Tiimikokouskäytännöt ja kokousten tiedonkulku hybridityössä: kuntoutusohjaajien kokemukset
Nieminen, Minna (2024)
Nieminen, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060721922
Tiivistelmä
Covid 19-pandemia lisäsi etätyön tekemistä. Nyt etätyö on vakiintunut yhdeksi työnteon muodoksi. Hybridityössä työskennellään sekä etänä että läsnä. Työtä tehdään usein tiimeissä. Työntekijä voi kuulua oman työpaikan sekä verkostojen tiimeihin. Hybridityössä tiimikokouksiin osallistutaan joko etäyhteydellä tai fyysisesti paikan päällä. Sosiaali- ja terveysalalla on moniammatillisia ja -alaisia tiimejä työpaikan sisällä ja verkostoissa. Tiimien toiminta ja asiakastyön tekeminen edellyttää toimivaa tiedonkulkua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuntoutusohjaajien kokemuksia tiimikokousten tiedonkulusta ja sitä tukevista kokouskäytännöistä hybridityössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuntoutusohjaajien omien kokemusten kautta lisätä ymmärrystä tiimien kokouskäytännöistä, kokousten tiedonkulun onnistumisesta ja kehittämisen kohteista hybridityössä. Tulosten lisäksi tavoitteena oli tehdä näkyväksi kuntoutusohjaajien roolia tiimeissä ja niiden kokouksissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Kuntoutusohjaajat ry:n vapaaehtoisilta tutkimukseen suostumuksensa antaneilta jäseniltä sähköisellä kyselyllä. Kerätty aineisto (n=23) analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksia tarkasteltiin koko kokousprosessin osalta. Tiedon välittämistä tarvitaan ennen kokousta, kokouksen aikana ja sen jälkeen. Tiedonkulkuun vaikuttavat kokouskäytänteet, teknologia, roolit ja vastuut sekä henkilön oma toiminta. Hybridikokouksissa toimivat samanlaiset kokouskäytänteet ja roolit sekä vastuunjaot kuin fyysisissä kokouksissa. Kokousten tiedonkulun ja osallistujien välisen vuorovaikutuksen onnistuminen edellyttää asianmukaisia teknologisia välineitä, niiden käytön osaamista ja yhteyksien toimimista. Henkilön oma toiminta kokouksissa, aktiivinen osallistuminen ja muiden huomioiminen koettiin tiedonkulun kannalta tärkeinä.
Kuntoutusohjaajat toimivat kokouksissa erilaisissa rooleissa. Rooli voi olla vastuullinen kuten puheenjohtaja, sihteeri, asiantuntija, asiakkaan tuki tai vaihtoehtoisesti osallistuja tai kuuntelija.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuntoutusohjaajien kokemuksia tiimikokousten tiedonkulusta ja sitä tukevista kokouskäytännöistä hybridityössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuntoutusohjaajien omien kokemusten kautta lisätä ymmärrystä tiimien kokouskäytännöistä, kokousten tiedonkulun onnistumisesta ja kehittämisen kohteista hybridityössä. Tulosten lisäksi tavoitteena oli tehdä näkyväksi kuntoutusohjaajien roolia tiimeissä ja niiden kokouksissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Kuntoutusohjaajat ry:n vapaaehtoisilta tutkimukseen suostumuksensa antaneilta jäseniltä sähköisellä kyselyllä. Kerätty aineisto (n=23) analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksia tarkasteltiin koko kokousprosessin osalta. Tiedon välittämistä tarvitaan ennen kokousta, kokouksen aikana ja sen jälkeen. Tiedonkulkuun vaikuttavat kokouskäytänteet, teknologia, roolit ja vastuut sekä henkilön oma toiminta. Hybridikokouksissa toimivat samanlaiset kokouskäytänteet ja roolit sekä vastuunjaot kuin fyysisissä kokouksissa. Kokousten tiedonkulun ja osallistujien välisen vuorovaikutuksen onnistuminen edellyttää asianmukaisia teknologisia välineitä, niiden käytön osaamista ja yhteyksien toimimista. Henkilön oma toiminta kokouksissa, aktiivinen osallistuminen ja muiden huomioiminen koettiin tiedonkulun kannalta tärkeinä.
Kuntoutusohjaajat toimivat kokouksissa erilaisissa rooleissa. Rooli voi olla vastuullinen kuten puheenjohtaja, sihteeri, asiantuntija, asiakkaan tuki tai vaihtoehtoisesti osallistuja tai kuuntelija.