Unga vuxnas syn på Andelsbanken Raseborg : en kvalitativ studie av kunders åsikt om bankens tjänster
Nyberg, Nicole (2024)
Nyberg, Nicole
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621904
Tiivistelmä
Det finns många alternativa banker för kunden att välja mellan, vilket är en utmaning för banker för att behålla sina nuvarande kunder då konkurrensen är hård, särskilt på bostadslånemarknaden. Bankerna behöver analysera kundernas konsumentbeteende, deras uppfattning om tjänstekvalitet och hur deras upplevelse stämmer överens med förväntningarna. Genom att analysera kundernas åsikter om banken kan servicen förbättras för att möta deras behov.
Den centrala utmaningen har varit att behålla nuvarande kunder samt attrahera nya bostadslånekunder. Syftet med examensarbetet var att studera unga kunders syn på banken, dess tjänsteutbud samt deras syn på bostadslån hos Andelsbanken Raseborg. Banken agerar som uppdragsgivare för detta examensarbete. Målet med arbetet var att ge en inblick i vad kunderna hos Andelsbanken Raseborg tycker om banken och förslag på åtgärder som kunde vidtas presenteras i arbetet. Arbetet genomfördes som en kvalitativ forskning, då teori sammanställdes och data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Datainsamlingen är baserad på relevant teori och kvalitativa intervjuer för att fördjupa sig i de nuvarande kundernas tankar.
Resultatet visar att de nuvarande kunderna är generellt nöjda med Andelsbanken Raseborg gällande service och tjänsteutbud. Priset är en avgörande faktor då kunden ansöker om bostadslån. Lever inte banken upp till kundens förväntningar löper det stor risk att kunden väljer att byta bank.
Den centrala utmaningen har varit att behålla nuvarande kunder samt attrahera nya bostadslånekunder. Syftet med examensarbetet var att studera unga kunders syn på banken, dess tjänsteutbud samt deras syn på bostadslån hos Andelsbanken Raseborg. Banken agerar som uppdragsgivare för detta examensarbete. Målet med arbetet var att ge en inblick i vad kunderna hos Andelsbanken Raseborg tycker om banken och förslag på åtgärder som kunde vidtas presenteras i arbetet. Arbetet genomfördes som en kvalitativ forskning, då teori sammanställdes och data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Datainsamlingen är baserad på relevant teori och kvalitativa intervjuer för att fördjupa sig i de nuvarande kundernas tankar.
Resultatet visar att de nuvarande kunderna är generellt nöjda med Andelsbanken Raseborg gällande service och tjänsteutbud. Priset är en avgörande faktor då kunden ansöker om bostadslån. Lever inte banken upp till kundens förväntningar löper det stor risk att kunden väljer att byta bank.