Kierrätys ammattikoulussa, ympäristölogistiikka tukana opetuksessa
Ingels, Sanna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621667
Tiivistelmä
Maailmanlaajuinen yhteistyö kestävän kehityksen tavoitteissa tuo koulutukselle lisää vaatimuksia ja osaamistarpeita. Koulutuksen pitäisi olla edellä, näyttämässä muille esimerkkiä, pysyvätkö opettajat muutoksessa mukana? Opinnäytetyön idea heräsi keskusteluista kollegoiden kanssa, tutkijalle heräsi kysymys, kuinka hyvin ammattiopettajat pysyvät muutoksien ja vaatimuksien perässä?
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville millä tasolla kierrätyksen, yritysten vihreän siirtymän ja ympäristönäkökulman opetus Suomen ammattikouluissa on ja millaista osaamista yritykset odottavat opiskelijoilla olevan ennen kuin he tulevat yrityksiin töihin. Työssä tutkittiin olisiko opetusta mahdollista laajentaa kuten yritykset toivovat.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimuksella. Tutkimuksessa käytettiin kyselyitä ja haastatteluita. Kyselyiden kohteina oli yrityksiä ja ammatillisia opettajia ympäri Suomen. Haastattelu analysoitiin ja litteroitiin sekä tärkeimmät asiat koottiin yhteen. Yhteenvetona tehtiin Mind map ja selventäviä taulukkoja, joihin koottiin opettajien ja yrityskontaktien toiveita opetukseen, ja konkreettisia esimerkkejä mitä vihreä siirtymä tarkoittaa yrityksille.
Näiden tuloksien perusteella selvisi, että tukipaketti on tarpeellinen monille opettajille. Vaikka tukipaketin tarve oli alusta asti selvä, sen sisällön laajuus oli suurempi kuin alussa arvioitiin. Moni opettaja halusi pohjan, jota voi itse myöhemmin muokata omaan opetukseen soveltuvaksi. Tukipakettiin haluttiin ympäristönmuutoksen historiaa, syitä miksi yhteistyö aiheen ympärillä on alkanut ja miten se on vuosien aikana edennyt.
Tukipakettiin haluttiin myös vaatimuksia mitä esim. EU, YK ja Suomen uusi ilmastolaki odottavat yrityksiltä ja oppilaitoksilta sekä yritysesimerkkejä, mitä yritykset ovat jo tehneet vihreän siirtymän hyväksi omissa toimipisteissään tai prosesseissaan.
Yhteistyö maailmanlaajuisesti kestävän kehityksen tavoitteissa on vasta alussa. Isoimpien yrityksien velvollisuus on tehdä tänä vuonna ensimmäinen kestävän kehityksen suunnitelma. Monissa isoissa yrityksissä panostetaan jo paljon kestävään kehitykseen ja ympäristönäkökulmaan, mutta monet pienet yritykset vielä pohtivat mitä se heille merkitsee. Olisi hyvä, että mahdollisimman moni oppilaitos kouluttaisi opettajiaan
aktiivisesti ja pitäisi heidän ajan tasalla meille kaikille tärkeästä aiheesta. Yhteistyö ammattioppilaitosten ja yrityksien välillä on tärkeässä roolissa muutoksessa. Myöhemmin tutkimukseen voisi tehdä jatkotutkimuksena arvion, miten koulutus on muuttunut vuosien varrella, myös konkreettisia valmiita esimerkkejä etäkoulutusmateriaalista voisi myöhemmin kehittää ja jakaa ammattioppilaitoksille. Global cooperation on the Sustainable Development Goals (SDGs) will place additional demands and skills needs on education. Education should be ahead of the curve, leading by example, but can teachers keep up? The idea for the thesis came from discussions with colleagues, the researcher was confronted with the question: how well do vocational teachers keep up with the changes and demands?
The aim of the study was to find out what level of education on recycling, green business and the environment is provided in Finnish vocational schools and what skills companies expect students to have before they join companies. The study investigated whether it would be possible to extend the teaching to what companies want.
The research was carried out using a qualitative approach. The study used questionnaires and interviews. The subjects were companies and vocational teachers from all over Finland. The interviews were analysed and transcribed and the most important points were summarised. In summary, a mind map and explanatory tables were made, summarising the teachers' and business contacts' wishes for teaching, and concrete
examples of what the green transition means for businesses.
These results showed that the support package is necessary for many teachers. Although the need for a support package was clear from the outset, the scope of its content was greater than initially estimated. Many teachers wanted a basis that they could later adapt to their own teaching. The support package was intended to provide a history of the environmental change, the reasons why the cooperation around the topic has started and how it has progressed over the years. They also wanted to include requirements from the EU, the UN and Finland's new climate law on what companies and educational institutions are expected to do, as well as examples of what companies have already done to make the transition green in their own operations or processes.
