Tekstiilien uudelleenkäyttö Suomessa : kuluttajatutkimus vaatteiden, jalkineiden ja asusteiden uudelleenkäytöstä
Lehtinen, Elina (2024)
Lehtinen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722277
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tekstiilien uudelleenkäyttö Suomessa. Tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon ja mitä reittejä vaatteet, jalkineet ja asusteet kiertävät kuluttajien keskuudessa. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kuluttajiin kohdistuvaa kyselyä.
Työ koostuu teoriaosuudesta, jossa tarkastellaan tekstiilien kiertotaloutta ja kuluttajien roolia siinä, sekä tekstiilien uudelleenkäyttöä, sekä siihen liittyvää lainsäädäntöä ja tekstiilivirtoja Suomessa. Työn lopussa esitellään kyselyä, joka toteutettiin kuluttajille vaatteiden, jalkineiden ja asusteiden uudelleenkäytöstä ja analysoidaan siitä saadut vastaukset.
Kyselyn tulokset kertovat, että peruskäyttövaatteita lahjoitetaan ja myydään kuluttajien keskuudessa eniten. Uudelleenkäyttöreiteistä eniten käytetään perheen ja ystävien kesken lahjoitusta ja myyntiä, sekä hyväntekeväisyysjärjestöjä. Näitä käytetään vuoden aikana muutamista kerroista useaan kertaan kuussa, riippuen ostaako vai antaako tekstiileitä eteenpäin. Myyntiä ja lahjoitusta tapahtuu enemmän kuin käytetyn ostamista, mikä aiheuttaa epätasapainoa uudelleenkäytön palveluihin, etenkin hyväntekeväisyysjärjestöillä. Kyselyn vastauksista pystyi päättelemään, että kuluttajia tekstiilien uudelleenkäytössä ajaa helppous ja palveluiden hyvä saatavuus.
Työ koostuu teoriaosuudesta, jossa tarkastellaan tekstiilien kiertotaloutta ja kuluttajien roolia siinä, sekä tekstiilien uudelleenkäyttöä, sekä siihen liittyvää lainsäädäntöä ja tekstiilivirtoja Suomessa. Työn lopussa esitellään kyselyä, joka toteutettiin kuluttajille vaatteiden, jalkineiden ja asusteiden uudelleenkäytöstä ja analysoidaan siitä saadut vastaukset.
Kyselyn tulokset kertovat, että peruskäyttövaatteita lahjoitetaan ja myydään kuluttajien keskuudessa eniten. Uudelleenkäyttöreiteistä eniten käytetään perheen ja ystävien kesken lahjoitusta ja myyntiä, sekä hyväntekeväisyysjärjestöjä. Näitä käytetään vuoden aikana muutamista kerroista useaan kertaan kuussa, riippuen ostaako vai antaako tekstiileitä eteenpäin. Myyntiä ja lahjoitusta tapahtuu enemmän kuin käytetyn ostamista, mikä aiheuttaa epätasapainoa uudelleenkäytön palveluihin, etenkin hyväntekeväisyysjärjestöillä. Kyselyn vastauksista pystyi päättelemään, että kuluttajia tekstiilien uudelleenkäytössä ajaa helppous ja palveluiden hyvä saatavuus.