Microsoft 365 Lighthouse IT-palveluntarjoajille
Toropainen, Lauri (2024)
Toropainen, Lauri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822346
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida Microsoft 365 Lighthouse -palvelun ominaisuuksia laite- ja käyttäjähallinnan tehostamisessa, erityisesti uusien asiakkaiden Microsoft 365 -ympäristöjen hallintakäytäntöjen käyttöönoton osin. Työ toteutettiin IT-palvelutalo Vetonaula Oy:n toimeksiannosta, ja sen taustalla oli tarve kartoittaa Microsoft 365 -asiakasympäristöjen laite- ja käyttäjähallinnan käyttöönotto- ja hallintaratkaisuja.
Työssä esitellään Microsoft 365 Lighthousen ja Microsoft Intune -laitehallintapalvelun keskeiset toiminnot ja ominaisuudet sekä käyttöoikeuksiin liittyvät vaatimukset. Käytännön osuudessa testattiin Microsoft 365 Lighthousen toimivuutta reaalimaailman skenaarioissa käyttämällä Vetonaulan testaustarkoitukseen luotua Microsoft 365 -ympäristöä. Microsoft 365 Lighthouse -palvelun hallintakäytäntölinjauksen luonti, kohdistaminen ja käyttöönotto toteutettiin vaiheittain, ja prosessi dokumentoitiin yksityiskohtaisesti. Tulokset osoittivat, että Microsoft 365 Lighthouse tarjoaa tehokkaita työkaluja IT-palveluntarjoajille, mutta dokumentaation puutteellisuus ja käyttöoikeuksiin liittyvät epäselvyydet aiheuttavat haasteita. Palvelun käyttöoikeushallinnan rajoitteet aiheuttivat myös hidasteita ja ongelmia palvelun käyttöönotossa, sekä hallintakäytäntö ominaisuuksien testaamisessa.
Johtopäätöksissä todetaan, että Microsoft 365 Lighthouse -palvelun hallintakäytäntölinjaukset toimivat hyvänä mallipohjana asiakkaiden hallintakäytäntöjen käyttöönotossa. Etenkin uusien asiakkaiden Microsoft 365 -ympäristöjen käyttöönotossa palvelu voisi nopeuttaa ja selkeyttää prosessia sekä vähentää manuaalisen työn aiheuttamia inhimillisiä virheitä. Palvelun käyttöönotto kuitenkin vaatii IT-palveluntarjoajalta huolellista sisäistä testaamista sekä palvelun sovittamista omaan tuotantoonsa.
Työssä esitellään Microsoft 365 Lighthousen ja Microsoft Intune -laitehallintapalvelun keskeiset toiminnot ja ominaisuudet sekä käyttöoikeuksiin liittyvät vaatimukset. Käytännön osuudessa testattiin Microsoft 365 Lighthousen toimivuutta reaalimaailman skenaarioissa käyttämällä Vetonaulan testaustarkoitukseen luotua Microsoft 365 -ympäristöä. Microsoft 365 Lighthouse -palvelun hallintakäytäntölinjauksen luonti, kohdistaminen ja käyttöönotto toteutettiin vaiheittain, ja prosessi dokumentoitiin yksityiskohtaisesti. Tulokset osoittivat, että Microsoft 365 Lighthouse tarjoaa tehokkaita työkaluja IT-palveluntarjoajille, mutta dokumentaation puutteellisuus ja käyttöoikeuksiin liittyvät epäselvyydet aiheuttavat haasteita. Palvelun käyttöoikeushallinnan rajoitteet aiheuttivat myös hidasteita ja ongelmia palvelun käyttöönotossa, sekä hallintakäytäntö ominaisuuksien testaamisessa.
Johtopäätöksissä todetaan, että Microsoft 365 Lighthouse -palvelun hallintakäytäntölinjaukset toimivat hyvänä mallipohjana asiakkaiden hallintakäytäntöjen käyttöönotossa. Etenkin uusien asiakkaiden Microsoft 365 -ympäristöjen käyttöönotossa palvelu voisi nopeuttaa ja selkeyttää prosessia sekä vähentää manuaalisen työn aiheuttamia inhimillisiä virheitä. Palvelun käyttöönotto kuitenkin vaatii IT-palveluntarjoajalta huolellista sisäistä testaamista sekä palvelun sovittamista omaan tuotantoonsa.