Global cooperation on the Sustainable Development Goals is just beginning. The onus is on the biggest
companies to produce their first sustainability plan this year. Many large companies are already investing
heavily in sustainability and the environment, but many smaller companies are still wondering what it
means for them. It would be good if as many educational establishments as possible actively trained their
teachers and kept them up to date on a subject that is important to us all. Cooperation between VET
schools and businesses will play an important role in this change. A follow-up study could be carried out to
assess how training has changed over the years, including the development and distribution of concrete
ready-made examples of distance learning materials to VET schools.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville millä tasolla kierrätyksen, yritysten vihreän siirtymän ja ympäristönäkökulman opetus Suomen ammattikouluissa on ja millaista osaamista yritykset odottavat opiskelijoilla olevan ennen kuin he tulevat yrityksiin töihin. Työssä tutkittiin olisiko opetusta mahdollista laajentaa kuten yritykset toivovat.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimuksella. Tutkimuksessa käytettiin kyselyitä ja haastatteluita. Kyselyiden kohteina oli yrityksiä ja ammatillisia opettajia ympäri Suomen. Haastattelu analysoitiin ja litteroitiin sekä tärkeimmät asiat koottiin yhteen. Yhteenvetona tehtiin Mind map ja selventäviä taulukkoja, joihin koottiin opettajien ja yrityskontaktien toiveita opetukseen, ja konkreettisia esimerkkejä mitä vihreä siirtymä tarkoittaa yrityksille.
Näiden tuloksien perusteella selvisi, että tukipaketti on tarpeellinen monille opettajille. Vaikka tukipaketin tarve oli alusta asti selvä, sen sisällön laajuus oli suurempi kuin alussa arvioitiin. Moni opettaja halusi pohjan, jota voi itse myöhemmin muokata omaan opetukseen soveltuvaksi. Tukipakettiin haluttiin ympäristönmuutoksen historiaa, syitä miksi yhteistyö aiheen ympärillä on alkanut ja miten se on vuosien aikana edennyt.
Tukipakettiin haluttiin myös vaatimuksia mitä esim. EU, YK ja Suomen uusi ilmastolaki odottavat yrityksiltä ja oppilaitoksilta sekä yritysesimerkkejä, mitä yritykset ovat jo tehneet vihreän siirtymän hyväksi omissa toimipisteissään tai prosesseissaan.
Yhteistyö maailmanlaajuisesti kestävän kehityksen tavoitteissa on vasta alussa. Isoimpien yrityksien velvollisuus on tehdä tänä vuonna ensimmäinen kestävän kehityksen suunnitelma. Monissa isoissa yrityksissä panostetaan jo paljon kestävään kehitykseen ja ympäristönäkökulmaan, mutta monet pienet yritykset vielä pohtivat mitä se heille merkitsee. Olisi hyvä, että mahdollisimman moni oppilaitos kouluttaisi opettajiaan
aktiivisesti ja pitäisi heidän ajan tasalla meille kaikille tärkeästä aiheesta. Yhteistyö ammattioppilaitosten ja yrityksien välillä on tärkeässä roolissa muutoksessa. Myöhemmin tutkimukseen voisi tehdä jatkotutkimuksena arvion, miten koulutus on muuttunut vuosien varrella, myös konkreettisia valmiita esimerkkejä etäkoulutusmateriaalista voisi myöhemmin kehittää ja jakaa ammattioppilaitoksille.
The aim of the study was to find out what level of education on recycling, green business and the environment is provided in Finnish vocational schools and what skills companies expect students to have before they join companies. The study investigated whether it would be possible to extend the teaching to what companies want.
The research was carried out using a qualitative approach. The study used questionnaires and interviews. The subjects were companies and vocational teachers from all over Finland. The interviews were analysed and transcribed and the most important points were summarised. In summary, a mind map and explanatory tables were made, summarising the teachers' and business contacts' wishes for teaching, and concrete
examples of what the green transition means for businesses.
These results showed that the support package is necessary for many teachers. Although the need for a support package was clear from the outset, the scope of its content was greater than initially estimated. Many teachers wanted a basis that they could later adapt to their own teaching. The support package was intended to provide a history of the environmental change, the reasons why the cooperation around the topic has started and how it has progressed over the years. They also wanted to include requirements from the EU, the UN and Finland's new climate law on what companies and educational institutions are expected to do, as well as examples of what companies have already done to make the transition green in their own operations or processes.
Global cooperation on the Sustainable Development Goals is just beginning. The onus is on the biggest
companies to produce their first sustainability plan this year. Many large companies are already investing
heavily in sustainability and the environment, but many smaller companies are still wondering what it
means for them. It would be good if as many educational establishments as possible actively trained their
teachers and kept them up to date on a subject that is important to us all. Cooperation between VET
schools and businesses will play an important role in this change. A follow-up study could be carried out to
assess how training has changed over the years, including the development and distribution of concrete
ready-made examples of distance learning materials to VET schools.