Psykofyysisen fysioterapian hyödyntäminen traumataustaisen henkilön vireystilan säätelyssä: opetusvideo fysioterapeuttiopiskelijoille
Hellman-Eronen, Leila; Kansikas, Minna (2024)
Hellman-Eronen, Leila
Kansikas, Minna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722224
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijoiden sekä - opettajien käyttöön opetusvideo,
jossa ohjataan näyttöön perustuvia keinoja traumataustaisten henkilöiden kehollisen vireystilan säätelyyn. Opinnäytetyön tavoitteena on, että opiskelijat
saavat videoista vinkkejä traumataustaisten henkilöiden kanssa traumainformoidulla työotteella työskentelyyn ja opettajat saavat työvälineen opetuskäyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, jonka lopputuloksena syntyi
opetusvideo. Opetusvideossa esitellään neljä eri menetelmää; jooga, hengitysharjoittelu, Tai Chi, sekä akupisteiden stimulointi sormenpäillä (Emotional
Freedom Technique, EFT) ja se sisältää yhteensä kahdeksan harjoitusta sekä
huomioita traumainformoidusta näkökulmasta. Opetusvideota testattiin fysioterapeuttiopiskelijoilla ja toimeksiantajalta pyydettiin palautetta. Opetusvideo kehitettiin lopulliseen muotoonsa palautteiden perusteella. Valmis opetusvideo
hyödyttää fysioterapian opettajia, sekä fysioterapeuttiopiskelijoita, jotka saavat
keinoja traumataustaisten asiakkaiden kanssa työskentelyyn. Välillisesti opetusvideo hyödyttää fysioterapiaopiskelijoiden työelämäharjoiteluissa ja työelämässä kohtaamia traumataustaisia asiakkaita/potilaita.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin teoriaa psykofyysisestä fysioterapiasta, traumainformoidusta näkökulmasta ja tutkituista menetelmistä, joilla voidaan säädellä autonomisen hermoston vireystilaa. Tutkimuskirjallisuudessa tunnistetaan menetelmiä, joilla voidaan vaikuttaa traumapotilaiden vireystilaan. Opinnäytetyössä käytettäviksi menetelmiksi valittiin tutkimuksien perusteella jooga,
hengitysharjoittelu, Tai Chi, sekä akupisteiden stimulointi sormenpäillä (Emotional Freedom Technique, EFT).
Vireystilan säätely on tärkeää asiakkaiden/potilaiden lisäksi myös fysiotera peuteille. Jatkokehityksenkohteena voisi näin ollen tutkia vireystilan säätelyn
menetelmiä fysioterapeuttien käytettäväksi. Tällä voisi olla merkitystä fysiote rapeuttien työhyvinvoinnin kannalta. Lisäksi jatkotutkimuskohteena voisi olla
traumainformoidun työotteen tutkiminen fysioterapian kontekstissa. The purpose of this thesis was to produce an educational video for physiotherapy teachers and students at the South-Eastern Finland University of Applied Sciences. The video introduces evidence-based methods for regulating the state of alertness in people with a trauma history. The aim of the thesis was for the students to get tips on working with traumatized people using a trauma-informed approach and for the teachers to have a tool for teaching. The thesis was implemented as a product development process, which resulted in an educational video. The educational video introduces four different methods; yoga, breathing exercises, Tai Chi, and Emotional Freedom Technique, EFT (stimulation of acupuncture points with fingertips) and includes a total of eight exercises as well as considerations from a trauma-informed perspective. The educational video was tested with the help of physiotherapy students, and the client was asked for feedback. The educational video was developed to its final form based on the feedback. The educational video benefits physiotherapy teachers who receive a supplement to their teaching materials. The video also benefits physiotherapy students who learn ways to work with traumatized people. Indirectly, the video will benefit clients/patients with trauma history encountered by physiotherapy students in their practical training.
