Maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalveluiden kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Pyhähuhta, Jenni (2024)
Pyhähuhta, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621759
Tiivistelmä
Ukrainan sodan myötä kymmenet tuhannet ukrainalaiset ovat hakeneet Suomesta tilapäistä suojelua. Monella ukrainalaisella on ollut toive työllistyä tai opiskella pian Suomeen saapumisen jälkeen, joka on lisännyt työhön- ja koulutukseen liittyvien ohjaus- ja neuvontapalveluiden tarvetta. Työttömyys Suomessa on kasvussa ja työelämän kohtaanto-ongelmat puhututtavat. Yhteiskunnassa tarvitaan monipuolisia palveluita maahanmuuttajien sujuvan kotoutumisen sekä motivoituneen työvoiman ja työelämän tarpeiden kohtaamisen tukemiseksi.
Stadin ammatti- ja aikuisopistoon perustettiin UkrainaTeam alkukeväällä 2022, joka otti toimialakohtaisen organisointivastuun ukrainalaisten ohjausprosessista Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Tiimin tavoitteena on tukea ukrainalaisia työllistymään ja ohjautumaan opintoihin Suomessa. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Stadin ammatti- ja aikuisopiston UkrainaTeamin asiakkaiden ja työntekijöiden tarpeita, kokemuksia ja näkemyksiä. Tutkimuksen avulla haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mitä tietoa UkrainaTeamin asiakkaat ja työntekijät voivat tarjota maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalveluiden kehittämisen tueksi? Millaisia ohjauksen ja neuvonnan tarpeita sotapakolaisilla on Suomessa? Mitä tulisi ottaa huomioon maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalveluita kehitettäessä?
Teoreettinen viitekehys koostuu neljästä pääteemasta: kehittämistyön tausta, ohjaus- ja neuvontatyö, maahanmuuttajien ohjaus ja neuvonta sekä palvelumuotoilu.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin palvelumuotoilun menetelmin, jossa yhdistyi Moritzin malli ja tuplatimantti. Prosessista rajattiin pois testaus ja toteutus. Käytettyjä palvelumuotoilun työkaluja olivat mindmap, synteesiharjoitus, sidosryhmäkartta, empatiakartta, asiakaspersoonat, 100-ideaa, avoin ryhmähaastattelu ja lotus blossom (8x8). Aineisto hankittiin hyödyntämällä UkrainaTeamin asiakaspalautteita (98 kpl) sekä järjestämällä UkrainaTeamin neljälle työntekijälle työpaja. Kehittämistehtävä aloitettiin tammikuussa 2024 ja se esiteltiin Stadin AO:n johdolle toukokuussa 2024. Tuloksena syntyi UkrainaTeamin palvelukirja, joka toimii UkrainaTeamin toiminnan loppuraporttina. Raporttia jatkotyöstetään vuoden 2024 aikana ja se jää Stadin AO:lle sisäisen kehittämistyön tueksi.
Kehittämistyö osoittaa omakielisten palveluiden olevan tärkeä tekijä maahanmuuttajien kotoutumisen ja työllistymisen edistämisessä. UkrainaTeamin toiminnan aikana oli kehitetty toimivaa työpariohjausta, jossa toisella ohjaajista on asiakkaan kanssa yhteinen äidinkieli ja kulttuurin tuntemus. Helposti saavutettavat, monipuoliset palvelut ovat saavuttaneet satoja ukrainalaisia sosiaalisen median kanavien ja suositusten kautta. Asiakkaat ovat työllistyneet ja löytäneen opiskelupaikkoja UkrainaTeamin palveluiden avulla. Ohjauksen ja neuvonnan tarpeita on paljon ja niitä esiintyy usealta eri elämän osa-alueelta. Moni toivoo tarjolle työllistymiseen johtavia koulutuksia, joihin on mahdollista osallistua matalalla suomen kielen taidolla ja/tai omalla äidinkielellä tuettuna. Suomen kielen oppimiseen kaivataan monipuolisia ja joustavia osallistumismahdollisuuksia esimerkiksi työskentelyn ja ammatillisen opiskelun ohessa.
Stadin ammatti- ja aikuisopistoon perustettiin UkrainaTeam alkukeväällä 2022, joka otti toimialakohtaisen organisointivastuun ukrainalaisten ohjausprosessista Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Tiimin tavoitteena on tukea ukrainalaisia työllistymään ja ohjautumaan opintoihin Suomessa. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Stadin ammatti- ja aikuisopiston UkrainaTeamin asiakkaiden ja työntekijöiden tarpeita, kokemuksia ja näkemyksiä. Tutkimuksen avulla haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mitä tietoa UkrainaTeamin asiakkaat ja työntekijät voivat tarjota maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalveluiden kehittämisen tueksi? Millaisia ohjauksen ja neuvonnan tarpeita sotapakolaisilla on Suomessa? Mitä tulisi ottaa huomioon maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalveluita kehitettäessä?
Teoreettinen viitekehys koostuu neljästä pääteemasta: kehittämistyön tausta, ohjaus- ja neuvontatyö, maahanmuuttajien ohjaus ja neuvonta sekä palvelumuotoilu.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin palvelumuotoilun menetelmin, jossa yhdistyi Moritzin malli ja tuplatimantti. Prosessista rajattiin pois testaus ja toteutus. Käytettyjä palvelumuotoilun työkaluja olivat mindmap, synteesiharjoitus, sidosryhmäkartta, empatiakartta, asiakaspersoonat, 100-ideaa, avoin ryhmähaastattelu ja lotus blossom (8x8). Aineisto hankittiin hyödyntämällä UkrainaTeamin asiakaspalautteita (98 kpl) sekä järjestämällä UkrainaTeamin neljälle työntekijälle työpaja. Kehittämistehtävä aloitettiin tammikuussa 2024 ja se esiteltiin Stadin AO:n johdolle toukokuussa 2024. Tuloksena syntyi UkrainaTeamin palvelukirja, joka toimii UkrainaTeamin toiminnan loppuraporttina. Raporttia jatkotyöstetään vuoden 2024 aikana ja se jää Stadin AO:lle sisäisen kehittämistyön tueksi.
Kehittämistyö osoittaa omakielisten palveluiden olevan tärkeä tekijä maahanmuuttajien kotoutumisen ja työllistymisen edistämisessä. UkrainaTeamin toiminnan aikana oli kehitetty toimivaa työpariohjausta, jossa toisella ohjaajista on asiakkaan kanssa yhteinen äidinkieli ja kulttuurin tuntemus. Helposti saavutettavat, monipuoliset palvelut ovat saavuttaneet satoja ukrainalaisia sosiaalisen median kanavien ja suositusten kautta. Asiakkaat ovat työllistyneet ja löytäneen opiskelupaikkoja UkrainaTeamin palveluiden avulla. Ohjauksen ja neuvonnan tarpeita on paljon ja niitä esiintyy usealta eri elämän osa-alueelta. Moni toivoo tarjolle työllistymiseen johtavia koulutuksia, joihin on mahdollista osallistua matalalla suomen kielen taidolla ja/tai omalla äidinkielellä tuettuna. Suomen kielen oppimiseen kaivataan monipuolisia ja joustavia osallistumismahdollisuuksia esimerkiksi työskentelyn ja ammatillisen opiskelun ohessa.