Huoneistohotelli Lietsun sauna- ja kokouspalveluiden tuotekehitys
Nuutinen, Anni (2024)
Nuutinen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722240
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin joensuulaisen Huoneistohotelli Lietsun sauna- ja
kokouspalveluita. Työn tavoitteena oli käytettyjen menetelmien avulla ideoida
uudenlainen palveluidea toimeksiantajan jo olemassa olevaan sauna- ja kokouspalvelupakettiin. Tarkennetusti tavoitteena oli kehittää uudenlainen idea
sauna- ja kokouspalvelupaketille pikkujoulukauteen. Työssä oli tarkoituksena
myös luoda tekstisisältö paketin tuotekortille.
Tutkimusongelmana työssä toimi yrityksen tarve uudistetulle tuotepaketille.
Menetelminä ongelman ratkaisemiseksi työssä käytettiin vertailuanalyysiä,
palvelumuotoilua ja tuplatimanttimallia. Palvelumuotoilun kaavan mukaan työn
loppuosassa tuotepaketti testattiin asiakkailla ja asiakkaiden mielipiteitä kartoitettiin kyselylomakkeella.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin Pohjois-Karjalan matkailun historiaa ja tärkeitä
elementtejä alueen matkailussa. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös suomalaista saunaa sekä sitä, miten luoda saunasta elämys ja tuotteistaa se. Työn
toteutusvaiheessa ideoitiin käytettyjä menetelmiä apuna käyttäen erilaisia
mahdollisia ideoita palvelulle. Näiden ideoiden joukosta muodostettiin testiryhmää varten hieman supistettu palvelukokonaisuus, jonka asiakkaat testasivat
ja testaamisen jälkeen vastasivat kyselyyn.
Testiryhmän vastausten perusteella pystyttiin kartoittamaan selkeästi tuotepakettiin liittyviä positiivisia ja negatiivisia puolia. Näiden avulla kerättiin hyödyllistä tietoa siitä, miten pakettia voisi testaamisen jälkeen vielä kehittää. Testiryhmä vastasi myös kysymykseen paketin hinnoittelusta, jonka avulla saatiin
suuntaa sille millaisen summan asiakkaat, olisivat valmiita maksamaan lisäpalveluista, jotka kuuluisivat sauna- ja kokouspakettiin.
kokouspalveluita. Työn tavoitteena oli käytettyjen menetelmien avulla ideoida
uudenlainen palveluidea toimeksiantajan jo olemassa olevaan sauna- ja kokouspalvelupakettiin. Tarkennetusti tavoitteena oli kehittää uudenlainen idea
sauna- ja kokouspalvelupaketille pikkujoulukauteen. Työssä oli tarkoituksena
myös luoda tekstisisältö paketin tuotekortille.
Tutkimusongelmana työssä toimi yrityksen tarve uudistetulle tuotepaketille.
Menetelminä ongelman ratkaisemiseksi työssä käytettiin vertailuanalyysiä,
palvelumuotoilua ja tuplatimanttimallia. Palvelumuotoilun kaavan mukaan työn
loppuosassa tuotepaketti testattiin asiakkailla ja asiakkaiden mielipiteitä kartoitettiin kyselylomakkeella.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin Pohjois-Karjalan matkailun historiaa ja tärkeitä
elementtejä alueen matkailussa. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös suomalaista saunaa sekä sitä, miten luoda saunasta elämys ja tuotteistaa se. Työn
toteutusvaiheessa ideoitiin käytettyjä menetelmiä apuna käyttäen erilaisia
mahdollisia ideoita palvelulle. Näiden ideoiden joukosta muodostettiin testiryhmää varten hieman supistettu palvelukokonaisuus, jonka asiakkaat testasivat
ja testaamisen jälkeen vastasivat kyselyyn.
Testiryhmän vastausten perusteella pystyttiin kartoittamaan selkeästi tuotepakettiin liittyviä positiivisia ja negatiivisia puolia. Näiden avulla kerättiin hyödyllistä tietoa siitä, miten pakettia voisi testaamisen jälkeen vielä kehittää. Testiryhmä vastasi myös kysymykseen paketin hinnoittelusta, jonka avulla saatiin
suuntaa sille millaisen summan asiakkaat, olisivat valmiita maksamaan lisäpalveluista, jotka kuuluisivat sauna- ja kokouspakettiin.