Luontokärpänen: opas luontopäiväkodin perehdytyskansioon
Niinimäki, Ritva (2024)
Niinimäki, Ritva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722128
Tiivistelmä
Luontokärpänen on luontopäiväkoti Kärpäselle tehty opas perehdyttämisprosessin tueksi. Opas tulee päiväkodin omavalvontasuunnitelman mukaisesti perehdytyskansioon. Opas on kehittämistyönä tehty toiminnallinen opinnäytetyö. Oppaan tavoitteena on antaa tukea uusille työntekijöille heidän aloittaessaan työskentelyn päiväkodilla. Myös opiskelijat, jotka suorittavat harjoittelujaksojaan, saavat neuvoja päiväkodin toiminnasta, jonka painotteisuus on luonto- ja ympäristökasvatus.
Jotta opas palvelisi päiväkodin tarpeita, vastasivat päiväkodin työntekijät kyselyyn, jossa kartoitettiin olemassa olevia käytänteitä ja menetelmiä. Taustakysely toteutettiin, jotta ajankäyttö ideointivaiheessa olisi mahdollisimman tehokasta päiväkodin hektisessä arjessa. Kyselyn pohjalta toteutettiin aivoriihi ideapuu-menetelmää käyttäen, johon kerättiin ideoita oppaan rakenteesta ja sisällöstä. Opas on laadittu ideoinnin perusteella.
Ideapuussa toivottiin myös tunnetyöhön liittyvää materiaalia. Luonto- ja ympäristökasvatus sekä tunnetaidot ovat jo yksittäin iso kokonaisuus. Pääpaino työskentelyn tavoitteissa oli asetettu luontotoiminnalle. Tunnetaitojen harjoittelu on tärkeä osa varhaiskasvatusta, joten mukana on poimintoja kysymysten tai pohdintatehtävien kautta lasten kanssa toteutettavaksi. Poiminnoissa on huomioitu luonto ja sen hyödyntäminen tunnetyöskentelyn harjoitteissa.
Oppaassa on harjoitteita luonnon havainnoinnista aisteja hyödyntäen. Havainnointia voi tehdä myös yhdessä perheen kanssa, mihin opas kannustaa. Luonnossa voi leikkiä ja tutkia ilmiöitä. Esimerkiksi Jatulintarha voidaan rakentaa yhdessä luonnosta löytyvillä kivillä, kävyillä tai oksilla. Tämän voi varioida Mandalaksi, joka tarjoaa keskittymis- ja luovuusharjoitteen leikin lomaan. Luonnossa voidaan tehdä myös saasteista havainnointeja ja keskustella saasteiden synnystä.
Toiminnallisena opinnäytetyönä koottu vinkkiopas on suunnattu päiväkodin työntekijöille. Oppaassa lasten ikää ei ole määritelty, mutta suositus on tehdä harjoitteet 3–6-vuotiaiden kanssa. Toimintoja voi soveltaa lapsen ikätaso huomioiden.
Jotta opas palvelisi päiväkodin tarpeita, vastasivat päiväkodin työntekijät kyselyyn, jossa kartoitettiin olemassa olevia käytänteitä ja menetelmiä. Taustakysely toteutettiin, jotta ajankäyttö ideointivaiheessa olisi mahdollisimman tehokasta päiväkodin hektisessä arjessa. Kyselyn pohjalta toteutettiin aivoriihi ideapuu-menetelmää käyttäen, johon kerättiin ideoita oppaan rakenteesta ja sisällöstä. Opas on laadittu ideoinnin perusteella.
Ideapuussa toivottiin myös tunnetyöhön liittyvää materiaalia. Luonto- ja ympäristökasvatus sekä tunnetaidot ovat jo yksittäin iso kokonaisuus. Pääpaino työskentelyn tavoitteissa oli asetettu luontotoiminnalle. Tunnetaitojen harjoittelu on tärkeä osa varhaiskasvatusta, joten mukana on poimintoja kysymysten tai pohdintatehtävien kautta lasten kanssa toteutettavaksi. Poiminnoissa on huomioitu luonto ja sen hyödyntäminen tunnetyöskentelyn harjoitteissa.
Oppaassa on harjoitteita luonnon havainnoinnista aisteja hyödyntäen. Havainnointia voi tehdä myös yhdessä perheen kanssa, mihin opas kannustaa. Luonnossa voi leikkiä ja tutkia ilmiöitä. Esimerkiksi Jatulintarha voidaan rakentaa yhdessä luonnosta löytyvillä kivillä, kävyillä tai oksilla. Tämän voi varioida Mandalaksi, joka tarjoaa keskittymis- ja luovuusharjoitteen leikin lomaan. Luonnossa voidaan tehdä myös saasteista havainnointeja ja keskustella saasteiden synnystä.
Toiminnallisena opinnäytetyönä koottu vinkkiopas on suunnattu päiväkodin työntekijöille. Oppaassa lasten ikää ei ole määritelty, mutta suositus on tehdä harjoitteet 3–6-vuotiaiden kanssa. Toimintoja voi soveltaa lapsen ikätaso huomioiden.