K-Rauta Kotka varastotyöntekijän ohjeistus
Siponen, Eemi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722181
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty K-Rauta Kotkan varastotyöntekijöiden perehdyttämistä varten. Tavoitteena on kirjoittaa ohjeistus, jota toimeksiantaja voi käyttää sesonkityöntekijöiden sekä uusien vakituisten varastotyöntekijöiden koulutukseen.
Aiheen valinta syntyi varastotyöntekijöiden huomioitua kirjallisen ohjeistuksen puuttuminen. Toimeksiantaja totesi saman asian ja siihen liittyvät ongelmat. Tärkeimmät ongelmat kirjallisin ohjeistuksen puuttuessa oli työntekijöiden vaihtelevat toimintatavat sekä perehdytyksen haasteellisuus. K-Rauta Kotkassa on uusille työntekijöille tarkoitettuja ohjeita, mutta ne eivät käsittele konkreettisia työtehtäviä.
Työn aiheena olevan ohjeistuksen pääaiheet ovat asiakaspalvelu, vastaanotto, varastointi ja trukkityö rajatusti. Aiheet ovat valittu varastotyöntekijöiden tärkeimpien työtehtävien pohjalta sekä niistä aiheista, joiden kirjallinen ohjeistaminen olisi hyödyllistä perehdytyksen kannalta.
Tutkimus on toteutettu teorian, oman havainnoinnin ja haastattelujen pohjalta. Teoriassa tutkittiin aikaisemmin mainittujen pääaiheiden lisäksi kirjoittamiseen sekä ohjeistukseen liittyvää teoriaa. Havainnointi perustui omaan työkokemukseeni K-Rauta Kotkassa. Haastattelut olivat avoimia haastatteluja ja ne toteutettiin töitten ohessa. Haastateltavina oli esimiehiä sekä varastotyöntekijöitä.
Tutkimus tuloksena on ohjeistus toimeksiantajalle, jonka he voisivat ottaa käyttöön työpaikalla. Ohjeistus on tehty valituista aiheista, sekä toteutettu siten, että ohjeistuksen käyttöikä olisi pitkä. Johtopäätökset ohjeistuksen osalta selviävät, kun ohjeistus on käyttöön otettu. Ohjeistuksen tuleva päivittäminen ja korjaaminen on ohjeistuksille ominaista.
Asiasanat: varastointi, ohjeet, asiakaspalvelu The objective of this thesis is to provide the commissioner with written instructions to tackle the problem of tasks being done differently depending on who completed them. The written instructions would also benefit new workers during onboarding. The purpose of this thesis was to focus on the most important aspects comprising of customer service, storage, receiving goods and forklift operations.
In this study, the literature review was complemented by observation and interviews. Also, the subjects of writing and effective instructions were examined. Observations were based on author’s experience on the job. Interviews were conducted with managers and warehouse workers, without questionnaires or structurised settings. The interviews were informal and usually focused on one main question at a time.
The outcome of this thesis is a set of written instructions the commissioner can utilize. The instructions must be tested before they can be presented to the workers, and they should be reviewed and updated regularly.
Keywords: instructions, warehousing, customer service
Aiheen valinta syntyi varastotyöntekijöiden huomioitua kirjallisen ohjeistuksen puuttuminen. Toimeksiantaja totesi saman asian ja siihen liittyvät ongelmat. Tärkeimmät ongelmat kirjallisin ohjeistuksen puuttuessa oli työntekijöiden vaihtelevat toimintatavat sekä perehdytyksen haasteellisuus. K-Rauta Kotkassa on uusille työntekijöille tarkoitettuja ohjeita, mutta ne eivät käsittele konkreettisia työtehtäviä.
Työn aiheena olevan ohjeistuksen pääaiheet ovat asiakaspalvelu, vastaanotto, varastointi ja trukkityö rajatusti. Aiheet ovat valittu varastotyöntekijöiden tärkeimpien työtehtävien pohjalta sekä niistä aiheista, joiden kirjallinen ohjeistaminen olisi hyödyllistä perehdytyksen kannalta.
Tutkimus on toteutettu teorian, oman havainnoinnin ja haastattelujen pohjalta. Teoriassa tutkittiin aikaisemmin mainittujen pääaiheiden lisäksi kirjoittamiseen sekä ohjeistukseen liittyvää teoriaa. Havainnointi perustui omaan työkokemukseeni K-Rauta Kotkassa. Haastattelut olivat avoimia haastatteluja ja ne toteutettiin töitten ohessa. Haastateltavina oli esimiehiä sekä varastotyöntekijöitä.
Tutkimus tuloksena on ohjeistus toimeksiantajalle, jonka he voisivat ottaa käyttöön työpaikalla. Ohjeistus on tehty valituista aiheista, sekä toteutettu siten, että ohjeistuksen käyttöikä olisi pitkä. Johtopäätökset ohjeistuksen osalta selviävät, kun ohjeistus on käyttöön otettu. Ohjeistuksen tuleva päivittäminen ja korjaaminen on ohjeistuksille ominaista.
Asiasanat: varastointi, ohjeet, asiakaspalvelu
In this study, the literature review was complemented by observation and interviews. Also, the subjects of writing and effective instructions were examined. Observations were based on author’s experience on the job. Interviews were conducted with managers and warehouse workers, without questionnaires or structurised settings. The interviews were informal and usually focused on one main question at a time.
The outcome of this thesis is a set of written instructions the commissioner can utilize. The instructions must be tested before they can be presented to the workers, and they should be reviewed and updated regularly.
Keywords: instructions, warehousing, customer service