Lean Six Sigma kirjaston prosessinhallinnan työkaluna : case: Turun yliopiston Feeniks-kirjaston varastotilaukset
Romppainen, Jorma (2024)
Romppainen, Jorma
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722076
Tiivistelmä
Kirjastojen resurssit puhuttavat jatkuvasti. Joko resursseja pyritään hankkimaan lisää, tai pärjäämään olemassa olevien kanssa. Muuttuva maailmantilanne myös aiheuttaa kehittämispaineita, jotka vaativat uusien ratkaisujen etsimistä. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Turun yliopiston kirjastolle, ja tavoitteena oli tuottaa tietoa Feeniks-kirjaston varastonoutopalvelusta työtehtävien resursoinnin ja organisoinnin tueksi.
Varastonoutopalvelua tarkasteltiin prosessina ja tarkastelussa hyödynnettiin julkisten palveluorganisaatioiden prosessien arvioinnin periaatteita, sekä Lean Six Sigma -menetelmän periaatteita ja työkaluja. Lean Six Sigma -menetelmä on kirjastoympäristössä tuntemattomampi, mutta yritysmaailmassa sen avulla on saatu hyviä tuloksia aikaan. Aineisto kerättiin monimenetelmäisesti ja sen pohjalta arvioitiin noutoprosessin virtausta ja siinä esiintyvän vaihtelun tasoa. Prosessin todettiin pääsääntöisesti täyttävän vaatimuksensa, mutta kehitettävääkin löytyi.
Työ valottaa LSS:n käytön mahdollisuuksia kirjastoympäristössä. LSS:stä kirjastoissa on lopulta kirjoitettu hyvin vähän, ja lisäselvityksille olisi tarvetta. LSS kuitenkin vaikuttaa lupaavalta lähestymistavalta, ja se voisi auttaa kirjastojen palveluiden laadukkuuden ja taloudellisuuden ylläpitämisessä.
Varastonoutopalvelua tarkasteltiin prosessina ja tarkastelussa hyödynnettiin julkisten palveluorganisaatioiden prosessien arvioinnin periaatteita, sekä Lean Six Sigma -menetelmän periaatteita ja työkaluja. Lean Six Sigma -menetelmä on kirjastoympäristössä tuntemattomampi, mutta yritysmaailmassa sen avulla on saatu hyviä tuloksia aikaan. Aineisto kerättiin monimenetelmäisesti ja sen pohjalta arvioitiin noutoprosessin virtausta ja siinä esiintyvän vaihtelun tasoa. Prosessin todettiin pääsääntöisesti täyttävän vaatimuksensa, mutta kehitettävääkin löytyi.
Työ valottaa LSS:n käytön mahdollisuuksia kirjastoympäristössä. LSS:stä kirjastoissa on lopulta kirjoitettu hyvin vähän, ja lisäselvityksille olisi tarvetta. LSS kuitenkin vaikuttaa lupaavalta lähestymistavalta, ja se voisi auttaa kirjastojen palveluiden laadukkuuden ja taloudellisuuden ylläpitämisessä.