2D-demopelin rakentaminen Unityn aloittelijoille suunnattuja 2D-tutoriaaleja käyttäen
Pesonen, Laura (2024)
Pesonen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621623
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena tutustua siihen, kuinka laajasti Unityn tarjoamat aloittelijoille suunnatut 2D-pelien rakentamiseen tarkoitetut tutoriaalit ja projektit, joita löytyy Unity Learn-sivustolta auttavat aloittelevaa pelisuunnittelijaa 2D-demopelin rakentamisessa, sekä Unityn käyttöönotossa.
Ennen demopelin rakentamisen aloitusta opinnäytetyössä tutustutaan ensimmäisenä yleisesti siihen mitä 2D-pelit ovat sekä mistä ne koostuvat, jotta saadaan käsitys siitä minkälaisia pelejä 2D-pelit ovat. Opinnäytetyössä tutustutaan myös pintapuoleisesti Unity-pelimoottoriin ja sen perustoimintoihin, joita voidaan 2D-pelin rakentamisessa käyttää.
Demopelin rakentamisen prosessi alkoi tutustumalla Unityn tutoriaaleihin ja niiden toteuttamiseen. Näitä ei kuitenkaan opinnäytetyössä suoranaisesti toteuteta, vaan ne antavat pohjaa pelin rakentamiselle, sekä ohjausta toimintojen toteutukselle. Demopelin rakentamisen osuus aloitetaan demopelin pohjan toteuttamisesta, johon aloitetaan rakentamaan peliä edeten toteuttamalla eritoimintoja vaihevaiheelta tutoriaalien pohjalta. Tässä rakennetaan hieman RPG-tyylinen pulma peli, jossa pelaaja pelaa pelihahmolla ja kulkee tällä pelimaailmassa ratkoen pulmia ja väistellen vihollisia. Vaikka demopelin tarkoituksena oli olla pulmapeli itse demopeli ei sisältänyt monia pulmia vaan siinä yritettiin toteuttaa pelin rakentamisen perustoimintoja kuten pelihahmon, peliobjektien ja tasojen taustojen luontia. Näiden väliset interaktiot perustuvat myös siihen mitä tutoriaaleissa toteutettiin, joten hyvin monipuoliseen ja toiminto rikkaaseen peliin ei tässä opinnäytetyössä päästy, mutta siinä saatiin hallintaan perustoimintoja, joista pääsee hyvin etenemään haasteellisempiin toimintoihin.
Yleisesti opinnäytetyössä saatiin ymmärrystä 2D peleistä ja niiden toteuttamisesta Unity-pelimoottorissa, sekä kuina pitkälle pelin rakentamisessa pääsee Unityn tarjoamien aloittelijoille suunnatuiden tutoriaalien avulla.
Ennen demopelin rakentamisen aloitusta opinnäytetyössä tutustutaan ensimmäisenä yleisesti siihen mitä 2D-pelit ovat sekä mistä ne koostuvat, jotta saadaan käsitys siitä minkälaisia pelejä 2D-pelit ovat. Opinnäytetyössä tutustutaan myös pintapuoleisesti Unity-pelimoottoriin ja sen perustoimintoihin, joita voidaan 2D-pelin rakentamisessa käyttää.
Demopelin rakentamisen prosessi alkoi tutustumalla Unityn tutoriaaleihin ja niiden toteuttamiseen. Näitä ei kuitenkaan opinnäytetyössä suoranaisesti toteuteta, vaan ne antavat pohjaa pelin rakentamiselle, sekä ohjausta toimintojen toteutukselle. Demopelin rakentamisen osuus aloitetaan demopelin pohjan toteuttamisesta, johon aloitetaan rakentamaan peliä edeten toteuttamalla eritoimintoja vaihevaiheelta tutoriaalien pohjalta. Tässä rakennetaan hieman RPG-tyylinen pulma peli, jossa pelaaja pelaa pelihahmolla ja kulkee tällä pelimaailmassa ratkoen pulmia ja väistellen vihollisia. Vaikka demopelin tarkoituksena oli olla pulmapeli itse demopeli ei sisältänyt monia pulmia vaan siinä yritettiin toteuttaa pelin rakentamisen perustoimintoja kuten pelihahmon, peliobjektien ja tasojen taustojen luontia. Näiden väliset interaktiot perustuvat myös siihen mitä tutoriaaleissa toteutettiin, joten hyvin monipuoliseen ja toiminto rikkaaseen peliin ei tässä opinnäytetyössä päästy, mutta siinä saatiin hallintaan perustoimintoja, joista pääsee hyvin etenemään haasteellisempiin toimintoihin.
Yleisesti opinnäytetyössä saatiin ymmärrystä 2D peleistä ja niiden toteuttamisesta Unity-pelimoottorissa, sekä kuina pitkälle pelin rakentamisessa pääsee Unityn tarjoamien aloittelijoille suunnatuiden tutoriaalien avulla.