Vuositakuukorjausprosessin toimintamalli
Lehtonen, Ville (2024)
Lehtonen, Ville
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822320
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda toimintamalli, joka toimii ohjeena suoritettaviin takuukorjauksiin kustannustehokkaasti, asiakasystävällisesti, sekä auttaa seuraamaan takuuaikana ilmenneitä vikoja.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena perehtymällä rakentamista ohjaaviin lakeihin ja ohjeistuksiin, mm Rakennustieto Oy:n tietopankin aineistoihin. Kirjallisen aineiston ohessa käytin myös muutamia verkkolähteitä sekä kirjaa.
Opinnäytetyössä käydään pintapuolin läpi luovutusvaihe ja avataan sen eri vaiheet. Näiden vaiheiden pöytäkirjat ovat tärkeitä takuuaikana, sekä 2-vuotistakuukorjauksissa. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi tilaajan oikeuksia ja velvollisuuksia, kuten reklamaation laadinta ja avataan myös pääurakoitsijan oikeuksia ja velvollisuuksia, sekä avataan syitä, jotka täyttyessä voidaan takuuaikana vika todeta.
Takuuprosessia avattiin läpi vaihe vaiheelta aivan kokouskutsujen lähettämisestä siihen pisteeseen, kun voitaisiin todeta takuutyöt oikein tehdyksi ja voitaisiin vapauttaa takuuajan vakuus. Tähän kohtaan on pyritty kirjaamaan niin hyvin meidän tapamme toimia, kun mahdollista. Lopuksi työssä käydään myös läpi rakentamisen laatua.
Lopussa käydään läpi haastatteluiden etenemistä ja tuloksia. Haastatteluissa pystyttiin nopeasti huomaamaan selkeää muutosta vanhaan tapaan verraten. Suurimpia muutoksia olivat nimenomaan reagointiaika, asukkaan ja tilaajan tiedottaminen, sekä firman sisällä seuranta ja kustannustehokkuus.
Työn tavoitteena oli luoda toimintamalli, joka toimii ohjeena suoritettaviin takuukorjauksiin kustannustehokkaasti, asiakasystävällisesti, sekä auttaa seuraamaan takuuaikana ilmenneitä vikoja.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena perehtymällä rakentamista ohjaaviin lakeihin ja ohjeistuksiin, mm Rakennustieto Oy:n tietopankin aineistoihin. Kirjallisen aineiston ohessa käytin myös muutamia verkkolähteitä sekä kirjaa.
Opinnäytetyössä käydään pintapuolin läpi luovutusvaihe ja avataan sen eri vaiheet. Näiden vaiheiden pöytäkirjat ovat tärkeitä takuuaikana, sekä 2-vuotistakuukorjauksissa. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi tilaajan oikeuksia ja velvollisuuksia, kuten reklamaation laadinta ja avataan myös pääurakoitsijan oikeuksia ja velvollisuuksia, sekä avataan syitä, jotka täyttyessä voidaan takuuaikana vika todeta.
Takuuprosessia avattiin läpi vaihe vaiheelta aivan kokouskutsujen lähettämisestä siihen pisteeseen, kun voitaisiin todeta takuutyöt oikein tehdyksi ja voitaisiin vapauttaa takuuajan vakuus. Tähän kohtaan on pyritty kirjaamaan niin hyvin meidän tapamme toimia, kun mahdollista. Lopuksi työssä käydään myös läpi rakentamisen laatua.
Lopussa käydään läpi haastatteluiden etenemistä ja tuloksia. Haastatteluissa pystyttiin nopeasti huomaamaan selkeää muutosta vanhaan tapaan verraten. Suurimpia muutoksia olivat nimenomaan reagointiaika, asukkaan ja tilaajan tiedottaminen, sekä firman sisällä seuranta ja kustannustehokkuus.
Työn tavoitteena oli luoda toimintamalli, joka toimii ohjeena suoritettaviin takuukorjauksiin kustannustehokkaasti, asiakasystävällisesti, sekä auttaa seuraamaan takuuaikana ilmenneitä vikoja.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena perehtymällä rakentamista ohjaaviin lakeihin ja ohjeistuksiin, mm Rakennustieto Oy:n tietopankin aineistoihin. Kirjallisen aineiston ohessa käytin myös muutamia verkkolähteitä sekä kirjaa.
