Beyond Pricing : evaluating the transformative effects of price comparison guarantee in retail dynamics
Deomic, Merim (2024)
Deomic, Merim
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060822292
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää hintavertailutakuun pilotoinnin vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan ja analysoida siitä koituvia taloudellisia kustannuksia, hintavertailutakuun käytettävyyttä ja toimivuutta kannustimena liittyä jäseneksi sekä tutkia asiakaskäyttäytymistä.
Hintavertailutakuun avulla haluttiin vahvistaa Suomessa luottamusta kuluttajiin ja parantaa hintamielikuvaa, sillä hintavertailutakuu on tutkimusten mukaan yksi merkittävimpiä etuja, joita jäsenet suosivat. Tämän lisäksi hintavertailutakuun tarkoituksena oli tuottaa yritykselle päätöksentekoon enemmän tietoa ja dataa sen vakiinnuttamiseksi Suomessa.
Tutkimus pohjautuu määrälliseen lähestymistapaan, mikä keskittyy tietojen keräämiseen ja analysointiin. Tulokset osoittavat hintavertailutakuulla olevan vähäiset vaikutukset yrityksen antamiin alennuksiin. Tuloksista nähdään myös, että rekrytoitujen jäsenten osuus hintavertailutakuun yhteydessä on vain murto-osa, kun verrataan kaikkiin liittyneisiin jäseniin kyseisenä ajanjaksona. Voidaan siis päätellä, että hintavertailutakuu ei toimi välittömänä kannustimena liittymään jäseneksi ja että yritykselle aiheutuvat kustannukset hintavertailutakuun takia eivät ole myöskään taloudellisesti merkittäviä.
Hintavertailutakuun avulla haluttiin vahvistaa Suomessa luottamusta kuluttajiin ja parantaa hintamielikuvaa, sillä hintavertailutakuu on tutkimusten mukaan yksi merkittävimpiä etuja, joita jäsenet suosivat. Tämän lisäksi hintavertailutakuun tarkoituksena oli tuottaa yritykselle päätöksentekoon enemmän tietoa ja dataa sen vakiinnuttamiseksi Suomessa.
Tutkimus pohjautuu määrälliseen lähestymistapaan, mikä keskittyy tietojen keräämiseen ja analysointiin. Tulokset osoittavat hintavertailutakuulla olevan vähäiset vaikutukset yrityksen antamiin alennuksiin. Tuloksista nähdään myös, että rekrytoitujen jäsenten osuus hintavertailutakuun yhteydessä on vain murto-osa, kun verrataan kaikkiin liittyneisiin jäseniin kyseisenä ajanjaksona. Voidaan siis päätellä, että hintavertailutakuu ei toimi välittömänä kannustimena liittymään jäseneksi ja että yritykselle aiheutuvat kustannukset hintavertailutakuun takia eivät ole myöskään taloudellisesti merkittäviä.