YouTube yritysten markkinointiviestinnän välineenä
Virtanen, Veeti (2024)
Virtanen, Veeti
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621892
Tiivistelmä
YouTube on yksi Suomen ja maailman suosituimmista sosiaalisen median kanavista. Muutaman suomalaisen yrityksen markkinointiviestintä on saavuttanut suurta suosiota YouTubessa. Opinnäytetyön tavoitteena on selittää, miksi YouTube toimii hyvin yritysten markkinointiviestinnän kanavana ja miten YouTubea tulisi käyttää markkinointiviestinnässä.
Menetelminä käytetään dokumenttianalyysia ja havainnointia. Opinnäytetyössä käydään läpi kirjallisuutta aiheesta, markkinointiviestinnän trendejä, esimerkki yrityksiä, opinnäytetyön tekijän YouTube-kanavaa ja muuta aiheeseen liittyvää dataa. Lisäksi analysoidaan YouTuben videonsuositus algoritmin toimintaa.
Tuloksena todettiin, että YouTube on erittäin tehokas kanava yritysten markkinointiviestinnälle sen suuren suosion, luovuuden mahdollisuuksien ja kohderyhmän tavoittamisen vuoksi. Varustelekan ja Savottan menestys YouTube-markkinoinnissa osoittaa, että oikeanlaisen sisällön tuottaminen ja YouTube-algoritmin hyödyntäminen voi tavoittaa laajan yleisön.
YouTuben tehokkuus markkinointiviestinnässä perustuu kohderyhmän ymmärtämiseen ja sisältöstrategiaan. YouTuben algoritmin tunteminen on avainasemassa, koska se auttaa tavoittamaan oikeat katsojat. Myös yhteistyö eri YouTube-kanavien kanssa voi laajentaa viestin näkyvyyttä. Yrityksen oman brändin ja identiteetin rakentaminen on mahdollista YouTubessa, ja se tarjoaa mahdollisuuksia viestiä yrityksen arvoja ja tuotteita kustannustehokkaasti.
Menetelminä käytetään dokumenttianalyysia ja havainnointia. Opinnäytetyössä käydään läpi kirjallisuutta aiheesta, markkinointiviestinnän trendejä, esimerkki yrityksiä, opinnäytetyön tekijän YouTube-kanavaa ja muuta aiheeseen liittyvää dataa. Lisäksi analysoidaan YouTuben videonsuositus algoritmin toimintaa.
Tuloksena todettiin, että YouTube on erittäin tehokas kanava yritysten markkinointiviestinnälle sen suuren suosion, luovuuden mahdollisuuksien ja kohderyhmän tavoittamisen vuoksi. Varustelekan ja Savottan menestys YouTube-markkinoinnissa osoittaa, että oikeanlaisen sisällön tuottaminen ja YouTube-algoritmin hyödyntäminen voi tavoittaa laajan yleisön.
YouTuben tehokkuus markkinointiviestinnässä perustuu kohderyhmän ymmärtämiseen ja sisältöstrategiaan. YouTuben algoritmin tunteminen on avainasemassa, koska se auttaa tavoittamaan oikeat katsojat. Myös yhteistyö eri YouTube-kanavien kanssa voi laajentaa viestin näkyvyyttä. Yrityksen oman brändin ja identiteetin rakentaminen on mahdollista YouTubessa, ja se tarjoaa mahdollisuuksia viestiä yrityksen arvoja ja tuotteita kustannustehokkaasti.