Hasardspels licenssystem: En positiv möjlighet för finska toppidrottsföreningar?
Paatero, Rasmus (2024)
Paatero, Rasmus
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621610
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka huruvida idrottsföreningar kan förvänta sig ökning i sina årliga intäkter om en förändring från statligt monopol till ett licensbaserat system för hasardspel införs i Finland.
Utländska spelföretags marknadsföringsbudgetar är stora och konkurrensen om annonsplatser ökar, vilket kommer att gynna föreningar finansiellt. Teoridelen i arbetet tar upp vilka kanaler och platser under t. ex. ett ligaspel spelföretag kan utnyttja i sin marknadsföring.
Undersökningen utfördes enligt både kvantitativ och kvalitativ metod. Den kvantitativa metoden utfördes genom att undersöka klubbarnas bokslut och sekundärdata. Nyckeltalen från hur förändringen påverkade i Sverige användes för att jämföra möjlig påverkan för finska klubbar. Den kvalitativa metoden användes via ett frågeformulär som skickades till klubbar med målet att få data gällande hur mycket klubbarna för tillfället begär för annonsering.
Resultatet av undersökningen visar att för tillfället är studieklubbens intäkter lägre än vad deras marknad skulle vara värd för utländska spelföretag. Slutresultat visar att införandet av hasarspels licenssystem högst sannolikt skulle öka intäkterna för studieföreningen. Resultat utgår från jämförelse med Sveriges SHL klubbars ökning i nettoomsättning de senaste tre åren. The purpose of this thesis is to investigate whether sports clubs can expect an increase in their revenues if the Finnish state selects to shift from a state monopoly to a licensed gambling system. Foreign gambling companies have large marketing budgets and when you add the increasing competition for advertising space, this change should be lucrative for the clubs. The theory part in the thesis discusses the many different avenues of advertising that gambling companies can utilize for their marketing.
The investigation was conducted using both quantitative and qualitative methods. The quantitative method was used when examining clubs' financial statements and secondary data. Key figures from Sweden were also used to compare a potential impact on Finnish clubs. The qualitative method involved a questionnaire sent to clubs with the aim of gathering information regarding their current advertising rates.
The results of the investigation show that currently the study clubs' revenue is lower than what it could be with foreign gambling companies fighting over advertising spaces. The final result indicates that the introduction of a gambling license system would most likely increase the revenue for the study associations. These results are comparable with the increase in net turnover of Swedish SHL clubs within the past three years.
Utländska spelföretags marknadsföringsbudgetar är stora och konkurrensen om annonsplatser ökar, vilket kommer att gynna föreningar finansiellt. Teoridelen i arbetet tar upp vilka kanaler och platser under t. ex. ett ligaspel spelföretag kan utnyttja i sin marknadsföring.
Undersökningen utfördes enligt både kvantitativ och kvalitativ metod. Den kvantitativa metoden utfördes genom att undersöka klubbarnas bokslut och sekundärdata. Nyckeltalen från hur förändringen påverkade i Sverige användes för att jämföra möjlig påverkan för finska klubbar. Den kvalitativa metoden användes via ett frågeformulär som skickades till klubbar med målet att få data gällande hur mycket klubbarna för tillfället begär för annonsering.
Resultatet av undersökningen visar att för tillfället är studieklubbens intäkter lägre än vad deras marknad skulle vara värd för utländska spelföretag. Slutresultat visar att införandet av hasarspels licenssystem högst sannolikt skulle öka intäkterna för studieföreningen. Resultat utgår från jämförelse med Sveriges SHL klubbars ökning i nettoomsättning de senaste tre åren.
The investigation was conducted using both quantitative and qualitative methods. The quantitative method was used when examining clubs' financial statements and secondary data. Key figures from Sweden were also used to compare a potential impact on Finnish clubs. The qualitative method involved a questionnaire sent to clubs with the aim of gathering information regarding their current advertising rates.
The results of the investigation show that currently the study clubs' revenue is lower than what it could be with foreign gambling companies fighting over advertising spaces. The final result indicates that the introduction of a gambling license system would most likely increase the revenue for the study associations. These results are comparable with the increase in net turnover of Swedish SHL clubs within the past three years.