Vastuullinen johtaminen: vaikutus henkilöstön saatavuuteen ja sitoutumiseen
Kuurtamo, Petra (2024)
Kuurtamo, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621913
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vastuullista johtamista henkilöstön saatavuuden ja sitoutumisen kannalta. Tarkoituksena oli kartoittaa ja kasvattaa ymmärrystä taloudellisen, ekologisen ja sosiaalisen vastuullisuuden ja vastuullisen johtamisen merkityksestä työnantajahoukuttelevuuteen ja työnantajaan sitoutumiseen. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi vastuullisuuden ja vastuullisen johtamisen toteutumista organisaatioiden arjessa.
Tulevaisuuden tutkimusten perusteella organisaatioiden toimintaa ja johtamista ohjaa työn murros, jonka taustatekijöinä vaikuttavat globaalit megatrendit. Hyvinvoinnin haasteiden kasvaminen, demokratian kamppailun koveneminen, digivallasta kilpailun kiihtyminen, talouden perustan rakoileminen ja luonnon kantokyvyn mureneminen aiheuttavat muutoksia työn sisältöön, toimintatapoihin, työnantajan ja työntekijän suhteeseen, osaamisen tarpeeseen, yksilön toimeentuloon sekä työhyvinvointiin ja työn merkitykseen. Megatrendien vaikutuksesta johtamiseen kohdistuu entistä voimakkaammin vaatimuksia vastuullisuudesta, joka toteutuu niin taloudellisesti, ekologisesti kuin sosiaalisestikin. Aihe on ajankohtainen, sillä vastuullisuus on jo osana isoimpien yritysten strategioita ja markkinointia.
Tutkimuksen aineistona analysoitiin Webropol-kyselytutkimuksella ja Teams-teemahaastatteluilla saatuja tuloksia. Tutkimuksen perusteella työnantajan houkuttelevuutta ja työnantajaan sitoutumista vahvistavat tekijät ovat pitkälti samoja. Sekä työnantajahoukuttelevuuden että työnantajaan sitoutumisen kannalta tärkeänä koettiin tasa-arvoisuuden, yhdenvertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutuminen organisaatiossa, hyvä työilmapiiri, kehittymismahdollisuus ammatillisesti sekä oikeudenmukainen palkka ja palkitseminen. Sitoutumisen kannalta merkittävinä tekijöinä lisäksi koettiin turvallinen työyhteisö, etätyömahdollisuus ja tunne merkityksellisen työn tekemisestä.
Tulosten mukaan johtamalla taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti vastuullisesti voidaan vaikuttaa siihen, miten houkuttelevana työnantajaorganisaatio koetaan sekä miten vahvasti organisaatioon sitoudutaan. Organisaation vastuullisuus sekä työnantajan ja omien arvojen kohtaaminen koetaan tärkeänä. Vastuullisuus ja vastuullinen johtaminen ovat kilpailu- ja markkinointietu, kun ne toteutuvat arjessa ja vastuullisuudesta viestitään avoimesti ja totuudenmukaisesti. Vastuullisella johtamisella ja esihenkilötyöllä on merkittävä vaikutus työn merkitykselliseksi kokemiseen, työhyvinvointiin, motivaatioon ja työnantajasitoutumiseen. Vastuullisella johtamisella organisaatio voi lisätä positiivista mainetta, jonka avulla se pystyy kilpailemaan globaalilla tasolla vastuullisuutta arvostavista sijoittajista, työntekijöistä ja asiakkaista.
Tulevaisuuden tutkimusten perusteella organisaatioiden toimintaa ja johtamista ohjaa työn murros, jonka taustatekijöinä vaikuttavat globaalit megatrendit. Hyvinvoinnin haasteiden kasvaminen, demokratian kamppailun koveneminen, digivallasta kilpailun kiihtyminen, talouden perustan rakoileminen ja luonnon kantokyvyn mureneminen aiheuttavat muutoksia työn sisältöön, toimintatapoihin, työnantajan ja työntekijän suhteeseen, osaamisen tarpeeseen, yksilön toimeentuloon sekä työhyvinvointiin ja työn merkitykseen. Megatrendien vaikutuksesta johtamiseen kohdistuu entistä voimakkaammin vaatimuksia vastuullisuudesta, joka toteutuu niin taloudellisesti, ekologisesti kuin sosiaalisestikin. Aihe on ajankohtainen, sillä vastuullisuus on jo osana isoimpien yritysten strategioita ja markkinointia.
Tutkimuksen aineistona analysoitiin Webropol-kyselytutkimuksella ja Teams-teemahaastatteluilla saatuja tuloksia. Tutkimuksen perusteella työnantajan houkuttelevuutta ja työnantajaan sitoutumista vahvistavat tekijät ovat pitkälti samoja. Sekä työnantajahoukuttelevuuden että työnantajaan sitoutumisen kannalta tärkeänä koettiin tasa-arvoisuuden, yhdenvertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutuminen organisaatiossa, hyvä työilmapiiri, kehittymismahdollisuus ammatillisesti sekä oikeudenmukainen palkka ja palkitseminen. Sitoutumisen kannalta merkittävinä tekijöinä lisäksi koettiin turvallinen työyhteisö, etätyömahdollisuus ja tunne merkityksellisen työn tekemisestä.
Tulosten mukaan johtamalla taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti vastuullisesti voidaan vaikuttaa siihen, miten houkuttelevana työnantajaorganisaatio koetaan sekä miten vahvasti organisaatioon sitoudutaan. Organisaation vastuullisuus sekä työnantajan ja omien arvojen kohtaaminen koetaan tärkeänä. Vastuullisuus ja vastuullinen johtaminen ovat kilpailu- ja markkinointietu, kun ne toteutuvat arjessa ja vastuullisuudesta viestitään avoimesti ja totuudenmukaisesti. Vastuullisella johtamisella ja esihenkilötyöllä on merkittävä vaikutus työn merkitykselliseksi kokemiseen, työhyvinvointiin, motivaatioon ja työnantajasitoutumiseen. Vastuullisella johtamisella organisaatio voi lisätä positiivista mainetta, jonka avulla se pystyy kilpailemaan globaalilla tasolla vastuullisuutta arvostavista sijoittajista, työntekijöistä ja asiakkaista.