In the thesis, the theory included considerations of psychophysical physiotherapy, traumainformed approach, and evidence-based methods for regulating the alertness of the autonomous nervous system. Research literature identifies methods that can affect the alertness of trauma patients. Based on the studies, yoga, breathing exercises, Tai Chi, and Emotional Freedom Technique, EFT (stimulation of acupuncture points with fingertips) were chosen as the methods.
Regulating the state of alertness is important not only for clients/patients but also for physiotherapists. As a suggestion for further development, it would be meaningful to produce tools for regulating the state of alertness for the use of physiotherapists. This could be important in terms of the occupational well-being of physiotherapists. In addition, a further area of research could be studying the trauma-informed approach in the context of physiotherapy.
jossa ohjataan näyttöön perustuvia keinoja traumataustaisten henkilöiden kehollisen vireystilan säätelyyn. Opinnäytetyön tavoitteena on, että opiskelijat
saavat videoista vinkkejä traumataustaisten henkilöiden kanssa traumainformoidulla työotteella työskentelyyn ja opettajat saavat työvälineen opetuskäyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, jonka lopputuloksena syntyi
opetusvideo. Opetusvideossa esitellään neljä eri menetelmää; jooga, hengitysharjoittelu, Tai Chi, sekä akupisteiden stimulointi sormenpäillä (Emotional
Freedom Technique, EFT) ja se sisältää yhteensä kahdeksan harjoitusta sekä
huomioita traumainformoidusta näkökulmasta. Opetusvideota testattiin fysioterapeuttiopiskelijoilla ja toimeksiantajalta pyydettiin palautetta. Opetusvideo kehitettiin lopulliseen muotoonsa palautteiden perusteella. Valmis opetusvideo
hyödyttää fysioterapian opettajia, sekä fysioterapeuttiopiskelijoita, jotka saavat
keinoja traumataustaisten asiakkaiden kanssa työskentelyyn. Välillisesti opetusvideo hyödyttää fysioterapiaopiskelijoiden työelämäharjoiteluissa ja työelämässä kohtaamia traumataustaisia asiakkaita/potilaita.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin teoriaa psykofyysisestä fysioterapiasta, traumainformoidusta näkökulmasta ja tutkituista menetelmistä, joilla voidaan säädellä autonomisen hermoston vireystilaa. Tutkimuskirjallisuudessa tunnistetaan menetelmiä, joilla voidaan vaikuttaa traumapotilaiden vireystilaan. Opinnäytetyössä käytettäviksi menetelmiksi valittiin tutkimuksien perusteella jooga,
hengitysharjoittelu, Tai Chi, sekä akupisteiden stimulointi sormenpäillä (Emotional Freedom Technique, EFT).
Vireystilan säätely on tärkeää asiakkaiden/potilaiden lisäksi myös fysiotera peuteille. Jatkokehityksenkohteena voisi näin ollen tutkia vireystilan säätelyn
menetelmiä fysioterapeuttien käytettäväksi. Tällä voisi olla merkitystä fysiote rapeuttien työhyvinvoinnin kannalta. Lisäksi jatkotutkimuskohteena voisi olla
traumainformoidun työotteen tutkiminen fysioterapian kontekstissa.
In the thesis, the theory included considerations of psychophysical physiotherapy, traumainformed approach, and evidence-based methods for regulating the alertness of the autonomous nervous system. Research literature identifies methods that can affect the alertness of trauma patients. Based on the studies, yoga, breathing exercises, Tai Chi, and Emotional Freedom Technique, EFT (stimulation of acupuncture points with fingertips) were chosen as the methods.
Regulating the state of alertness is important not only for clients/patients but also for physiotherapists. As a suggestion for further development, it would be meaningful to produce tools for regulating the state of alertness for the use of physiotherapists. This could be important in terms of the occupational well-being of physiotherapists. In addition, a further area of research could be studying the trauma-informed approach in the context of physiotherapy.