Tuottajille suunnatun verkkokoulutuksen kehittäminen ja vastaanotto : Atria-Chick Oy
Taskinen, Roosa (2024)
Taskinen, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621723
Tiivistelmä
Toimeksiantajan aloitteesta keväällä 2023 kehitettiin kolme erillistä, tuotantosuuntakohtaista verkkokoulutusta Apprix Builder -ohjelmalla kohdeyleisönään Atria-Chickin nuorikkokasvattajat, broileremomunittajat sekä broilerkasvattajat. Kurssien tarkoituksena oli viestiä tuottajille Atrian Laatukäsikirjoihin tehdyistä päivityksistä sekä kerrata ja yhdenmukaistaa tiedossa olevia parhaita toimintatapoja.
Kurssien lisäksi toimeksiantaja toivoi opinnäytetyötä, jossa koostetaan yhteen tietoa verkkokurssien työstämisen prosessista sekä kyseisten kurssien saamasta palautteesta. Tästä syystä tässä opinnäytetyössä yhdistettiin sekä kehitys- että tutkimustyön elementtejä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja analysoida kurssien saamaa palautetta sekä määritellä, onko vastaavien kurssien järjestäminen tulevaisuudessa järkevää. Analysoitava aineisto kerättiin kurssien lopussa olevan palautekyselyn kautta. Palautekyselyssä oli kolme väittämää kurssin suorittamisesta sekä mahdollisuus antaa avointa palautetta. Saadusta aineistosta laskettiin kurssi- ja kysymyskohtaisesti keskiarvo, minimi, maksimi, mediaani ja keskihajonta sekä kysymysten välisiä korrelaatioita arvioitiin korrelaatiokertoimen avulla. Sanallista palautetta analysoitiin diskurssianalyysin teorian kautta sekä verrattiin sanallista ja numeraalista palautetta toisiinsa.
Verkkokurssit saivat pääasiassa positiivisen vastaanoton. Positiivisina asioina esille nousi kurssien sujuva käyttö, interaktiivinen sisältö sekä humoristinen äänensävy. Kursseille olisi toivottu mahdollisuutta kommentoida vastauksia ja jakaa mielipiteitä muiden osallistujien kesken.
Kokonaisuutena tuottajille suunnattujen verkkokurssien pilottikokeilu oli onnistunut, ja niiden käyttäminen osana jatkuvaa koulutusta on hyödyllistä sekä mielekästä.
Kurssien lisäksi toimeksiantaja toivoi opinnäytetyötä, jossa koostetaan yhteen tietoa verkkokurssien työstämisen prosessista sekä kyseisten kurssien saamasta palautteesta. Tästä syystä tässä opinnäytetyössä yhdistettiin sekä kehitys- että tutkimustyön elementtejä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja analysoida kurssien saamaa palautetta sekä määritellä, onko vastaavien kurssien järjestäminen tulevaisuudessa järkevää. Analysoitava aineisto kerättiin kurssien lopussa olevan palautekyselyn kautta. Palautekyselyssä oli kolme väittämää kurssin suorittamisesta sekä mahdollisuus antaa avointa palautetta. Saadusta aineistosta laskettiin kurssi- ja kysymyskohtaisesti keskiarvo, minimi, maksimi, mediaani ja keskihajonta sekä kysymysten välisiä korrelaatioita arvioitiin korrelaatiokertoimen avulla. Sanallista palautetta analysoitiin diskurssianalyysin teorian kautta sekä verrattiin sanallista ja numeraalista palautetta toisiinsa.
Verkkokurssit saivat pääasiassa positiivisen vastaanoton. Positiivisina asioina esille nousi kurssien sujuva käyttö, interaktiivinen sisältö sekä humoristinen äänensävy. Kursseille olisi toivottu mahdollisuutta kommentoida vastauksia ja jakaa mielipiteitä muiden osallistujien kesken.
Kokonaisuutena tuottajille suunnattujen verkkokurssien pilottikokeilu oli onnistunut, ja niiden käyttäminen osana jatkuvaa koulutusta on hyödyllistä sekä mielekästä.