi (2024)
Viik, Lassi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia arvomyyntimenetelmän yhdistämistä suuren teknologiayrityksen, Suomen myyntiryhmän nykyiseen myyntiprosessiin. Yhtiön myyntimenetelmänä on aiemmin yleisesti käytetty ratkaisumyyntiä, tai samaan aikaan sitä edeltäneitä tuotepainotteisempia myyntimenetelmiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia arvomyyntimenetelmän omaksumista toimeksiantajan Suomen myyntiryhmässä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tutkia uusien lähestymistapojen viemistä käytännön tasolle, sekä ensikokemusten ja haasteiden kirjaamista myynnin- ja markkinoinnin tulevaa kehitystyötä varten.
Menetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin avoimista kysymyksistä muodostuneiden kahden eri kysymysrungon avulla. Tutkimukseen osallistui myyntiyhtiön teknisiä myyjiä ja markkinoinnin asiantuntijoita, sekä heidän valitsemansa asiakkaat. Tutkimukseen sisältyi myös myyntiedustajien sekä heidän asiakkaidensa välillä toteutetut, havainnollistavat arvomyyntimenetelmän koulutuksen oppeihin perustuneet asiakaskäynnit.
Tutkimustulokset osoittivat, mitä arvomyynti tuo lisää verrattuna ratkaisumyyntiin ja kuinka tutkittua menetelmää voidaan hyödyntää yrityksen myyntiprosessissa. Tutkija pystyi myös lisäksi osoittamaan, mihin käytännön asioihin yrityksessä olisi ennakoidusti kiinnitettävä huomiota juuri tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia arvomyyntimenetelmän omaksumista toimeksiantajan Suomen myyntiryhmässä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tutkia uusien lähestymistapojen viemistä käytännön tasolle, sekä ensikokemusten ja haasteiden kirjaamista myynnin- ja markkinoinnin tulevaa kehitystyötä varten.
Menetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin avoimista kysymyksistä muodostuneiden kahden eri kysymysrungon avulla. Tutkimukseen osallistui myyntiyhtiön teknisiä myyjiä ja markkinoinnin asiantuntijoita, sekä heidän valitsemansa asiakkaat. Tutkimukseen sisältyi myös myyntiedustajien sekä heidän asiakkaidensa välillä toteutetut, havainnollistavat arvomyyntimenetelmän koulutuksen oppeihin perustuneet asiakaskäynnit.
Tutkimustulokset osoittivat, mitä arvomyynti tuo lisää verrattuna ratkaisumyyntiin ja kuinka tutkittua menetelmää voidaan hyödyntää yrityksen myyntiprosessissa. Tutkija pystyi myös lisäksi osoittamaan, mihin käytännön asioihin yrityksessä olisi ennakoidusti kiinnitettävä huomiota juuri tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa.