Kuluttajatason pikaviestintäsovellukset yritysten sisäisen viestinnän välineenä
Mäkipernaa, Hannes (2024)
Mäkipernaa, Hannes
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621646
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kuluttajatason pikaviestintäsovellusten, kuten WhatsAppin ja Signalin, hyödyntämistä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä (pk-yrityksissä) sisäisessä viestinnässä. Työssä tarkastellaan näiden sovellusten käytön vaikutuksia yritysten johtamiseen, työntekijöiden hyvinvointiin, tietosuojan hallintaan ja riskienhallintaan. Digitaalisen viestinnän nopea kasvu on tuonut mukanaan uusia mahdollisuuksia ja haasteita yritysten sisäiseen viestintään.
Tutkimus perustuu laadulliseen tutkimusmenetelmään, ja aineisto on kerätty haastattelujen ja kyselylomakkeiden avulla. Haastatellut henkilöt ovat eri toimialojen pk-yritysten työntekijöitä ja johtajia. Analyysi keskittyy siihen, miten ja miksi yritykset käyttävät näitä sovelluksia, sekä niiden integraatioon yritysten viestintärakenteisiin ja tietosuoja- ja turvallisuuskysymyksiin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että pikaviestintäsovellukset tarjoavat nopean ja kustannustehokkaan tavan viestiä, mutta niihin liittyy merkittäviä tietoturvaan ja yksityisyyden suojaan liittyviä riskejä. Työntekijät kokevat sovellusten käytön pääosin positiivisena, mutta epävirallinen käyttö ja tietosuojan puutteet aiheuttavat haasteita. Johtopäätöksissä korostetaan selkeiden käyttöohjeiden ja tietosuojakäytäntöjen tarvetta, jotta sovellusten potentiaali voidaan hyödyntää tehokkaasti samalla kun minimoidaan niihin liittyvät riskit.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan kuvan kuluttajatason pikaviestintäsovellusten käytön hyödyistä ja haasteista pk-yritysten sisäisessä viestinnässä. Tulokset ja suositukset antavat tietoa yrityksille, jotka suunnittelevat tai kehittävät sisäisen viestintänsä digitaalisia kanavia ja omaa viestintästrategiaansa.
Tutkimus perustuu laadulliseen tutkimusmenetelmään, ja aineisto on kerätty haastattelujen ja kyselylomakkeiden avulla. Haastatellut henkilöt ovat eri toimialojen pk-yritysten työntekijöitä ja johtajia. Analyysi keskittyy siihen, miten ja miksi yritykset käyttävät näitä sovelluksia, sekä niiden integraatioon yritysten viestintärakenteisiin ja tietosuoja- ja turvallisuuskysymyksiin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että pikaviestintäsovellukset tarjoavat nopean ja kustannustehokkaan tavan viestiä, mutta niihin liittyy merkittäviä tietoturvaan ja yksityisyyden suojaan liittyviä riskejä. Työntekijät kokevat sovellusten käytön pääosin positiivisena, mutta epävirallinen käyttö ja tietosuojan puutteet aiheuttavat haasteita. Johtopäätöksissä korostetaan selkeiden käyttöohjeiden ja tietosuojakäytäntöjen tarvetta, jotta sovellusten potentiaali voidaan hyödyntää tehokkaasti samalla kun minimoidaan niihin liittyvät riskit.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan kuvan kuluttajatason pikaviestintäsovellusten käytön hyödyistä ja haasteista pk-yritysten sisäisessä viestinnässä. Tulokset ja suositukset antavat tietoa yrityksille, jotka suunnittelevat tai kehittävät sisäisen viestintänsä digitaalisia kanavia ja omaa viestintästrategiaansa.