Sosiaalisen median vaikuttajien tulot, verotus ja niihin liittyvät haasteet
Kytömäki, Lotta (2024)
Kytömäki, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722119
Tiivistelmä
Sosiaalisen median rooli on lähes jokaisen suomalaisen elämässä nykypäivänä suuri. Ansaitseminen sosiaalisen median kautta on sitä myöten myös lisääntynyt ja tulee lisääntymään tulevaisuudessakin. Sosiaalisen median vaikuttajat ovatkin suhteellisen uusi ammattiryhmä, jonka takia heihin kohdistuva verotus on vielä osittain epäselvää ja tulojen ilmoittaminen puutteellista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia tuloja sosiaalisen median vaikuttajat voivat ansaita nykypäivänä, miten näitä tuloja verotetaan sekä millaisia haasteita tulojen ilmoittamiseen ja verottamiseen liittyy. Työn tarkoituksena oli kerätä tietoa alalla toimivilta henkilöiltä siitä, miten he kokevat verotuksen ja millaisia ongelmia ovat kohdanneet siihen liittyen. Tarkoituksena oli saada esiin ongelmakohtia vaikuttajien näkökulmasta, jotta vero-ohjeita voitaisiin tulevaisuudessa kehittää selkeämpään suuntaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä oli sähköinen kysely. Kysely toteutettiin huhti-toukokuussa 2024 ja sillä pyrittiin tavoittamaan sosiaalisen median vaikuttajia, jotka ovat tehneet kaupallista sisältöä omiin kanaviinsa. Kysely lähetettiin 73 henkilölle, joista kahdeksan vastasi. Työn tietoperusta koostuu sosiaalisen median ja sen kanavien määrittelystä, tuloista sekä verotuksesta.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että puutteita vaikuttajiin kohdistuvissa vero-ohjeissa on jonkin verran. Vaikuttajat kaipaisivat yksinkertaisia ja selkeitä mutta kattavia ohjeita esimerkkitapauksien kera ja erityisesti vähennyksiin kohdistuvaa tarkempaa ohjeistusta. Erityisesti tuotelahjojen ja saatujen palveluiden ilmoittaminen verotukseen on tullut yllätyksenä. Erilaisia vero-ohjeita on olemassa paljon, mutta niiden suuri määrä tekee asioiden hahmottamisesta hankalaa ja voi aiheuttaa puutteita oma-aloitteisessa tulojen ilmoittamisessa.
Tutkimustulosten perusteella kehitysehdotukseksi ehdotettiin kattavaa tietopakettia suunnattuna nimenomaan vaikuttajille, jotta epäselvyyksiltä ja virheiltä voitaisiin välttyä tulevaisuudessa. Jatkotutkimuksena samaan aiheeseen liittyvä kyselytutkimus tai haastattelu voitaisiin toteuttaa kirjanpitäjille tai muille ammattilaisille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia tuloja sosiaalisen median vaikuttajat voivat ansaita nykypäivänä, miten näitä tuloja verotetaan sekä millaisia haasteita tulojen ilmoittamiseen ja verottamiseen liittyy. Työn tarkoituksena oli kerätä tietoa alalla toimivilta henkilöiltä siitä, miten he kokevat verotuksen ja millaisia ongelmia ovat kohdanneet siihen liittyen. Tarkoituksena oli saada esiin ongelmakohtia vaikuttajien näkökulmasta, jotta vero-ohjeita voitaisiin tulevaisuudessa kehittää selkeämpään suuntaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä oli sähköinen kysely. Kysely toteutettiin huhti-toukokuussa 2024 ja sillä pyrittiin tavoittamaan sosiaalisen median vaikuttajia, jotka ovat tehneet kaupallista sisältöä omiin kanaviinsa. Kysely lähetettiin 73 henkilölle, joista kahdeksan vastasi. Työn tietoperusta koostuu sosiaalisen median ja sen kanavien määrittelystä, tuloista sekä verotuksesta.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että puutteita vaikuttajiin kohdistuvissa vero-ohjeissa on jonkin verran. Vaikuttajat kaipaisivat yksinkertaisia ja selkeitä mutta kattavia ohjeita esimerkkitapauksien kera ja erityisesti vähennyksiin kohdistuvaa tarkempaa ohjeistusta. Erityisesti tuotelahjojen ja saatujen palveluiden ilmoittaminen verotukseen on tullut yllätyksenä. Erilaisia vero-ohjeita on olemassa paljon, mutta niiden suuri määrä tekee asioiden hahmottamisesta hankalaa ja voi aiheuttaa puutteita oma-aloitteisessa tulojen ilmoittamisessa.
Tutkimustulosten perusteella kehitysehdotukseksi ehdotettiin kattavaa tietopakettia suunnattuna nimenomaan vaikuttajille, jotta epäselvyyksiltä ja virheiltä voitaisiin välttyä tulevaisuudessa. Jatkotutkimuksena samaan aiheeseen liittyvä kyselytutkimus tai haastattelu voitaisiin toteuttaa kirjanpitäjille tai muille ammattilaisille.