Sähköisten päihdepalveluiden kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen : Case Hyvis-terveysportaali
Norontaus, Ulla (2014)
Norontaus, Ulla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919166
Tiivistelmä
Alkoholin ongelmakäyttö on yksi Suomen suurimmista kansanterveydellisistä ongelmista ja siihen puuttumista tulee tehostaa. Tietoteknologian hyödyntäminen lisää kansalaisille ja terveydenhuollon ammattilaisille mahdollisuuksia puuttua alkoholin ongelmakäyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa alkoholinkäyttöön liittyvä omahoitoa tukeva sisältökokonaisuus Hyvis-terveysportaaliin Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueen kansalaisille ja terveydenhuollon ammattilaisille. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäjälähtöisenä kehittämistyönä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin perusterveydenhuollon yksikön tilaamana.
Kehittämistyön menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, jossa tuotteen käyttäjät ovat merkittävässä roolissa palvelua kehitettäessä. Prosessiin osallistui kaksi kansalaisista ja kolme terveydenhuollon ammattilaisista koostuvaa ryhmää, joiden avulla kehittämistyöhön saatiin laaja-alaista asiakasymmärrystä. Seitsemässä yhteissuunnittelukokouksessa ideoitiin, kehitettiin ja arvioitiin sisältökokonaisuutta osallistavilla menetelmillä.
Kehittämistyön tuloksena Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Hyvikseen tuotettiin alkoholinkäyttöön liittyvä omahoitoa tukeva sisältökokonaisuus. Sisältökokonaisuus sisältää tietopaketin, Audit-kyselyn, juomapäiväkirjan sekä yhteydenottopyyntölomakkeen Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksissa toimiville päihdehoitajille.
Kehittämistyön perusteella voidaan todeta, että terveydenhuollon sähköisiä palveluja tuotettaessa järjestelmän asiantuntijan osallistuminen prosessiin sekä kiinteä yhteistyö sisällöntuottajan kanssa on tarpeellista. Työn pohjalta voidaan todeta myös, että terveydenhuollon palveluita tulee kehittää tietoteknologian tarjoamien mahdollisuuksien pohjalta. Sisältökokonaisuutta voi jatkossa hyödyntää alkoholin ongelmakäytön varhaisessa tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Sen jatkohaasteena on käyttöönoton laajentaminen ja päivittäminen.
Kehittämistyön menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, jossa tuotteen käyttäjät ovat merkittävässä roolissa palvelua kehitettäessä. Prosessiin osallistui kaksi kansalaisista ja kolme terveydenhuollon ammattilaisista koostuvaa ryhmää, joiden avulla kehittämistyöhön saatiin laaja-alaista asiakasymmärrystä. Seitsemässä yhteissuunnittelukokouksessa ideoitiin, kehitettiin ja arvioitiin sisältökokonaisuutta osallistavilla menetelmillä.
Kehittämistyön tuloksena Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Hyvikseen tuotettiin alkoholinkäyttöön liittyvä omahoitoa tukeva sisältökokonaisuus. Sisältökokonaisuus sisältää tietopaketin, Audit-kyselyn, juomapäiväkirjan sekä yhteydenottopyyntölomakkeen Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksissa toimiville päihdehoitajille.
Kehittämistyön perusteella voidaan todeta, että terveydenhuollon sähköisiä palveluja tuotettaessa järjestelmän asiantuntijan osallistuminen prosessiin sekä kiinteä yhteistyö sisällöntuottajan kanssa on tarpeellista. Työn pohjalta voidaan todeta myös, että terveydenhuollon palveluita tulee kehittää tietoteknologian tarjoamien mahdollisuuksien pohjalta. Sisältökokonaisuutta voi jatkossa hyödyntää alkoholin ongelmakäytön varhaisessa tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Sen jatkohaasteena on käyttöönoton laajentaminen ja päivittäminen.