Pelin ääni
Laamanen, Ari (2014)
Laamanen, Ari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720223
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia käsitteitä pelimusiikki ja peliääni. Työn ensimmäisen kolman-neksen tehtävänä on antaa kuva pelien äänimaailman kehityksestä teollisuuden alusta tähän päivään. Samassa yhteydessä käsitellään myöskin erilaisia laitteita joilla pelejä on ajan kuluessa pelattu. Tässä sa-massa osassa käsittelen myös keskeisiä käsitteitä, jotka on hyvä tietää ja tuntea kun ollaan tekemisissä pelin äänimaailman kanssa.
Toisen pääkokonaisuuden muodostaa pelimusiikin ja peliäänen tutkiminen, kumpikin oman otsikkonsa alla. Käyn läpi erilaisia tavoitteita ja tehtäviä joita pelimusiikille asetetaan, sekä sitä minkälaisia erilaisia ääniä pelien äänimaailma sisältää. Tässä osassa käsittelen myöskin käsitteitä jotka sopivat käsiteltäväksi tässä yhteydessä.
Opinnäytetyön kolmannessa osassa käsittelen FPS peliin sopivan pelitason luomista Unity ohjelmalla. Aloitan kertomalla, miten graafinen ulkoasu peliympäristölle on luotu, ja jatkan siitä kohti äänimaailman suunnittelua ja toteutusta.
Toisen pääkokonaisuuden muodostaa pelimusiikin ja peliäänen tutkiminen, kumpikin oman otsikkonsa alla. Käyn läpi erilaisia tavoitteita ja tehtäviä joita pelimusiikille asetetaan, sekä sitä minkälaisia erilaisia ääniä pelien äänimaailma sisältää. Tässä osassa käsittelen myöskin käsitteitä jotka sopivat käsiteltäväksi tässä yhteydessä.
Opinnäytetyön kolmannessa osassa käsittelen FPS peliin sopivan pelitason luomista Unity ohjelmalla. Aloitan kertomalla, miten graafinen ulkoasu peliympäristölle on luotu, ja jatkan siitä kohti äänimaailman suunnittelua ja toteutusta.