Matka- ja kululaskuohjelman UX/UI-suunnittelu Figmalla
Kantola, Marianne (2024)
Kantola, Marianne
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722132
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella matka- ja kululaskuohjelman UX/UI-suunnitelma ja tehdä käyttöliittymästä prototyyppi Figmalla. Työssä keskityttiin luomaan käyttäjäystävällinen käyttöliittymäprototyyppi, joka skaalautuu webselaimelle ja mobiiliin.
Opinnäytetyön suunnitelma perustui UX/UI-suunnittelun teoriaan, palvelumuotoilun periaatteisiin ja Tutkimusprosessi-kurssilla tehtyyn tutkimukseen markkinoilla olevista matka- ja kululaskuohjelmista. Käytännön toteutuksessa hyödynnettiin Figma-ohjelmaa prototyypin luomiseen. Toimeksiannon taustalla oli tarve kehittää käyttäjäystävällinen käyttöliittymä, joka toisi kilpailuetua ohjelmistotuotannon yrittäjälle.
Keskeisinä tavoitteina oli luoda käyttöliittymä, joka on intuitiivinen, helppokäyttöinen ja skaalautuva eri laitteille. Projektissa keskityttiin käyttöliittymäsuunnitteluun teknisen toteutuksen tai visuaalisen suunnittelun sijaan sekä hyödynnettiin Chakra-UI-kirjaston komponentteja. Opinnäytetyö toteutettiin omalla vapaa-ajalla kevään 2024 aikana.
Opinnäytetyön tietoperustan pohjalta laadittiin UX/UI-suunnittelu, johon sisältyi interaktiiviset prototyypit matka- ja kululaskuohjelman keskeisimmistä sivuista sekä webselaimelle että mobiiliselaimelle. Prototyyppien avulla voidaan demonstroida ja testata ohjelman keskeisiä toiminnallisuuksia. Sen avulla saa käsityksen ohjelman ideasta ja käyttäjäkokemuksesta sekä huomioita skaalautuvuuden toteuttamiseen.
Prototyyppi testattiin kahdella käyttäjällä. Prototyyppiin tehtiin muutoksia käyttäjien ja toimeksiantajan palautteen perusteella ja kirjoitettiin ylös huomioita jatkokehitykseen.
Opinnäytetyö on tuonut arvokasta kokemusta ja oppimista UX/UI-suunnittelusta käytännössä. Se on osoittanut, että käyttäjälähtöinen suunnittelu, työkalujen hallinta, tiheä kommunikointi ja tiimityö sekä iteratiivinen työskentely ovat avaimia onnistuneeseen käyttöliittymäsuunnitteluun.
Opinnäytetyön suunnitelma perustui UX/UI-suunnittelun teoriaan, palvelumuotoilun periaatteisiin ja Tutkimusprosessi-kurssilla tehtyyn tutkimukseen markkinoilla olevista matka- ja kululaskuohjelmista. Käytännön toteutuksessa hyödynnettiin Figma-ohjelmaa prototyypin luomiseen. Toimeksiannon taustalla oli tarve kehittää käyttäjäystävällinen käyttöliittymä, joka toisi kilpailuetua ohjelmistotuotannon yrittäjälle.
Keskeisinä tavoitteina oli luoda käyttöliittymä, joka on intuitiivinen, helppokäyttöinen ja skaalautuva eri laitteille. Projektissa keskityttiin käyttöliittymäsuunnitteluun teknisen toteutuksen tai visuaalisen suunnittelun sijaan sekä hyödynnettiin Chakra-UI-kirjaston komponentteja. Opinnäytetyö toteutettiin omalla vapaa-ajalla kevään 2024 aikana.
Opinnäytetyön tietoperustan pohjalta laadittiin UX/UI-suunnittelu, johon sisältyi interaktiiviset prototyypit matka- ja kululaskuohjelman keskeisimmistä sivuista sekä webselaimelle että mobiiliselaimelle. Prototyyppien avulla voidaan demonstroida ja testata ohjelman keskeisiä toiminnallisuuksia. Sen avulla saa käsityksen ohjelman ideasta ja käyttäjäkokemuksesta sekä huomioita skaalautuvuuden toteuttamiseen.
Prototyyppi testattiin kahdella käyttäjällä. Prototyyppiin tehtiin muutoksia käyttäjien ja toimeksiantajan palautteen perusteella ja kirjoitettiin ylös huomioita jatkokehitykseen.
Opinnäytetyö on tuonut arvokasta kokemusta ja oppimista UX/UI-suunnittelusta käytännössä. Se on osoittanut, että käyttäjälähtöinen suunnittelu, työkalujen hallinta, tiheä kommunikointi ja tiimityö sekä iteratiivinen työskentely ovat avaimia onnistuneeseen käyttöliittymäsuunnitteluun.