Varhaiskasvatuksen vastaaminen lasten tuen tarpeisiin haastavissa kasvatustilanteissa : kirjallisuuskatsaus
Nyländen, Kia; Tuiskunen, Jenni (2024)
Nyländen, Kia
Tuiskunen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621614
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus varhaiskasvatuksessa esiintyvistä tuen tarpeista ja varhaiskasvatuksen tukimuotojen sekä niiden käytön vaikuttavuudesta varhaiskasvatuksessa lapsilähtöisyyden näkökulmasta. Tutkimuskysymyksemme oli: vastaako varhaiskasvatus tuen tarpeessa olevien lasten tarpeisiin? Tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tutkittiin ja koottiin yhteen havaintoja olemassa olevista aineistoista. Tutkimusaineistossa oli viisi väitöskirjaa, joista yksi englanninkielinen sekä lisäksi yksi tieteellinen artikkeli. Kaikki tutkimusaineistomme julkaisut täyttävät tieteellisen julkaisun kriteerit.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan suomen varhaiskasvatuksen haasteisiin kiinnitettään huomiota ja sitä on lähdetty viemään tasa-arvoisempaan ja tavoitteellisempaan suuntaan. Varhaiskasvatuksen henkilöstön osaaminen ja lasten kohtaaminen haastavissa tilanteissa, korostuivat aineistossa. Lakien ja ohjeistusten tulkinnassa oli jonkin verran eroavaisuuksia paikkakohtaisesti sekä henkilöstön kesken. Inkluusio nähtiin mahdollisuutena ja lapsilähtöinen pedagogiikka sekä lasten osallisuuden tunteen vahvistaminen suurimpina vaikuttavina tekijöinä positiivisen käytöksen vahvistamisessa.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan suomen varhaiskasvatuksen haasteisiin kiinnitettään huomiota ja sitä on lähdetty viemään tasa-arvoisempaan ja tavoitteellisempaan suuntaan. Varhaiskasvatuksen henkilöstön osaaminen ja lasten kohtaaminen haastavissa tilanteissa, korostuivat aineistossa. Lakien ja ohjeistusten tulkinnassa oli jonkin verran eroavaisuuksia paikkakohtaisesti sekä henkilöstön kesken. Inkluusio nähtiin mahdollisuutena ja lapsilähtöinen pedagogiikka sekä lasten osallisuuden tunteen vahvistaminen suurimpina vaikuttavina tekijöinä positiivisen käytöksen vahvistamisessa.