2d roguelite pelin suunnittelu ja kehitys Unity-pelimoottorilla
Iivarinen, Lauri (2024)
Iivarinen, Lauri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää nykyaikaisia pelikehityksen vaiheita ja miten Unity pelimoottoria voidaan hyödyntää pelikehityksessä. Selvityksen jälkeen työssä kuvataan Unity kehitysympäristössä luodun 2d roguelite pelin kehitys ja esitellään kehityksen lopputulosta.
Tietoperustoissa kuvataan pelikehityksen vaiheita ja miten suunnittelu on tärkeässä osassa ennen kehityksen aloittamista. Suunnittelun jälkeinen toteutusvaihe on vaativa ja aikaa vievä osuus pelikehityksestä. Lisäksi kerrotaan, kuinka saavuttavuus on tärkeää myös huomioida moderneja pelejä kehitettäessä mahdollisimman suuren kohderyhmän saavuttamisessa. Perustan lopussa esitellään Unityn kehittämää moottoria ja kehitysympäristöä.
Toiminnallisessa osiossa kerrotaan 2d roguelite pelin kehityksestä ja kuinka siinä hyödynnettiin Unity pelimoottoria ja moottorin mukana tulevaa kehitysympäristöä. Pelikehityksessä käytettiin hyväksi C# ohjelmointikieltä, jonka avulla erinäiset skriptit ohjaavat moottorin taustalla, melkein kaikkia pelissä tapahtuvia asioita.
Työn lopussa pohditaan yhteenvetona, mitä työn aikana on opittu ja kuinka projektia voitaisiin jatkokehittää. Lisäksi annetaan ohjeet, kuinka pelin lähdekoodiin voi tutustua ja miten peliä voi itse kokeilla.
Tietoperustoissa kuvataan pelikehityksen vaiheita ja miten suunnittelu on tärkeässä osassa ennen kehityksen aloittamista. Suunnittelun jälkeinen toteutusvaihe on vaativa ja aikaa vievä osuus pelikehityksestä. Lisäksi kerrotaan, kuinka saavuttavuus on tärkeää myös huomioida moderneja pelejä kehitettäessä mahdollisimman suuren kohderyhmän saavuttamisessa. Perustan lopussa esitellään Unityn kehittämää moottoria ja kehitysympäristöä.
Toiminnallisessa osiossa kerrotaan 2d roguelite pelin kehityksestä ja kuinka siinä hyödynnettiin Unity pelimoottoria ja moottorin mukana tulevaa kehitysympäristöä. Pelikehityksessä käytettiin hyväksi C# ohjelmointikieltä, jonka avulla erinäiset skriptit ohjaavat moottorin taustalla, melkein kaikkia pelissä tapahtuvia asioita.
Työn lopussa pohditaan yhteenvetona, mitä työn aikana on opittu ja kuinka projektia voitaisiin jatkokehittää. Lisäksi annetaan ohjeet, kuinka pelin lähdekoodiin voi tutustua ja miten peliä voi itse kokeilla.