Sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma Laavulle
Pennanen, Janina (2024)
Pennanen, Janina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621912
Tiivistelmä
Tämä on toimeksiantona toteutettu toiminnallinen opinnäytetyö, jonka ensisijainen tavoite on lisätä startup-yritys Laavun verkkosivuvierailijoiden määrää Instagram ja Facebook kanavien sisältömarkkinoinnin keinoin.
Opinnäytetyössä esitelty tietopohja rakentaa kuvan siitä, mitä sosiaalisen median sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan sekä miten Laavun vastuullista matkailua edistävää toimialaa voi käsitellä sisältömarkkinoinnissa. Tietopohjassa esitellään myös Paul R. Smithin kehittämä SOSTAC-markkinointisuunnitelmakehys (1990), jonka raameja hyödynnetään opinnäytetyön tuotoksessa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena saadaan Laavun sosiaalisen median kanavissa käytettävä sisältömarkkinointisuunnitelma. Tuotoksen tekemiseen on käytetty aiheeseen liittyvien lähteiden lisäksi toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja ja viestejä. Tuotoksen pohjalta tehtiin opas, jonka avulla toimeksiantaja voi jalkauttaa suunnitelman mukaista sisältömarkkinointia konkretiaan oppaassa esiteltyjen käytännön vinkkien, kuten vuosikellon ja ideapankin avulla.
Opinnäytetyössä esitelty tietopohja rakentaa kuvan siitä, mitä sosiaalisen median sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan sekä miten Laavun vastuullista matkailua edistävää toimialaa voi käsitellä sisältömarkkinoinnissa. Tietopohjassa esitellään myös Paul R. Smithin kehittämä SOSTAC-markkinointisuunnitelmakehys (1990), jonka raameja hyödynnetään opinnäytetyön tuotoksessa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena saadaan Laavun sosiaalisen median kanavissa käytettävä sisältömarkkinointisuunnitelma. Tuotoksen tekemiseen on käytetty aiheeseen liittyvien lähteiden lisäksi toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja ja viestejä. Tuotoksen pohjalta tehtiin opas, jonka avulla toimeksiantaja voi jalkauttaa suunnitelman mukaista sisältömarkkinointia konkretiaan oppaassa esiteltyjen käytännön vinkkien, kuten vuosikellon ja ideapankin avulla.