Kasvuhakkerointi ja tuotteistaminen piha-alan asiakasyritykselle
Urhemaa, Juho (2024)
Urhemaa, Juho
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721930
Tiivistelmä
Kasvuhakkerointi ja tuotteistaminen piha-alan asiakasyritykselle -Opinnäytetyö suoritettiin tamperelaiselle piha-alan toiminimi yritykselle. Yritys on toiminut jo vuodesta 2015 lähtien. Yrityksessä oli tunnistettu tarve kasvattaa liiketoiminnan kannattavuutta, joka ei ole onnistunut nykyisellä toimintamallilla. Yrityksessä haluttiin etsiä ratkaisuja, jotta liiketoiminnan kasvattaminen mahdollistuisi tulorahoituksella. Yrittäjällä ei ole halukkuutta ottaa lainaa ja nykyinen liiketoimintamalli ei mahdollistanut työsuoritteiden ulkoistamista työntekijöille tai alihankkijoille.
Yrityksen kasvutavoitteisiin ja kannattavuuteen haettiin ratkaisuja sekä kasvuhakkeroinnista että tuotteistamisesta. Kasvuhakkeroinnista hyödynnettiin suppilomallia, joka auttaa jaottelemaan liiketoiminnan osiin ja löytämään sen kehityskohteet. Tuotteistamisessa hyödynnettiin prosessikaavaa, joka auttaa kehittämään palvelun helposti myytäväksi tuotteeksi. Teorioiden pohjalta rakennettiin kahdelle pihapalvelulle konsepti. Konseptia testattiin konkreettisesti markkinoilla ja sen tuloksia analysoitiin. Yritys siirtyi näiden osalta tuntihinnoittelusta urakkahinnoitteluun. Palveluille luotiin pakettivaihtoehtoja laajuuden ja hinnan valitsemiseksi. Kehitystyön myötä konseptille syntyi slogan ”Tiedetty hinta ja lopputulos”. Palveluista tehtiin helposti ostettavia selkeällä hinnoittelulla ja yksinkertaisella palvelukuvauksella.
Yrityksen työsuoritteiden keskikauppa kasvoi tarkastelujaksolla 162 prosenttia lähtötilanteeseen verrattuna. Tämä mahdollisti konseptoitujen pihapalveluiden tuottamisen ulkoistamisen alihankkijoille. Yritykselle löydettiin uudella tavalla mahdollisuus kannattavaan liiketoimintaan. Yrityksellä on tarkoitus laajentaa konseptoitujen palveluiden ideaa kaikkiin tarjoamiinsa pihapalveluihin. Palvelukategoria tullaan myös rajaamaan vain parhaiten näihin viitekehyksiin soveltuviin palveluihin. Tulevaisuudessa asiakasyrityksellä on tarkoitus siirtää kaikki työsuoritteet yrityksen ulkopuolelle tuotettavaksi. Samalla tavoitteena on lähestyä kohti franchising toimintamallia.
Yrityksen kasvutavoitteisiin ja kannattavuuteen haettiin ratkaisuja sekä kasvuhakkeroinnista että tuotteistamisesta. Kasvuhakkeroinnista hyödynnettiin suppilomallia, joka auttaa jaottelemaan liiketoiminnan osiin ja löytämään sen kehityskohteet. Tuotteistamisessa hyödynnettiin prosessikaavaa, joka auttaa kehittämään palvelun helposti myytäväksi tuotteeksi. Teorioiden pohjalta rakennettiin kahdelle pihapalvelulle konsepti. Konseptia testattiin konkreettisesti markkinoilla ja sen tuloksia analysoitiin. Yritys siirtyi näiden osalta tuntihinnoittelusta urakkahinnoitteluun. Palveluille luotiin pakettivaihtoehtoja laajuuden ja hinnan valitsemiseksi. Kehitystyön myötä konseptille syntyi slogan ”Tiedetty hinta ja lopputulos”. Palveluista tehtiin helposti ostettavia selkeällä hinnoittelulla ja yksinkertaisella palvelukuvauksella.
Yrityksen työsuoritteiden keskikauppa kasvoi tarkastelujaksolla 162 prosenttia lähtötilanteeseen verrattuna. Tämä mahdollisti konseptoitujen pihapalveluiden tuottamisen ulkoistamisen alihankkijoille. Yritykselle löydettiin uudella tavalla mahdollisuus kannattavaan liiketoimintaan. Yrityksellä on tarkoitus laajentaa konseptoitujen palveluiden ideaa kaikkiin tarjoamiinsa pihapalveluihin. Palvelukategoria tullaan myös rajaamaan vain parhaiten näihin viitekehyksiin soveltuviin palveluihin. Tulevaisuudessa asiakasyrityksellä on tarkoitus siirtää kaikki työsuoritteet yrityksen ulkopuolelle tuotettavaksi. Samalla tavoitteena on lähestyä kohti franchising toimintamallia.