Virtuaalisen oppimisympäristön vertaisarviointi : FORCE opiskelijan arvioimana
Kiviluoma, Pirita (2024)
Kiviluoma, Pirita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621877
Tiivistelmä
COVID-19 pandemian myötä korkeakoulut siirtyivät lähes kokonaan etäopetukseen. Tämä lisäsi tarvetta kehittää uudenlaisia opetusmenetelmiä. Myös harjoitteluiden, niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin, siirtyminen tai peruuntuminen pandemian takia antoi aihetta kehittää uudentyppisiä verkko-oppimiseen painottuvia ratkaisuja. Opinnäytetyön yhteistyötahona on Tampereen ammattikorkea-koulu (TAMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa benchmarking eli vertaisarviointi DigiCampuksen FORCE-oppimisympäristöstä. DigiCampus on korkeakoulujen yhteinen digitaalinen pilvioppimisympäristö. FORCE on potilastapauksiin perustuva oppimisympäristö, joka sijaitsee DigiCampuksella. FORCE-oppimisympäristön tarkoituksena on simuloida todellisia tutkimus- ja hoitotilanteita. Opinnäytetyössä arvioitiin FORCE-oppimisympäristöstä kolme kuvitteellista potilastapausta, joista yksi oli isotooppitutkimuspotilas, yksi sädehoitopotilas ja yksi diagnostisen kuvantamisen potilas. Opinnäytetyön tarkoituksena oli testata oppimisympäristön toimivuutta käytännössä ja selvittää, tuoko se lisää kansainvälistä näkökulmaa muutoin vain vähän kansainvälisyyttä sisältävään röntgenhoitajan koulutusohjelmaan.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä arvioitiin opiskelijan näkökulmasta FORCE-oppimisympäristöä. Arviointikriteereinä on käytetty kanadalaisia verkkokurssin arviointikriteereitä sekä röntgenhoitajatutkinnon osaamisvaatimuksista johdettuja arviointikriteereitä. Myös kullekin potilastapaukselle annettuja oppimistavoitteita ja niiden toteutumista on tarkasteltu arvioinnissa.
Oppimisympäristön todettiin vastaavan hyvin todellisia hoito- ja tutkimustilanteita. Oppimisympäristö vastasi tavoitteitaan ja röntgenhoitajaopiskelijan tarpeita. Oppimisympäristö toi kansainvälisyyttä opintoihin. Potilastapausten käyttö koettiin mielekkäänä. Oppimisympäristön arvioidut potilastapaukset soveltuvat röntgen-hoitajaopiskelijalle kertaukseksi tai osaamisen testaamiseksi ennen ensimmäistä työharjoittelua tai englannin kielen opiskeluun.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa benchmarking eli vertaisarviointi DigiCampuksen FORCE-oppimisympäristöstä. DigiCampus on korkeakoulujen yhteinen digitaalinen pilvioppimisympäristö. FORCE on potilastapauksiin perustuva oppimisympäristö, joka sijaitsee DigiCampuksella. FORCE-oppimisympäristön tarkoituksena on simuloida todellisia tutkimus- ja hoitotilanteita. Opinnäytetyössä arvioitiin FORCE-oppimisympäristöstä kolme kuvitteellista potilastapausta, joista yksi oli isotooppitutkimuspotilas, yksi sädehoitopotilas ja yksi diagnostisen kuvantamisen potilas. Opinnäytetyön tarkoituksena oli testata oppimisympäristön toimivuutta käytännössä ja selvittää, tuoko se lisää kansainvälistä näkökulmaa muutoin vain vähän kansainvälisyyttä sisältävään röntgenhoitajan koulutusohjelmaan.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä arvioitiin opiskelijan näkökulmasta FORCE-oppimisympäristöä. Arviointikriteereinä on käytetty kanadalaisia verkkokurssin arviointikriteereitä sekä röntgenhoitajatutkinnon osaamisvaatimuksista johdettuja arviointikriteereitä. Myös kullekin potilastapaukselle annettuja oppimistavoitteita ja niiden toteutumista on tarkasteltu arvioinnissa.
Oppimisympäristön todettiin vastaavan hyvin todellisia hoito- ja tutkimustilanteita. Oppimisympäristö vastasi tavoitteitaan ja röntgenhoitajaopiskelijan tarpeita. Oppimisympäristö toi kansainvälisyyttä opintoihin. Potilastapausten käyttö koettiin mielekkäänä. Oppimisympäristön arvioidut potilastapaukset soveltuvat röntgen-hoitajaopiskelijalle kertaukseksi tai osaamisen testaamiseksi ennen ensimmäistä työharjoittelua tai englannin kielen opiskeluun.