Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Microsoft 365 Lighthouse IT-palveluntarjoajille

Toropainen, Lauri (2024)

Avaa tiedosto
Toropainen_Lauri.pdf (1.518Mt)
Lataukset: 


Toropainen, Lauri
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822346
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida Microsoft 365 Lighthouse -palvelun ominaisuuksia laite- ja käyttäjähallinnan tehostamisessa, erityisesti uusien asiakkaiden Microsoft 365 -ympäristöjen hallintakäytäntöjen käyttöönoton osin. Työ toteutettiin IT-palvelutalo Vetonaula Oy:n toimeksiannosta, ja sen taustalla oli tarve kartoittaa Microsoft 365 -asiakasympäristöjen laite- ja käyttäjähallinnan käyttöönotto- ja hallintaratkaisuja.
Työssä esitellään Microsoft 365 Lighthousen ja Microsoft Intune -laitehallintapalvelun keskeiset toiminnot ja ominaisuudet sekä käyttöoikeuksiin liittyvät vaatimukset. Käytännön osuudessa testattiin Microsoft 365 Lighthousen toimivuutta reaalimaailman skenaarioissa käyttämällä Vetonaulan testaustarkoitukseen luotua Microsoft 365 -ympäristöä. Microsoft 365 Lighthouse -palvelun hallintakäytäntölinjauksen luonti, kohdistaminen ja käyttöönotto toteutettiin vaiheittain, ja prosessi dokumentoitiin yksityiskohtaisesti. Tulokset osoittivat, että Microsoft 365 Lighthouse tarjoaa tehokkaita työkaluja IT-palveluntarjoajille, mutta dokumentaation puutteellisuus ja käyttöoikeuksiin liittyvät epäselvyydet aiheuttavat haasteita. Palvelun käyttöoikeushallinnan rajoitteet aiheuttivat myös hidasteita ja ongelmia palvelun käyttöönotossa, sekä hallintakäytäntö ominaisuuksien testaamisessa.
Johtopäätöksissä todetaan, että Microsoft 365 Lighthouse -palvelun hallintakäytäntölinjaukset toimivat hyvänä mallipohjana asiakkaiden hallintakäytäntöjen käyttöönotossa. Etenkin uusien asiakkaiden Microsoft 365 -ympäristöjen käyttöönotossa palvelu voisi nopeuttaa ja selkeyttää prosessia sekä vähentää manuaalisen työn aiheuttamia inhimillisiä virheitä. Palvelun käyttöönotto kuitenkin vaatii IT-palveluntarjoajalta huolellista sisäistä testaamista sekä palvelun sovittamista omaan tuotantoonsa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste