Varhaiskasvattajien tunnetaito-osaamisen kehittäminen : koulutuskokonaisuus osaamisen kehittämisen välineenä
Kytömäki, Jenni; Rintamäki, Merja (2024)
Kytömäki, Jenni
Rintamäki, Merja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621843
Tiivistelmä
Varhaiskasvattajat tukevat lasten tunnetaitoja osana pedagogista toimintaa. Lasten
tunnetaitojen tukeminen edellyttää kasvattajalta tunnetaitojen hallintaa, tunnekasvatuksen
osaamista ja tunteiden kanssasäätelytaitoja, sekä vaatii näiden soveltamista käytännön
työssä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa Seinäjoen kaupungin
varhaiskasvattajien osaamista lasten tunnekasvatuksessa koulutuskokonaisuuden avulla.
Aluksi toteutettiin alkukartoitus Webropol-kyselynä, jonka pohjalta itse koulutuskokonaisuus rakentui. Alkukartoitus pyrki selvittämään: 1. Miten koulutus voi vastata varhaiskasvatuksen nykypäivän tarpeisiin lasten tunnetaitojen osalta? 2. Millaisia osaamistavoitteita työ asettaa ja millaista lisätietoa tarvitaan? Tulosten mukaan varhaiskasvatushenkilöstö piti tunnekasvatusta tärkeänä, mutta kaipasi osaamisen täydentämistä käytännön työhön. Alkukartoituksen monivalintakysymykset analysoimme määrällisesti prosenttiosuuksien mukaan. Viisi isointa tunnetaitoihin liittyvää osaamistarvetta olivat: 1. Lapsen voimakkaan tunnereaktion kohtaaminen. 2. Keinoja vastata lapsen tunnetaitojen tuen tarpeeseen. 3. Menetelmiä kaveri- ja tunnetaitojen harjoitteluun. 4. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin ja henkilöstön työotteen kehittäminen. 5. Tietoa tunnekehityksen poikkeavasta kulusta. Nämä
muodostivat suoraan koulutuskokonaisuuden toivotuimmat koulutusteemat.
Sopivien kouluttajien löydyttyä sovittiin koulutuspäivien sisällöt teemojen mukaisesti ja
koulutusajankohdat heidän kanssaan. Koulutuskokonaisuus toteutettiin syksyllä 2023 Teams-koulutuksina. Koulutukset taltioitiin ja ne olivat katsottavissa kaksi kuukautta.
Koulutuskokonaisuuden jälkeen kerättiin palaute Webropol-kyselyllä. Palautekyselyn
perusteella koulutuskokonaisuus lisäsi osallistujien osaamista lapsen tunteiden
kanssasäätelyn, tunnetaitojen vahvistamisen ja haastavien tilanteiden tuen osalta, sekä antoi osallistujille uutta materiaalia lasten tunnetaitojen tukemiseen. Palautteen mukaan osallistujat saivat tarvitsemaansa osaamisen täydennystä.
tunnetaitojen tukeminen edellyttää kasvattajalta tunnetaitojen hallintaa, tunnekasvatuksen
osaamista ja tunteiden kanssasäätelytaitoja, sekä vaatii näiden soveltamista käytännön
työssä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa Seinäjoen kaupungin
varhaiskasvattajien osaamista lasten tunnekasvatuksessa koulutuskokonaisuuden avulla.
Aluksi toteutettiin alkukartoitus Webropol-kyselynä, jonka pohjalta itse koulutuskokonaisuus rakentui. Alkukartoitus pyrki selvittämään: 1. Miten koulutus voi vastata varhaiskasvatuksen nykypäivän tarpeisiin lasten tunnetaitojen osalta? 2. Millaisia osaamistavoitteita työ asettaa ja millaista lisätietoa tarvitaan? Tulosten mukaan varhaiskasvatushenkilöstö piti tunnekasvatusta tärkeänä, mutta kaipasi osaamisen täydentämistä käytännön työhön. Alkukartoituksen monivalintakysymykset analysoimme määrällisesti prosenttiosuuksien mukaan. Viisi isointa tunnetaitoihin liittyvää osaamistarvetta olivat: 1. Lapsen voimakkaan tunnereaktion kohtaaminen. 2. Keinoja vastata lapsen tunnetaitojen tuen tarpeeseen. 3. Menetelmiä kaveri- ja tunnetaitojen harjoitteluun. 4. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin ja henkilöstön työotteen kehittäminen. 5. Tietoa tunnekehityksen poikkeavasta kulusta. Nämä
muodostivat suoraan koulutuskokonaisuuden toivotuimmat koulutusteemat.
Sopivien kouluttajien löydyttyä sovittiin koulutuspäivien sisällöt teemojen mukaisesti ja
koulutusajankohdat heidän kanssaan. Koulutuskokonaisuus toteutettiin syksyllä 2023 Teams-koulutuksina. Koulutukset taltioitiin ja ne olivat katsottavissa kaksi kuukautta.
Koulutuskokonaisuuden jälkeen kerättiin palaute Webropol-kyselyllä. Palautekyselyn
perusteella koulutuskokonaisuus lisäsi osallistujien osaamista lapsen tunteiden
kanssasäätelyn, tunnetaitojen vahvistamisen ja haastavien tilanteiden tuen osalta, sekä antoi osallistujille uutta materiaalia lasten tunnetaitojen tukemiseen. Palautteen mukaan osallistujat saivat tarvitsemaansa osaamisen täydennystä.