Valmentamisen työkalupakki : case: Instrumenttipedagogiikka 1 -opintojakson kehittäminen Jyväskylän ammattikorkeakoululle
Wirta, Hanne (2024)
Wirta, Hanne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722113
Tiivistelmä
Valmentamisen työkalupakin tavoitteena oli kehittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun Musiikkipedagogi (AMK) -tutkinto-ohjelman Instrumenttipedagogiikka 1 -opintojaksoa. Kehittämistyöllä haluttiin vastata niin opiskelijoiden kuin muuttuvan työelämän ja maailman tarpeisiin osallistavasta, kannustavasta ja itsereflektiotaitojen kehittymiseen tähtäävästä instrumenttiopetuksesta. Tutkijan omat kokemukset valmentavasta esimiestyöstä ja valmentavasta opettajuudesta olivat isona taustavoimana koko kehittämistyön ajan.
Valmentamisen työkalupakin sisältö rajattiin kolmeen teemaan: valmentava mentaliteetti, valmentajan dialogiset menetelmät ja valmentamisen työkalut. Teemojen valitsemisessa ja rajauksessa apuna oli tutkijan kokemusten lisäksi hänen aiemmin tekemänsä opinnäytetyö (AMK) ”Vocal coachista todellinen valmentaja: Pop/jazz-laulunopettaja toisen asteen oppilaitoksessa” (2021).
Tutkimuksellinen kehittämistyö tehtiin sykleittäin etenevänä toimintatutkimuksena Instrumenttipedagogiikka 1 -opintojakson pop/jazz-laulunopiskelijoiden toteutuksen yhteydessä. Syklit koostuivat seminaareista ja viikoittaisista ohjaustunneista, joissa tutkija pääsi havainnoimaan valmentamisen mentaliteettia, vuorovaikutusta ja valmentamisen työkaluja käytännössä. Kunkin ohjaustunnin jälkeen opiskelijat saivat palautetta sekä tutkijalta että vertaisiltaan. Valmentamisesta tuli nopeasti luonnollinen osa sekä opetusharjoittelua että palautekeskusteluja.
Käytännössä kehittämistyö tapahtui kolmen syklin aikana, joiden yhteiskesto oli kymmenen viikkoa. Valitut rajaukset ja opintojakson kehittämiseen valittu kokeileva kehittämistapa toimivat käytännössä hyvin ja valmentamisen keinot saatiin integroitua opintojaksototeutukseen erinomaisesti. Käytännön kehittämisen jälkeen tutkijan oman osaamisen, teoreettisen viitekehyksen ja havainnoinnin avulla saadun aineiston perusteella laadittiin kaikille instrumenteille soveltuva opetusmateriaali, jota kunkin Instrumenttipedagogiikka 1 -toteutuksen opettaja voi hyödyntää omassa opetuksessaan.
Opetusmateriaali laadittiin osallistavaksi, koska osallistaminen luo osallisuutta. Lisäksi keskustelujen kautta oivaltaminen, johon valmentaminenkin tähtää, mahdollistaa myös asennetason muutoksia. Tällöin valmentamisen kivijalka, valmentava mentaliteetti, voi alkaa rakentua. Vasta tämän jälkeen valmentamisen käytäntö voi alkaa vuorovaikutuksen ja valmentamisen työkalujen avulla.
Valmentamisen työkalupakin sisältö rajattiin kolmeen teemaan: valmentava mentaliteetti, valmentajan dialogiset menetelmät ja valmentamisen työkalut. Teemojen valitsemisessa ja rajauksessa apuna oli tutkijan kokemusten lisäksi hänen aiemmin tekemänsä opinnäytetyö (AMK) ”Vocal coachista todellinen valmentaja: Pop/jazz-laulunopettaja toisen asteen oppilaitoksessa” (2021).
Tutkimuksellinen kehittämistyö tehtiin sykleittäin etenevänä toimintatutkimuksena Instrumenttipedagogiikka 1 -opintojakson pop/jazz-laulunopiskelijoiden toteutuksen yhteydessä. Syklit koostuivat seminaareista ja viikoittaisista ohjaustunneista, joissa tutkija pääsi havainnoimaan valmentamisen mentaliteettia, vuorovaikutusta ja valmentamisen työkaluja käytännössä. Kunkin ohjaustunnin jälkeen opiskelijat saivat palautetta sekä tutkijalta että vertaisiltaan. Valmentamisesta tuli nopeasti luonnollinen osa sekä opetusharjoittelua että palautekeskusteluja.
Käytännössä kehittämistyö tapahtui kolmen syklin aikana, joiden yhteiskesto oli kymmenen viikkoa. Valitut rajaukset ja opintojakson kehittämiseen valittu kokeileva kehittämistapa toimivat käytännössä hyvin ja valmentamisen keinot saatiin integroitua opintojaksototeutukseen erinomaisesti. Käytännön kehittämisen jälkeen tutkijan oman osaamisen, teoreettisen viitekehyksen ja havainnoinnin avulla saadun aineiston perusteella laadittiin kaikille instrumenteille soveltuva opetusmateriaali, jota kunkin Instrumenttipedagogiikka 1 -toteutuksen opettaja voi hyödyntää omassa opetuksessaan.
Opetusmateriaali laadittiin osallistavaksi, koska osallistaminen luo osallisuutta. Lisäksi keskustelujen kautta oivaltaminen, johon valmentaminenkin tähtää, mahdollistaa myös asennetason muutoksia. Tällöin valmentamisen kivijalka, valmentava mentaliteetti, voi alkaa rakentua. Vasta tämän jälkeen valmentamisen käytäntö voi alkaa vuorovaikutuksen ja valmentamisen työkalujen avulla.