Marknadsföring på TikTok : en kvalitativ studie om hur marknadsföringen på TikTok påverkar unga
Seger, Eelin (2024)
Seger, Eelin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621849
Tiivistelmä
TikTok har inte bara blivit en plattform för underhållning och social interaktion, utan även ett kraftfullt verktyg för marknadsföring. Applikationen hör idag till ett av världens mest populära sociala medier och används främst av tonåringar och unga vuxna. Marknadsföringen på TikTok kan vara allt från reklamvideon och betalda samarbeten, till virala utmaningar och trendande hashtags. Det har även visat sig att dold marknadsföring förekommer på applikationen, vilket är problematiskt för att TikToks användarbas består främst av unga, som nödvändigtvis inte ser skillnaden mellan underhållning och marknadsföring.
I detta examensarbete utforskades marknadsföringsstrategier som används på TikTok och som når unga användare, samt hur de unga påverkas av dessa strategier. Med hjälp av en kvalitativ metod i form av gruppintervjuer med ungdomar i åldern 13–15 studerades hur denna demografiska grupp uppfattar och interagerar med marknadsföring på plattformen och hur marknadsföringen på TikTok påverkar de ungas konsumtionsbeteende, självbild och upplevelse av plattformen som helhet.
Resultatet visar att marknadsföringen på TikTok har en betydande inverkan på unga användare och deras konsumtionsbeteende. Influerarsamarbeten och trendbaserade kampanjer visar sig vara de mest effektiva marknadsföringsstrategierna, samt att unga gärna exponeras av denna typ av marknadsföring. Trots de positiva aspekterna tyder resultatet på att unga också påverkas negativt av marknadsföringen. Till de negativa effekterna hör bland annat främjande av överkonsumtion och bristande tydlighet mellan underhållning och marknadsföring. Arbetet väcker även frågor kring lämpligheten av TikTok som applikation för unga då resultatet tyder på att marknadsföringen även påverkar de ungas självbild och självkänsla.
I detta examensarbete utforskades marknadsföringsstrategier som används på TikTok och som når unga användare, samt hur de unga påverkas av dessa strategier. Med hjälp av en kvalitativ metod i form av gruppintervjuer med ungdomar i åldern 13–15 studerades hur denna demografiska grupp uppfattar och interagerar med marknadsföring på plattformen och hur marknadsföringen på TikTok påverkar de ungas konsumtionsbeteende, självbild och upplevelse av plattformen som helhet.
Resultatet visar att marknadsföringen på TikTok har en betydande inverkan på unga användare och deras konsumtionsbeteende. Influerarsamarbeten och trendbaserade kampanjer visar sig vara de mest effektiva marknadsföringsstrategierna, samt att unga gärna exponeras av denna typ av marknadsföring. Trots de positiva aspekterna tyder resultatet på att unga också påverkas negativt av marknadsföringen. Till de negativa effekterna hör bland annat främjande av överkonsumtion och bristande tydlighet mellan underhållning och marknadsföring. Arbetet väcker även frågor kring lämpligheten av TikTok som applikation för unga då resultatet tyder på att marknadsföringen även påverkar de ungas självbild och självkänsla.