Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alakoulun 1 – 6 luokkalaisten välinen seksuaalinen häirintä ja fyysisen uhan kokeminen kouluympäristössä

Rantala, Petra; Salo, Laura; Seppälä, Jonna (2014)

 
Avaa tiedosto
Rantala_Petra2.pdf (516.8Kt)
Rantala_Petra.pdf (818.4Kt)
Lataukset: 


Rantala, Petra
Salo, Laura
Seppälä, Jonna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121179
Tiivistelmä
Seksuaalinen häirintä ja fyysinen väkivalta ovat koulukiusaamisen muotoja, joiden kanssa osa alakoululaisista joutuu tekemisiin päivittäin. Seksuaalinen häirintä tapahtuu useimmiten salassa, mikä tekee sen tunnistamisesta haasteellista. Lapset eivät välttämättä uskalla kertoa tapahtuneesta aikuisille. Väkivallalla uhkailua tapahtuu niin välitunneilla, kuin luokassakin ja pahimmillaan se aiheuttaa lapselle pelkoa tulla kouluun. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää aikaisempaan tutkimustietoon pohjautuen, kuinka alakouluikäisten välinen seksuaalinen häirintä ja fyysisen uhan kokemus ilmenevät kouluympäristössä, ja kuinka nämä tekijät vaikuttavat lapseen ja nuoreen. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa opettajille ja lasten kanssa tekemisissä olevalle kouluhenkilökunnalle selkeä ohjeistus seksuaalisen häirinnän ja väkivallalla uhkailun ehkäisyyn ja puuttumiseen. Terveydenhoitajatyön luonteen mukaisesti, tavoitteena oli tuottaa ohjeistus ennaltaehkäisevästä näkökulmasta.
Terveydenhoitajatyössä perustehtävänä on ennaltaehkäisevä työ ja asiakkaiden opetus ja ohjaus yhteisön terveyttä edistäen. Tässä opinnäytetyössä käsiteltäviä aihealueita ovat seksuaalinen häirintä, fyysinen väkivalta ja näiden tekijöiden ilmeneminen alakoulussa. Teoriaosuutta varten on käytetty systemaattista tiedonhakua ja siten käytetty tieto täyttää kriteerit tieteelliselle tutkimukselle.
Opinnäytetyöhön sisältyi myös sähköisen oppaan tuottaminen. Opas luovutettiin Törnävän alakoulun opettajakunnalle, ja koulu sai luvan jakaa opasta myös muihin alueen kouluihin. Opas sisältää uutta tutkimustietoa seksuaalisesta häirinnästä ja fyysisestä väkivallasta alakoulussa, sekä keinot puuttumiseen ennaltaehkäisyn näkökulmasta. Oppaassa käydään myös läpi tilanteet, joissa seksuaalista häirintää tai fyysistä väkivaltaa on jo tapahtunut. Oppaassa ohjeistetaan, miten tilanteeseen puututaan asianosaiset huomioiden.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste