Pankkien digitaaliset työkalut säästämisen tukena
Korholin, Jere (2024)
Korholin, Jere
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli pankkien digitaaliset työkalut säästämisen tukena. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia digitaalisia työkaluja ja palveluita pankit tarjoavat asiakkailleen verkkosivuillaan sekä mobiilisovelluksissaan tukemaan asiakkaidensa säästämistä. Työn tavoitteena oli myös tutkia, miten nämä työkalut ja palvelut tukevat ja auttavat asiakkaita säästämisen parissa. Digitaalisten työkalujen sekä palveluiden osalta tutkittaviksi pankeiksi työhön valittiin Osuuspankki sekä S-Pankki.
Opinnäytetyö koostui tietoperustasta sekä tutkimusosiosta. Työn tietoperustassa käytiin läpi säästämistä, säästämisen menetelmiä sekä inflaatiota ja sen vaikutusta säästämiseen. Tietoperustassa tarkasteltiin myös digitalisaatiota ja sen vaikutuksia pankkipalveluiden digitalisoitumiseen.
Tutkimusmenetelmäksi tutkimusosioon valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä, koska kvalitatiivisen menetelmän avulla pystyttiin tutkimaan ja vertailemaan tutkimuksen kohteena ollutta ilmiötä. Tutkimusosiossa tutkittiin valikoitujen pankkien digitaalisten työkalujen ja palveluiden ominaisuuksia sekä vertailtiin näiden yhtäläisyyksiä ja eroja.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vertailtujen pankkien asiakkailleen tarjoamat digitaaliset työkalut sekä palvelut vastasivat hyvin pitkälti toisiaan. Pankkien verkkosivuilta löytyneet laskurit olivat hyvin samankaltaisia toistensa kanssa niin käytettävyyden kuin toiminnallisuuksiensa osilta. Pieniä eroja työkaluista kuitenkin löytyi. Myös pankkien mobiilisovelluksista löytyneet säästämisen palvelut vastasivat toisiaan hyvin paljon. Huomattavia eroja käytettävyydestä ei löytynyt, mutta sisällöiltään palvelut erosivat toisistaan huomattavasti enemmän, kuin verkkosivujen työkalut. Pankkien tarjoamat säästämiseen ja sen tukemiseen suunnitellut työkalut ja palvelut kuitenkin rajoittuivat rahastoihin. Muihin säästämisen menetelmiin suunniteltuja työkaluja tai palveluita ei tutkittujen pankkien valikoimista löytynyt.
Opinnäytetyö koostui tietoperustasta sekä tutkimusosiosta. Työn tietoperustassa käytiin läpi säästämistä, säästämisen menetelmiä sekä inflaatiota ja sen vaikutusta säästämiseen. Tietoperustassa tarkasteltiin myös digitalisaatiota ja sen vaikutuksia pankkipalveluiden digitalisoitumiseen.
Tutkimusmenetelmäksi tutkimusosioon valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä, koska kvalitatiivisen menetelmän avulla pystyttiin tutkimaan ja vertailemaan tutkimuksen kohteena ollutta ilmiötä. Tutkimusosiossa tutkittiin valikoitujen pankkien digitaalisten työkalujen ja palveluiden ominaisuuksia sekä vertailtiin näiden yhtäläisyyksiä ja eroja.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vertailtujen pankkien asiakkailleen tarjoamat digitaaliset työkalut sekä palvelut vastasivat hyvin pitkälti toisiaan. Pankkien verkkosivuilta löytyneet laskurit olivat hyvin samankaltaisia toistensa kanssa niin käytettävyyden kuin toiminnallisuuksiensa osilta. Pieniä eroja työkaluista kuitenkin löytyi. Myös pankkien mobiilisovelluksista löytyneet säästämisen palvelut vastasivat toisiaan hyvin paljon. Huomattavia eroja käytettävyydestä ei löytynyt, mutta sisällöiltään palvelut erosivat toisistaan huomattavasti enemmän, kuin verkkosivujen työkalut. Pankkien tarjoamat säästämiseen ja sen tukemiseen suunnitellut työkalut ja palvelut kuitenkin rajoittuivat rahastoihin. Muihin säästämisen menetelmiin suunniteltuja työkaluja tai palveluita ei tutkittujen pankkien valikoimista löytynyt.