Opinnäytetyössä käydään pintapuolin läpi luovutusvaihe ja avataan sen eri vaiheet. Näiden vaiheiden pöytäkirjat ovat tärkeitä takuuaikana, sekä 2-vuotistakuukorjauksissa. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi tilaajan oikeuksia ja velvollisuuksia, kuten reklamaation laadinta ja avataan myös pääurakoitsijan oikeuksia ja velvollisuuksia, sekä avataan syitä, jotka täyttyessä voidaan takuuaikana vika todeta.
Takuuprosessia avattiin läpi vaihe vaiheelta aivan kokouskutsujen lähettämisestä siihen pisteeseen, kun voitaisiin todeta takuutyöt oikein tehdyksi ja voitaisiin vapauttaa takuuajan vakuus. Tähän kohtaan on pyritty kirjaamaan niin hyvin meidän tapamme toimia, kun mahdollista. Lopuksi työssä käydään myös läpi rakentamisen laatua.
Lopussa käydään läpi haastatteluiden etenemistä ja tuloksia. Haastatteluissa pystyttiin nopeasti huomaamaan selkeää muutosta vanhaan tapaan verraten. Suurimpia muutoksia olivat nimenomaan reagointiaika, asukkaan ja tilaajan tiedottaminen, sekä firman sisällä seuranta ja kustannustehokkuus. The objective of this work is to create a model that serves as a guideline for carrying out warranty repairs cost effectively, customer friendly and helps to keep on track the faults that occur during the warranty period.
The thesis was conducted as a qualitative study by examining laws and guidelines guiding construction, such as materials from database of Rakennustieto Oy. In addition to written materials, I utilized several online sources and a book.
The thesis covers superficially the delivery phase and opens the various stages in it. The documents from these stages are important during the warranty period and for 2-year warranty repairs. Additionally, the rights and obligations of the client are discussed, such as drafting complaints. Also the rights and obligations of the main contractor are explained during the warranty period.
The warranty process on the other hand, has been extensively detailed and the thesis goes through it step by step, from sending meeting invitations to the point where the work can be deemed completed and the warranty bond will be released. Our way of operating has been documented here as accurately as possible. At the end the thesis also examines the quality of construction.
Finally, the progress and results of the interviews are reviewed and elaborated upon.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena perehtymällä rakentamista ohjaaviin lakeihin ja ohjeistuksiin, mm Rakennustieto Oy:n tietopankin aineistoihin. Kirjallisen aineiston ohessa käytin myös muutamia verkkolähteitä sekä kirjaa.
Opinnäytetyössä käydään pintapuolin läpi luovutusvaihe ja avataan sen eri vaiheet. Näiden vaiheiden pöytäkirjat ovat tärkeitä takuuaikana, sekä 2-vuotistakuukorjauksissa. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi tilaajan oikeuksia ja velvollisuuksia, kuten reklamaation laadinta ja avataan myös pääurakoitsijan oikeuksia ja velvollisuuksia, sekä avataan syitä, jotka täyttyessä voidaan takuuaikana vika todeta.
Takuuprosessia avattiin läpi vaihe vaiheelta aivan kokouskutsujen lähettämisestä siihen pisteeseen, kun voitaisiin todeta takuutyöt oikein tehdyksi ja voitaisiin vapauttaa takuuajan vakuus. Tähän kohtaan on pyritty kirjaamaan niin hyvin meidän tapamme toimia, kun mahdollista. Lopuksi työssä käydään myös läpi rakentamisen laatua.
Lopussa käydään läpi haastatteluiden etenemistä ja tuloksia. Haastatteluissa pystyttiin nopeasti huomaamaan selkeää muutosta vanhaan tapaan verraten. Suurimpia muutoksia olivat nimenomaan reagointiaika, asukkaan ja tilaajan tiedottaminen, sekä firman sisällä seuranta ja kustannustehokkuus.
