Kiinteistönvälitysyrityksen valintaan vaikuttavat tekijät
Känkänen, Miko (2024)
Känkänen, Miko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722005
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kiinteistönvälitysyrityksen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi olin kiinnostunut X yrityksen kilpailukyvystä ja tärkeimmistä kriteereistä, joita kuluttajat käyttävät kiinteistönvälitysliikettä valitessaan. Työn toimeksiantajana toimi kiinteistönvälitysyritys, yritys X. Tutkimuksen teoriatausta perustuu jo aikaisemmin tehtyyn tutkimukseen ja raportteihin aiheesta.
Tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä on käytetty kyselyä. Kysely lähetettiin osallistujille sähköpostitse. Kysely sisälsi väittämiä sekä avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuskysely lähetettiin sadalle henkilölle ja tutkimukseen vastasi 32 henkilöä.
Tutkimuksen mukaan kiinteistönvälitysyritykseen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa välittäjän luotettavuus ja asiantuntevuus. Myös paikallista tuntemusta arvostettiin. Toissijaisena koettiin kiinteistönvälittäjän oman sosiaalisen median sisältö sekä LKV-tutkinnon omaaminen. Palvelun laadussa osallistujat arvostivat tuttua palvelua ja yritystä sekä välittäjän asiakaspalvelutaitoja. Kyselyyn vastanneet pitivät X yritystä hyvin kilpailukykyisenä tai erittäin kilpailukykyisenä verrattain muihin alan yrityksiin.
Tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä on käytetty kyselyä. Kysely lähetettiin osallistujille sähköpostitse. Kysely sisälsi väittämiä sekä avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuskysely lähetettiin sadalle henkilölle ja tutkimukseen vastasi 32 henkilöä.
Tutkimuksen mukaan kiinteistönvälitysyritykseen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa välittäjän luotettavuus ja asiantuntevuus. Myös paikallista tuntemusta arvostettiin. Toissijaisena koettiin kiinteistönvälittäjän oman sosiaalisen median sisältö sekä LKV-tutkinnon omaaminen. Palvelun laadussa osallistujat arvostivat tuttua palvelua ja yritystä sekä välittäjän asiakaspalvelutaitoja. Kyselyyn vastanneet pitivät X yritystä hyvin kilpailukykyisenä tai erittäin kilpailukykyisenä verrattain muihin alan yrityksiin.