Vakuutusalan myyntiprosessin haasteita ja ratkaisuja : case vakuutusyhtiö X
Oksanen, Elmeri (2024)
Oksanen, Elmeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on ruotsalainen vakuutusyhtiö, jolla on toimintaa Suomen lisäksi muissakin Pohjois- ja Baltian maissa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää yritysvakuutusalan myyntiprosessin mahdollisia haasteita ja niiden ratkaisuja. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on löytää vakuutusyhtiölle keinoja tehostaa myyntiprosessiaan. Opinnäytetyössä avataan hyvien myyjien ominaisuuksia ja toimintatapoja. Työ rajataan pieniin yrityksiin ja mikroyritysten sektoriin. Mikroyrityksessä on alle 10 työntekijää ja pienessä yrityksessä 10–50 työntekijää.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin haastatteluina. Tutkimuksen teoriaosuuden pohjana ovat erilaiset lähteet, jotka liittyvät yritysten väliseen myyntiprosessiin. Lähteinä ovat kirjat, podcastit, luennot, koulutukset, sekä e-kirjat.
Haastatteluista selvisi, että tekoälyllä ja digitalisaatiolla on sekä hyviä, että huonoja puolia yritysvakuutusalan myyntiprosessissa. Digitalisaatio antaa myyjälle lisää työkaluja, mutta myös lisää kilpailua alalla. Haastatteluista kävi ilmi myös, että myyjien pitäisi tehdä enemmän jatkokontaktointia vanhoihin asiakassuhteisiin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin haastatteluina. Tutkimuksen teoriaosuuden pohjana ovat erilaiset lähteet, jotka liittyvät yritysten väliseen myyntiprosessiin. Lähteinä ovat kirjat, podcastit, luennot, koulutukset, sekä e-kirjat.
Haastatteluista selvisi, että tekoälyllä ja digitalisaatiolla on sekä hyviä, että huonoja puolia yritysvakuutusalan myyntiprosessissa. Digitalisaatio antaa myyjälle lisää työkaluja, mutta myös lisää kilpailua alalla. Haastatteluista kävi ilmi myös, että myyjien pitäisi tehdä enemmän jatkokontaktointia vanhoihin asiakassuhteisiin.