Työn tavoitteena oli luoda toimintamalli, joka toimii ohjeena suoritettaviin takuukorjauksiin kustannustehokkaasti, asiakasystävällisesti, sekä auttaa seuraamaan takuuaikana ilmenneitä vikoja.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena perehtymällä rakentamista ohjaaviin lakeihin ja ohjeistuksiin, mm Rakennustieto Oy:n tietopankin aineistoihin. Kirjallisen aineiston ohessa käytin myös muutamia verkkolähteitä sekä kirjaa.
Opinnäytetyössä käydään pintapuolin läpi luovutusvaihe ja avataan sen eri vaiheet. Näiden vaiheiden pöytäkirjat ovat tärkeitä takuuaikana, sekä 2-vuotistakuukorjauksissa. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi tilaajan oikeuksia ja velvollisuuksia, kuten reklamaation laadinta ja avataan myös pääurakoitsijan oikeuksia ja velvollisuuksia, sekä avataan syitä, jotka täyttyessä voidaan takuuaikana vika todeta.
Takuuprosessia avattiin läpi vaihe vaiheelta aivan kokouskutsujen lähettämisestä siihen pisteeseen, kun voitaisiin todeta takuutyöt oikein tehdyksi ja voitaisiin vapauttaa takuuajan vakuus. Tähän kohtaan on pyritty kirjaamaan niin hyvin meidän tapamme toimia, kun mahdollista. Lopuksi työssä käydään myös läpi rakentamisen laatua.
Lopussa käydään läpi haastatteluiden etenemistä ja tuloksia. Haastatteluissa pystyttiin nopeasti huomaamaan selkeää muutosta vanhaan tapaan verraten. Suurimpia muutoksia olivat nimenomaan reagointiaika, asukkaan ja tilaajan tiedottaminen, sekä firman sisällä seuranta ja kustannustehokkuus.
Työn tavoitteena oli luoda toimintamalli, joka toimii ohjeena suoritettaviin takuukorjauksiin kustannustehokkaasti, asiakasystävällisesti, sekä auttaa seuraamaan takuuaikana ilmenneitä vikoja.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena perehtymällä rakentamista ohjaaviin lakeihin ja ohjeistuksiin, mm Rakennustieto Oy:n tietopankin aineistoihin. Kirjallisen aineiston ohessa käytin myös muutamia verkkolähteitä sekä kirjaa.
Opinnäytetyössä käydään pintapuolin läpi luovutusvaihe ja avataan sen eri vaiheet. Näiden vaiheiden pöytäkirjat ovat tärkeitä takuuaikana, sekä 2-vuotistakuukorjauksissa. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi tilaajan oikeuksia ja velvollisuuksia, kuten reklamaation laadinta ja avataan myös pääurakoitsijan oikeuksia ja velvollisuuksia, sekä avataan syitä, jotka täyttyessä voidaan takuuaikana vika todeta.
Takuuprosessia avattiin läpi vaihe vaiheelta aivan kokouskutsujen lähettämisestä siihen pisteeseen, kun voitaisiin todeta takuutyöt oikein tehdyksi ja voitaisiin vapauttaa takuuajan vakuus. Tähän kohtaan on pyritty kirjaamaan niin hyvin meidän tapamme toimia, kun mahdollista. Lopuksi työssä käydään myös läpi rakentamisen laatua.
Lopussa käydään läpi haastatteluiden etenemistä ja tuloksia. Haastatteluissa pystyttiin nopeasti huomaamaan selkeää muutosta vanhaan tapaan verraten. Suurimpia muutoksia olivat nimenomaan reagointiaika, asukkaan ja tilaajan tiedottaminen, sekä firman sisällä seuranta ja kustannustehokkuus.
The thesis was conducted as a qualitative study by examining laws and guidelines guiding construction, such as materials from database of Rakennustieto Oy. In addition to written materials, I utilized several online sources and a book.
The thesis covers superficially the delivery phase and opens the various stages in it. The documents from these stages are important during the warranty period and for 2-year warranty repairs. Additionally, the rights and obligations of the client are discussed, such as drafting complaints. Also the rights and obligations of the main contractor are explained during the warranty period.
The warranty process on the other hand, has been extensively detailed and the thesis goes through it step by step, from sending meeting invitations to the point where the work can be deemed completed and the warranty bond will be released. Our way of operating has been documented here as accurately as possible. At the end the thesis also examines the quality of construction.
Finally, the progress and results of the interviews are reviewed and elaborated upon.