Suosittelumyynnin edistäminen Porin Amarillossa
Karlsson, Piia (2024)
Karlsson, Piia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722166
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin omalle työpaikalle Porin Amarillon kanssa. Porin Amarillo on keskustassa sijaitseva meksikohenkinen ravintola, joka kuuluu S-ryhmän ravintoloihin. Ravintolassa sisällä on noin 300 asiakaspaikkaa ja kesäisin terassilaajennuksen myötä asiakaspaikat tuplaantuvat. Konseptin mukaan Amarillo omistaa alkuillan ja on nuorille aikuisille suunnattu paikka.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miksi suosittelumyynti toimipaikassa ei toteudu odotuksien mukaisesti. Opinnäytetyössä tutkittiin yrityksen teettämien asiakastyytyväisyyskyselyjen vastauksia ja tehtiin henkilökohtaisia haastatteluja työntekijöille. Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa ehdotuksia, jotka ovat konkreettisia keinoja suosittelumyynnin tueksi.
Työn teoriaosuudessa on markkinoinnin malleja suunnittelussa yhdessä myyntityön kanssa. Tämän lisäksi teoriaosuuteen on tuotu kehittämistyö prosessina. Teoriaosuus esittää muutamia malleja, joita markkinoinnissa käytetään sekä käsitellään myyntiin liittyviä näkökulmia. Ymmärryksen tueksi tutkittiin yrityksen teettämiä asiakastyytyväisyyskyselyjä vuoden 2023 tammikuusta syyskuuhun neljännesvuosittaisilta ajanjaksoilta huomioiden eri ikäryhmät ja toteutettiin henkilökohtaisia haastatteluja työntekijöille työympäristössä.
Asiakastyytyväisyyskyselyjen vastauksista kävi ilmi, että suositteleva myynti toteutui heikoiten nuorten aikuisten kohdalla. Vanhemmille ikäryhmille tuotteita suositeltiin enemmän ja suositteluhalukkuus oli parempi. Ostokyvyn heikentyessä käyntimäärät harventuvat ja palveluilta odotetaan enemmän. Haastateltavat tiedostivat, että asiakkaat, joille suositellaan tuotteita, ovat todennäköisesti tyytyväisempiä vierailuunsa. Suosittelumyynti tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja antaa henkilökunnasta ammattitaitoisen vaikutelman. Toimenpide-ehdotukset painottuivat keskittymään avoimeen vuorovaikutukseen ja ymmärryksen luomiseen. Työryhmän on tärkeä tiedostaa lisämyynnin merkitys ja kuinka kannattavaa se voi parhaillaan olla yritykselle taloudellisessa mielessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miksi suosittelumyynti toimipaikassa ei toteudu odotuksien mukaisesti. Opinnäytetyössä tutkittiin yrityksen teettämien asiakastyytyväisyyskyselyjen vastauksia ja tehtiin henkilökohtaisia haastatteluja työntekijöille. Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa ehdotuksia, jotka ovat konkreettisia keinoja suosittelumyynnin tueksi.
Työn teoriaosuudessa on markkinoinnin malleja suunnittelussa yhdessä myyntityön kanssa. Tämän lisäksi teoriaosuuteen on tuotu kehittämistyö prosessina. Teoriaosuus esittää muutamia malleja, joita markkinoinnissa käytetään sekä käsitellään myyntiin liittyviä näkökulmia. Ymmärryksen tueksi tutkittiin yrityksen teettämiä asiakastyytyväisyyskyselyjä vuoden 2023 tammikuusta syyskuuhun neljännesvuosittaisilta ajanjaksoilta huomioiden eri ikäryhmät ja toteutettiin henkilökohtaisia haastatteluja työntekijöille työympäristössä.
Asiakastyytyväisyyskyselyjen vastauksista kävi ilmi, että suositteleva myynti toteutui heikoiten nuorten aikuisten kohdalla. Vanhemmille ikäryhmille tuotteita suositeltiin enemmän ja suositteluhalukkuus oli parempi. Ostokyvyn heikentyessä käyntimäärät harventuvat ja palveluilta odotetaan enemmän. Haastateltavat tiedostivat, että asiakkaat, joille suositellaan tuotteita, ovat todennäköisesti tyytyväisempiä vierailuunsa. Suosittelumyynti tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja antaa henkilökunnasta ammattitaitoisen vaikutelman. Toimenpide-ehdotukset painottuivat keskittymään avoimeen vuorovaikutukseen ja ymmärryksen luomiseen. Työryhmän on tärkeä tiedostaa lisämyynnin merkitys ja kuinka kannattavaa se voi parhaillaan olla yritykselle taloudellisessa mielessä.